Mario Schönwälder - Solotrip (1996)

1 stem

Duitsland
Electronic
Label: Manikin

1. Trance-Mission-Fluid (5:09)
  2. De Drakenberg Part V (6:50)
  3. With Love from Us to You (6:25)
  4. Aus einer Anderen Zeit (9:38)
  5. Solotrip (15:44)
  6. Thrust Or Fiction? (3:18)
  7. Sems U Kanar (11:39)
  8. Zerstückelte Freiheit Im Groszformat (5:54)
tangmaster
Open een kluis en je vind nog wat oud materiaal zet het opeen CD en je hebt Solotrip. Een heel uitgekiende samenstelling prachtig uitgevoerd.
Met als hoogtepunt With Love from Us to You wat een heerlijk voortstuwend stuk is. De rest is gewoon heerlijk om naar te luisteren.
Het openings nummer is voor mij een van de klassiekers op EM gebied. Een aanrader.

avatar van Gerards Dream
Als beginnend artiest probeer je eerst iets uit. Een schilder zet bijvoorbeeld een ezel in de kamer bind er een doek op en probeert een vaas met bloemen zo goed mogelijk na te schilderen. Een muzikant daarentegen pingeld er wat op los in eerste instantie, waaruit dan langzaam iets bruikbaars uitkomt. Zo is het volgens mij ook gegaan bij dit album van Mario Schönwälder dat de eerst probeersels op een plank zijn blijven liggen, die zeker niet slecht zijn te noemen.

Met spannende tonen begint Trance-Mission-Fluid, in gedachte zie ik een vloeistof door een kamer stromen. De muziek is een tikje jazzy en straalt zelfvertrouwen uit wat mij een gevoel geeft dat Mario Schönwälder weet waar mee hij bezig is. Al qua titel is De Drakenberg Part V al mooi. Als het dan vervolgens wat duister begint ontstaat al snel een beeld van in een kerker te zijn beland waar het aarde donker is en ieder moment wat kan gebeuren. De spanning is om te snijden. Schönwälder weet deze sfeer goed vast te houden. Een mooie soundtrack bij een film die jezelf mag bedenken.

Die spannende sfeer wordt in eerste instantie doorgetrokken op With Love from Us to You, maar gaande weg wordt de sfeer opener, waardoor het lijkt of de goede boodschap is overgekomen. Waarna in alle rust kan worden genoten van een mooie wijds landschap wat de muziek uitstraalt. In een kosmische sfeer begint Aus einer Anderen Zeit. Op één of andere manier moet ik hier denken aan de eerste platen van Tangerine Dream. Muziek die tegen de stilte aan zit waar een subtiel verhaal op is te horen van niet te plaatsen klanken. Met me ogen dicht begin ik haast te zweven na een andere wereld.

Solotrip de track begint met geluiden uit de ruimte, waarna een fraaie lage toon is te horen. Daarna zijn klanken te horen die me doen denken aan jong leven. Vogels die net uit een ei zijn gekropen of een lam wat op zijn poten probeert te blijven staan. Eenmaal op weg wordt er goed gekeken na wat er te zien is. Qua muziek doet het wat denken aan Johannes Schmoeling en Robert Schroeder in de positieve zin van het woord. Daarnaast is de track ideaal om na een drukke dag te draaien om weer op stoom te komen, zodra er wat tempo wordt gemaakt voelt dit aan als nieuwe energie. Een bijzonder goede track dus en goed dat ie alsnog op cd is verschenen. Een mooi hoofdgerecht dus.

Heerlijk duister is het begin van Thurst Of Fiction? Voor mijn gevoel zit ik op de planeet Pluto en zie vreemde voorwerpen voobij komen, terwijl ik geniet van de intense rust die daar heerst. Als het voorbij is denk ik dan ook: het had wat langer mogen duren. Goed is dan ook dat Sems U Kanar rustig begint. Zodra er meer geluid bijkomt is mooi te horen waar toe Schönwälder in staat is. Het klinkt als een vrolijk deuntje, maar door de drums die zijn te horen krijgt het iets strengs. Erg fraai en het laat zich moeilijk in woorden vangen. Daarnaast laat het goed de sound al horen waarmee Mario Schönwälder mee verder ging. Verder valt op hoe goed de productie is. Bepaalde geluiden lijken er wel een dimensie bij te krijgen.

En wat is een cd toch snel voorbij als er iets goeds opstaat. In een hele mooie sfeer begint Zerstückelte Freiheit Im Grosformat. Het roept een beeld op van iemand die gitaar aan het spelen is in een oerwoud en de dieren langzaam tot leven komen en er genoeg te zien is waardoor je al snel ogen te kort komt. Ja en dan kan je maar tot één conclusie komen dat het maar goed is dat deze muziek niet op een plank is blijven liggen en zijn weg heeft gevonden naar de cd. Het afgelopen dikke uur is erg snel voorbij gegaan waarin erg goede muziek was te horen.