Madrugada - The Nightly Disease (2001)

Noorwegen
Label: Virgin

1. Black Mambo (5:54)
  2. Step into This Room and Dance for Me (5:12)
  3. Nightly Disease Part Two (3:28)
  4. Lucy One (4:48)
  5. Hands Up - I Love You (5:38)
  6. A Deadend Mind (4:51)
  7. The Frontman (4:42)
  8. We Are Go (4:47)
  9. Into Heartbeats (4:31)
  10. Sister (9:01)
  11. Two Black Bones (5:21)
  12. Only When You're Gone (6:30)
  13. Nightly Disease Part I * (6:13)
  14. Big Sleep * (3:48)
  15. I'm Sorry * (4:38)
totale tijdsduur: 1:04:43 (1:19:22)
avatar van willemmusic
inzekerezin schreef:
Veel te laat ontdekt .

Nou, je was er in zekere zin nog een jaar eerder bij dan ik.
Doet me sterk denken aan Tindersticks - Tindersticks (1993)
maar ik vind 'm stiekum beter...

avatar van thebestfreaks
Nu ook in een geremasterde deluxe uitvoering (2xCD of 4xLP! ) met als tracklist:
CD1: The Nightly Disease
... tot nr 12 identiek aan het origineel.

13.Nightly Disease Part I

3.California
4.Ice-9
5.Ready To Carry You
6.View From A Hilltop
7.Fast Blues For Little V.
8.4-Track Country Songs Part I
9.4-Track Country Songs Part II
10.I'm Sorry
11.Thrasher
12.Come On Home To Me (feat. Neil McNasty)
13.Local Norma Jean
14.Stop The Beats
15.Nightclub (Hands Up - I Love You)
16.If I only had my guitar
17.Lord, why have you left me?
18.Departure #6
19.Lift Me (Demo)

Wat een prachtig overzicht van wat Madrugada in huis had rond 2001.

avatar van Kronos
Of wat veel van het goede...

avatar van thebestfreaks
Kronos schreef:
Of wat veel van het goede...

Dat zal voor een aantal, of misschien voor veel mensen zo zijn. Persoonlijk ben ik erg te spreken over de vinyl uitgave en de voor mij nog veelal onbekende extra's.

avatar van AOVV
Best een goeie plaat, maar het doet me toch beduidend minder dan 'Industrial Silence'. Misschien heeft deze wat meer tijd nodig om onder de huid te kruipen..

avatar van VanDeGriend
Heb de Deluxe edition aangeschaft en wilde de standaarduitgave verpatsen.Blijkt dat de cover gesigneerd is door alle bandleden. Was ik even kwijt maar zelf opgehaald na een optreden in een leeg 013 Maar even in de kast terug. Leuk voor de heb, zeker bij zo'n topplaat.

avatar van Gele Stift
Gelukkig maar dat The Nightly Disease part 1 op de deluxe editie staat, want wat een ontzettend breekbaar, maar prachtig nummer. Zo´n nummer waar je een brok in je keel van krijgt door de emoties die Madrugada als geen ander kan oproepen.

avatar van luigifort
Dit is een heel mooi duister album met een lekkere diep donkere stem van de zanger. Echt muziek voor de donkere uurtjes en je waant je meteen in de Amerikaanse woestijn at nighttime in een groezelig motel waar lost highway achtige taferelen plaats kunnen vinden. Lekker langzame nummers..onheilspellende zich voortslepende muziek..gallig vaak..spreekt me aan..

avatar van nikon42
Pas aangeschaft bij de kringloop voor 1 euro !!!. Hoe dan ?

avatar van luigifort
Bizar..toch n meesterlijk album..

avatar van Leeds
Voor mij hun meesterwerk! Net dat tikkeltje beter dan de voorhanger Industrial Silence. Een band dat echt aan het pieken was.

avatar van JoopKonraad
Helemaal mee eens Leeds, al moet ik zeggen dat ik al hun albums fantastisch vind. Alleen Grit vind ik een tikkeltje minder...

