Thorns - Thorns (2001)

Noorwegen
Label: Moonfog

1. Existence (4:12)
  2. World Playground Deceit (7:08)
  3. Shifting Channels (6:17)
  4. Stellar Master Elite (3:53)
  5. Underneath the Universe A (7:48)
  6. Underneath the Universe B (7:30)
  7. Interface to God (4:35)
  8. Vortex (6:45)
avatar van Jeroen enzo
Geweldig project van Satyr (satyricon), Hellhammer (mayhem), Snorre (?) en Aldrahn (DHG).
Dit album zit qua experiment en vernieuwing nog wel een stapje boven bands als Satyricon, Emperor, DHG, Red Harvest en Limbonic art (om maar wat te noemen..).

Al zijn de bandleden afkomstig uit de 'traditionele' blackmetal scene, wat er op dit album ten gehore wordt gebracht is alles behalve traditioneel.
Het is industrieel, kil, vervreemend en ontzettend strak uitgevoerd.

Aanrader dus.
4.5*

avatar van HammerHead
Electronische black metal: zeer machinaal en kil met enorm snijdend gitaarwerk.
Het zit inderdaad snaarstrak in elkaar, al hoor ik liever zompig laaggestemd gitaargedreun.

Ik ben ook niet helemaal overtuigd door het keyboardgebruik in de eerste 2 nummers. Overall ligt het me toch meer dan ik op voorhand had verwacht. Voorlopig 3,5*

avatar van aslan
aslan (crew)
en na thorns kan deze er met gemak nog bij!!!

Kingsnake
Ik vind deze industriele blackmetal niet goed.
De drumpartijen zijn retesnel en goed strak (Hellhammer), maar de zang en de gitaarpartijen oersaai.

Ook de sferistische klanken van nummers 5 en 6 wekken eerder weerzin bij me op dan euforie.

Hoofdman van deze band is medeplichtig aan de moord op Euronymous van Mayhem, schijnt.
Maar dat heeft niets met muziek te maken.

avatar van laboomzaa
Kingsnake schreef:
Maar dat heeft niets met muziek te maken.

Hij zegt verkeerde tijd, verkeerde plaats!! Wel intressant om te lezen allemaal...stelletje gekken!! Zestien stekken in zijn rug...das laf hè!! Maar goed de muziek.

Ik trek dit eigenlijk hel goed. Het geluid is open!! Op momenten dat je denkt dit is wat langdradig, wordt er een wending gegeven aan de muziek. Nummer 3 springt er voor mij wel toren hoog boven uit!!

Nog maar een paar luister voor ik mijn stem geef!! Tot nu toe een 3***

laboomzaa schreef:

Ter verduidelijking, het was Varg Vikernes, de moordenaar zelf, die verklaarde dat Snorre Ruch van deze band slechts "op de verkeerde plaats op het verkeerde moment" aanwezig was. Ondanks zijn veroordeling voor medeplichtigheid was hij dus volgens Varg Vikernes onschuldig.... Mij verbaasd het echter niet dat hij veroordeeld werd... iemand de tijd gunnen om 22 messteken toe te kennen (waarvan 16 in de rug) terwijl j'er bijstaat....

Kingsnake
Cabeza Borradora schreef:

Het lijkt wel een hiphop verhaal.
Waren Emperor en Marduk leden niet ook betrokken bij dit soort zaakjes (gay-bashing, brandstichting etc.)

avatar van Cabeza Borradora
Toch een serieuze smet op het ruige, maar voordien in weze zo onschuldige metal blazoen, die Noorse black-metal scene toestanden... erg jammer.

Maar laat ik deze onbevooroordeeld beoordelen. Ik vind het industriële aspect in muziek soms wel iets hebben, al gaat het dikwijls nogal snel vervelen of monotoon klinken. De combinatie met black metal is nieuw voor mij. Ik heb deze nog maar eenmaal beluisterd, maar mijn eerste indruk is dat dat hier wel meevalt. Wat me bij de nieuwe lichting black metal meestal tegenstaat is de zang. Ik begrijp niet waarom sommigen bij black metal tegenwoordig moet klinken als krijsende zombies die niet uit hun graf geraken. Zielig. Ik ben fan van de old-school black metal, vooral de eerste albums van Venom vind ik top, en ik begrijp niet hoe de zang zo is moeten evolueren. Alhoewel de zang op dit album ook wel erg saai is, het klinkt dan op zijn minst toch draagelijk. Al bij al neigt mijn eerste indruk toch ook eerder naar de positieve kant.

avatar van Sir Spamalot
Amai, bij mijn eerste luisterbeurt hou ik er maar een dubieus gevoel aan over. Ik ben nooit een fan geweest van blastbeats, de zanger is een kleine "OK", niet meer dan dat. Ik hou totaal niet van het gitaargeluid, het gaat voor mij naar een ander extreem, in de plaats van vettig en prettig is het nu kaal en klinisch. Ik geef het niet op, maar ik verveel me al bij nummer zes. Nummer vijf vind ik zelfs overbodig. Ik begin oud te worden, mijn schuld, ik had gisteren maar AC/DC - Let There Be Rock en Powerage niet moeten opleggen, dat was nog eens een gitaargeluid!

