Paul Robeson - Ol' Man River (1997)

Soul
Label: Carlton

1. Ol' Man River (2:48)
  2. Rockin' Chair (3:30)
  3. The Blind Ploughman (2:07)
  4. Drink to Me Only with Thine Eyes (3:26)
  5. Cobbler's Song (2:39)
  6. Mighty Lak' a Rose (3:24)
  7. St. Louis Blues (3:31)
  8. The Banjo Song (3:05)
  9. It Ain't Necessarily So (2:32)
  10. Carry Me Back to Green Pastures (2:53)
  11. Lazy Bones (3:23)
  12. Dea Old Southland (2:55)
  13. Shenandoah (3:14)
  14. Sonny Boy (2:40)
  15. River, Stay 'Way from My Door (3:28)
  16. That's Why Darkies Were Born (2:39)
  17. Mood Indigo (3:18)
  18. Canoe Song (2:59)
  19. Sleepy River (3:03)
  20. Some Times I Feel Like a Motherless Child / Minstrel Man (2:50)
avatar van sq
sq
Ik zoek nog een betere verzamelaar dan deze, maar dit was al een goed bestede 6 euro. Valt eigenlijk onder het genre ´negro spirituals´, zo oud is dit al. Ik weet het niet eens precies want documentatie was niet aanwezig bij dit CD-tje. Robeson maakte naam in de jaren '20 - '40, en werd verguisd/vergeten vanwege communistische sympathieën.

Productietechnisch dus niet te veel verwachten, maar voor wie van mooie stemmen houdt: een van de mooiste stemmen uit de 20e eeuw.

avatar van indana
Wat een stem! Zingt even makkelijk spirituals als klasiek, folk, noem maar op. Dit album ken /heb ik niet maar een aantal andere wel, zoals Ballad for Americans, Live at Carnegie hall, Songs for Free Men. Als je van spirituals houd is met name Song for Free Men aan te bevelen. Een goede verzamelaar is The Essential Paul Robeson welk een goed overzicht geeft van zijn werk.

avatar van De Luisteraar
Paul Robeson had één van de mooiste basstemmen uit de muziekgeschiedenis.

Wie Robeson nooit gehoord heeft, heeft niets gehoord in zijn leven.

Wie dit niet gelooft, moet eens op YouTube kijkluisteren.