Earth, Wind & Fire - Heritage (1990)

Funk / Soul
Label: Columbia

1. Interlude: Soweto (0:36)
  2. Takin' Chances (3:30)
  3. Heritage (4:05)

met The Boys

4. Good Time (4:05)

met Sly Stone

5. Interlude: Body Wrap (0:23)
  6. Anything You Want (4:47)
  7. Interlude: Bird (0:37)
  8. Wanna Be the Man (4:21)

met M.C. Hammer

9. Interlude: Close to Home (1:35)
  10. Daydreamin' (4:03)
  11. King of Groove (5:22)
  12. I'm in Love (4:03)
  13. For the Love of You (4:27)

met M.C. Hammer

14. Motor (3:44)
  15. Interlude: Faith (1:02)
  16. Welcome (4:04)
  17. Soweto [Reprise] (0:37)
avatar van andnino
1,5
Veel kennis van de omstandigheden waaronder dit album gemaakt is, heb ik niet. Maar toen er iemand met het idee om volledig over te gaan op dit soort funky rap (wat volgens mij in geen enkele kring ooit een gerespecteerd muziekgenre is geweest?), moeten er toch wel een paar leden hun wenkbrauwen hebben opgehaald. Ik zeg niet graag over bands dat ze een "slechte" periode hebben gehad, maar dit is echt tenenkrommend. M.C. Hammer kan niet voorkomen (als dat al een verwachting was), dat men hier zichzelf compleet voor schut zet.

avatar van musician
Ik heb geen idee wat funky rap is, maar vreemd genoeg kan ik de titelsong (met The Boys) wel waarderen.
EW&F kiest voor de frontale aanval en komt met een eigen modernisme met echter onmiskenbare EW&F elementen.

Het nummer klinkt vrij fris, monter en de melodielijn spreekt mij meer aan dan zoals EW&F klonk in 1983 met bijvoorbeeld een nummer als Magnetic.

De vraag is alleen, gaat EW&F niet sneller dan de oude fans willen toestaan en is de jeugd van The Boys niet een gruwel in de ogen van de liefhebbers van de jaren '70. Gecombineerd met het feit dat de jeugd (van toen) niet meer zat te wachten op EW&F, maakt dat dergelijke experimenten op voorhand gedoemd te mislukken.

avatar van andnino
1,5
musician schreef:
Ik heb geen idee wat funky rap is

Van die rap met zo'n funky beat... Ik wist er de specifieke beduiding niet voor, maar het was me ook de tijd niet waard om het op te gaan zoeken...

Wat betreft je laatste vraag denk ik dat het antwoord een volmondig "ja" is.