Vitesse - Rendez-Vous (1977)

Label: Bovema Negram

1. Midnight Oil (3:15)
  2. Rendez Vous (1:17)
  3. Split (4:05)
  4. Curtain Raiser (3:19)
  5. Work It Loose (2:23)
  6. Give It All Youv'e Got (2:29)
  7. We'll Do the Music Tonight (2:28)
  8. You Can't Beat Me (3:05)
  9. Dirty Flirty Train (2:02)
  10. Come on Camaro (4:24)
geweldig album www,hermanvanboeyen.nl

avatar van Crush
Vitesse zorgde tevens voor de start van de fusie gekte in Nederland. Een groot deel van de band voegde zich bij Massada (sic) en als reactie daarop zou veel volgen, bedrijven, scholen, etc.

Nicci
Ik hoop dat je een grap maakt.

avatar van Kos
Kos
Wel een leuke. .

avatar van Lonesome Crow
Vitesse heeft bestaan van 1975 t/m 1994 en heeft zo'n 40 muzikanten versleten.
De enigste constante factor was natuurlijk drummer/zanger herman van Boeyen en op de hoes van hun 2de LP zie je de toenmalige huidige en ex-bandleden op de hoesfoto staan.
In de eerste helft van de jaren 80 waren ze de rockband van Nederland, speelde op tal van festivals en jongerencentra oftewel je kon niet om ze heen.
Ze waren ook veelvuldig op TV te bewonderen, in Duitsland waren ze relatief populairder als hier en er bestaan opnames van Vitesse uit deze periode gemaakt door het Duitse Rockpalast (dus gewoon uitgezonden op de Duitse TV).
Ook kan ik me nog de z.g Veronica's Rocknight nog herinneren, een paar uur lang live concerten van Nederlandse bands live op TV en Vitesse op het eind in een jam met het grote Golden Earring.

Hoe vergankelijk roem is kan je duidelijk zien op MM, geen regulier album haalt meer als 8 stemmen en dat doet geen recht aan hun muzikale kunnen vind ik.
Vandaar dat ik hun 3 albums uit de periode 1977-1979 uitgebreid wil bespreken omdat ik hiervan de officiele 3 CD box bezit, in 2007 uitgekomen maar al jaren uitverkocht.

Op Herman van Boeyen na is eigenlijk alles veranderd ten opzichte van het debuut 2 jaar eerder uitgekomen.
Dat debuut heb ik nooit gehoord maar daarop zong Herman Brood en leek zodoende meer een solo-album van Brood als een typische Vitesse LP (volgens latere recensies).
Allemaal andere muzikanten en Herman die behalve drums ook zelf maar gaat zingen.
Een nog jonge Jan van der Meij (gitarist, zanger, componist) wordt van het conservatorium gehaald en ook gitarist Rudy de Queljoe (ex-Brainbox en Kaz Lux band, later Massada) trad toe tot Vitesse.
Bassist Andre Versluys maakt ook deel uit van de bezetting en wetende dat Herman van Boeyen ooit bij Supersister heeft gedrumd en je ziet dat het leden zijn met ruime ervaring bij niet de minste bands.
Uitstekende muzikanten dus, gelukkig laten ze dat niet horen door ellenlange solo's of ander gefreak maar komt tot uiting door korte funky-achtige rocknummers.

De opener "Midnight Oil" is daar meteen al een mooi voorbeeld van, slappende bas en een stevige gitaarsolo erin doen je verlangen naar meer.
Het titelnummer komt erg Herman Brood-achtig over en is wat meer rechtoe rechtaan.
Het swingende "Split" is meteen het langste nummer met daarin de tijd voor een rustig tussenstuk en vrij lange gitaarsolos, echter "Curtain Raiser" is bijna pure funk en ietwat saai.
Een mooie spannende opbouw in "Work It Loose", in het beheerste samenspel hoor je de grote klasse van de muzikanten !

Let op de geweldige begeleidende gitaarpartijen in "Give It All Youv'e Got", als song stelt het niet zoveel voor maar de invulling hierin is puur genieten.
Het enigste nummer geschreven (en gezongen) door Jan van der Mey is "We'll Do the Music Tonight" en is een pure popsong.
Is een voorbode op het geweldige debuut van Powerplay (de latere band van Jan van der Mey) waarin herkenbaarheid en melodie (ontdaan van alle franje) op de eerste plaats staan.
Van het Vitesse debuut heeft "You Can't Beat Me" een tweede kans gekregen, weer in de typische rock / funk stijl en ben benieuwd hoe die eerste uitvoering dan klonk.
Zowaar 2 minuten rocken met "Dirty Flirty Train", en in de afsluiter "Come on Camaro" alle ruimte voor de virtuositeit van de muzikanten.

Vitesse was nog jaren verwijderd van hun doorbraak met pakkende popsongs, op Rendez-Vous staat de pure muzikaliteit op de eerste plaats.
Hopelijk komt het ooit tot een heruitgave van deze plaat, is gewoon te goed om in de vergetelheid te geraken !

Rendez vous en Incomplete works zijn nu als een 2 cd box te verkrijgen bij o.a. Bol.com

avatar van spoiler
Van deze LP is destijds overigens na de originele release nog een ietwat andere versie op de markt verschenen.

Deze (her)uitgave kan je herkennen aan het bekende Vitesse logo aan de linker bovenkant en de Titel "Rendez Vous" staat ook op de hoes
De persoon (Ross Recardi) links boven is op de heruitgave niet te zien. Weg gepoetst.

Daarnaast wordt op de latere uitgave We'll do the music gezongen door Jan van der Meij en niet door van Boeyen, zoals op de bovenstaande uitgave.

Ook zijn enkele nummers bewerkt, waardoor ze muzikaal iets anders klinken. (Een leek zal het waarschijnlijk niet horen).

Blijft in ieder geval een erg goede plaat