De muziek op The Nightly Disease is donker, maar niet triest. Het is ook vaak erg mooi of anders spat de energie er weer vanaf. De band speelt strak en goed. De gitaren van Robert Burås zijn natuurlijk ijzersterk, daaroverheen de diepe mooie stem van Sivert Høyem en het plaatjes is compleet.
Donker is de prachtige openingssong Black Mambo. Step into This Room and Dance for Me zindert, met een mooie versnelling op het einde. De titelsong is juist vol energie en doet me denken aan the Veils. Hardere gitaren horen we op Lucy, een lekker heftig nummer. Hierna volgen juist twee mooie rustiger nummers: Hands Up - I Love You en A Deadend Mind. Afwisseling genoeg zo.
Het hele hoge niveau wordt praktisch het hele album vastgehouden. Zelf zou ik nog The Frontman, met geweldige gitaren en wendingen, en het mooie lange gedragen Sister willen noemen als fantastische nummers. Dit is echt een juweel van een plaat.

avatar van Broem
Madrugada pas leren kennen nadat ik het laatste album van Sivert Hoyem te horen kreeg. Beetje bij beetje verdiept in zijn solowerk en uiteindelijk ook zijn Madrugada albums gaan luisteren. Gevallen voor Madrugada - Live at Tralfamadore (2006). Wat een prachtig album is dat. Vervolgens vooraan begonnen en nu de afgelopen tijd met regelmaat The Nightly Disease gedraaid. Heerlijk afwisselend album wat een stuk steviger (gitaar) klinkt dan Industrial Silence. Bevalt me erg goed. Vind de ballads Hands Up - I Love You en A Deadend Mind subliem. 2 pareltjes op een prachtig album. Op naar het volgende album.

avatar van Johnny Marr
Alweer de zoveelste prachtplaat van Madrugada. Zoals de titel doet vermoeden, komt deze het best tot z'n recht tijdens de nachtelijke uurtjes Prachtige vrouwelijke achtergrondvocalen ook tijdens Sister, en de bonustrack Nightly Disease Part I mocht van mij gewoon op het album hebben gestaan...

avatar van bikkel2
Dit is idd een geweldige plaat.
Een stel fantastische songs moet ik zeggen.
Mysterieuze dreigende vibes, dan weer loom, dan weer wat steviger.
Qua sfeer maken hoor ik wel wat Doorsinvloeden( Sister) maar Nick Cave liefhebbers ( ikke! moeten hier ook wel mee uit de voeten kunnen.
De zang is overigens een groot pluspunt hier.
Dit is typisch zo'n plaat en band die mij uiterst nieuwsgierig maakt naar overige albums.
Raak!

avatar van Rogyros
Op Grit na zijn de overige albums ook zeer sterk, Michel! Dit album ligt een beetje in het verlengde van het debuut, die ik persoonlijk nog sterker vind. De laatste twee albums hebben een iets steviger en opener geluid, maar blijven de onmiskenbare handtekening van Madrugada dragen.

Dit is echt een bijzondere band!

avatar van Johnny Marr
Op Grit staat dan weer hun misschien wel allerallerallerbeste nummer in de vorm van Majesty, al is het zeer moeilijk kiezen. Vooral in de liveversie waanzinnig goed.

avatar van oceanvolta
Sinds kort ben ik dit album op regelmatige basis aan het luisteren, ter voorbereiding op het concert van vanavond in 013. Industrial Silence ken ik al een aantal jaar maar dit album bevalt me nog iets meer.
Ik hoor nu ook meer gelijkenis met Nick Cave, dat had ik eerst niet.
Nummers 2,5 en 6 zijn momenteel favoriet. Jammer dat ze vanavond voornamelijk nummers van het debuut gaan spelen.

oceanvolta schreef:

Voornamelijk? Verwacht je maar aan het integrale album.

A Deadend Mind en Step Into This Room And Dance For Me waren de twee grootste omissies in de Ancienne Belgique vorige week dinsdag. Hands Up - I Love You mag je gelukkig wel verwachten.

avatar van oceanvolta
Ah inderdaad, ik zie het nu. Het is natuurlijk geen straf maar toch jammer, zeker van de twee door jou genoemde nummers.

Iedere vergelijking met Tindersticks gaat hier mank.

Mooie plaat maar niet hun beste

Parlotones
nikon42 schreef:
Pas aangeschaft bij de kringloop voor 1 euro !!!. Hoe dan ?

Ja dat vroeg ik mij vorige ook af in een kringloop, ik stond ineens met de cd Fear of A Blank Planet van Porcupine Tree in handen.... 3 euro.

avatar van Monsieur'
Met welke plaat van deze band is het handig om te beginnen?

avatar van HansVon
Ik zou zeker met het debuut beginnen, want dat is net als deze ook een top album.
Zie tot mijn verbazing dat ik dit album nog steeds geen score gegeven heb.... 4.5*

Monsieur' schreef:
Met welke plaat van deze band is het handig om te beginnen?

De eerste twee, ofwel hun schitterende best of uit 2010.

avatar van Dridge
Kan mij ook minder bekoren dan 'industrial silence'
Maar de b-sides & rarities op de deluxe versie maakt dan weer een hoop goed!