avatar van Cabeza Borradora
Het gitaargeluid ligt mij ook niet echt. Voor mij, samen met de zang, meestal de grote afknappers bij black metal. Hier vind ik de zang toch goed te doen, vooral zodra je de nummers wat begint te kennen. Nummer vijf is ook voor mij totaal overbodig. Saai en sfeerloos. Het stukje intro bij nummer 6, Underneath the Universe B is reeds ruim voldoende om de slepende, dreigende sfeer verder in dit nummer in te luiden. Eens gewend aan de te scherp ruizende gitaarklank en de skip-toets ingedrukt bij nummer vijf, vind ik dit best wel een goed te pruimen album. Het electro-industria aspect is mooi in de muziek verweven, gaat nooit overheersen (buiten track 5) en heeft genoeg afwisseling zodat het niet gaat vervelen (buiten track 5). Na Sigh voor mij toch wel een tweede verrassend black metal album in het forumtopic.
Rare ervaring wel bij dit album. Ik vind bij de meeste nummers indien zeer luid afgespeeld geen meerwaarde, integendeel. Bij track 6 is het dan weer juist andersom, die komt pas geheel tot zijn recht indien knalhard door je speakers gejaagd. Zal wel aan mij liggen

avatar van laboomzaa
Na meerdere keren dit album gehoord te hebben begint hij meer en meer te dagen!!

Eigenlijk is ie knijter lekker!!

avatar van Sir Spamalot
Een mengeling tussen Black Metal en Industrial Metal uit Noorwegen is deze inzending van Hammerhead in onze topic. Het begint al te wennen, de eerste luisterbeurt een paar weken geleden was niet zo positief, een aantal keren beluisteren hebben een ander beeld bij mij opgeroepen. De drummer is geweldig, zo snel en zo superstrak hoor ik ze zelden. Het gitaargeluid is voor mij nog altijd te schel en te kil, maar het andere uiterste, namelijk die ultralaag gestemde gromgitaren moet ik ook niet zo hebben. Geef mij dan maar het gitaargeluid van I – Between Two Worlds, veel natuurlijker en veel aangenamer om te luisteren. Het eerste nummer wordt voor mij om zeep geholpen door die gitaren, pas bij het tweede nummer zit ik iets rustiger op mijn stoel en erger ik mij minder want het bevat knappe instrumentale passages. Op de zanger let ik zo niet meer, ik pas mij aan, ik hoor graag een goede zanger maar in moderne Black Metal is dit meestal niet aan de orde. Best klinkend nummer is World Playground Deceit. Nummer vijf (meer filmmuziek dan Metal) gaat te kort door de bocht en vliegt bij mij in de gracht. Met de rest blijf ik gemengde gevoelens hebben.

avatar van wizard
Dankzij het Metal Album van de Week-forumtopic heb ik kennisgemaakt met dit album. Na de eerste keer luisteren was ik erg enthousiast, maar bij de tweede keer vond ik er niet veel aan. Nu, nog een paar luisterbeurten later, ligt mijn mening tussen die 2 eerste indrukken in.
Wat ik goed vind aan dit album is dat het lekker bruut is, maar toch erg strak. Daarnaast vind ik het mengen van Black Metal met Industrial een erg goede zet. Beide genres kunnen me los niet erg vaak boeien, maar dit mengsel was voor mij goed te pruimen. Daarnaast vind ik dat bij vlagen een erg fijne, duistere sfeer wordt neergezet.
Minpunten van dit album vind ik het gitaargeluid. Erg kil, en het doet me bij vlagen meer aan een cirkelzaag dan aan een gitaar denken. Verder zijn er een aantal nummers die me niet zo goed liggen, zoals Shifting Channels, dat voor mijn gevoel nergens echt op gang komt, en Underneath the Universe A. De sfeer die in dit nummer wordt neergezet, is wel ok, maar 7 minuten is echt te lang om mijn aandacht vast te houden.

Al met al leuk om dit album eens geluisterd te hebben, maar ik vrees dat uiteindelijk mijn negatieve punten de overhand krijgen. Niet iets dat ik heel vaak zal gaan luisteren, dus.

Zeker niet slechts, 3.5*.

avatar van Lau1986
Opzich ben ik niet zo een grote fan van black metal, maar ik moet zeggen dat dit toch best goed gedaan is. De mix van industrial en black metal werkt hier erg goed.
Dat de gitaren wat iel zijn, vind ik eigenlijk alleen maar er bij passen, het is eigenlijk precies zoals je bij een black metal band wil horen. En er zitten toch een aantal gave riffs tussen.
De vocalen zijn zo te zien van twee zangers (Satyr en Aldrahn) Beide doen het erg goed op de nummers die ze inzingen. Ik ben vaak ook wel een fan van Satyr, bij Satyricon vind ik hem ook erg goed passen.

avatar van HammerHead
Eind maart verschijnt er een re-release van deze plaat. Wordt er weer eentje voor het boodschappenlijstje.

avatar van wizard
Lang geleden dat ik Thorns voor het laatst luisterde. Was eigenlijk vergeten hoe dit album klonk, maar het bevalt nu iig erg goed.