Sam Smith - In the Lonely Hour (2014)

Pop / Soul
Label: Capitol

1. Money on My Mind (3:14)
  2. Good Thing (3:21)
  3. Stay with Me (2:53)
  4. Leave Your Lover (3:08)
  5. I'm Not the Only One (3:59)
  6. I've Told You Now (3:30)
  7. Like I Can (2:47)
  8. Life Support (2:53)
  9. Not in That Way (2:53)
  10. Lay Me Down (4:13)
  11. Restart * (3:53)
  12. Latch * (3:44)
  13. La La La * (3:39)
  14. Make It to Me * (2:44)
  15. Drowning Shadows * (4:13)
  16. Love Is a Losing Game * (2:57)
  17. Nirvana * (3:22)
  18. How Will I Know * (3:52)
  19. Omen [Acoustic] * (3:25)
  20. Latch [Live from Madison Square Garden] * (8:06)

met Disclosure

21. Stay with Me * (2:53)

met Mary J. Blige

22. I'm Not the Only One * (3:43)

met A$AP Rocky

23. Lay Me Down * (3:39)

met John Legend

avatar van into_soul
Smith’s eenzaamheid levert prachtige ballads op als “Leave Your Lover” dat zorgt voor een stevige kippenvel attack. En “Stay With Me” – met een geweldig gospelkoor op de achtergrond – is ongetwijfeld het meest romantische liedje ooit gemaakt over een one night stand.

avatar van Slowgaze
Naughty Boy is geen rapper, zoon, maar een producer. Ik vraag me ook af waar jij raps hoort op 'La La La'.

avatar van Slowgaze

Daar werd ik inderdaad niet blij van.

avatar van into_soul

Ik vind 'm best mooi ...

avatar van Shelter
OT: album vind ik nog steeds vet, luister het regelmatig. Doet me ook nog steeds erg veel denken aan James Blake...zingt beetje op dezelfde manier.

avatar van Reijersen
Laten we het inderdaad lekker over het album hebben hier.

avatar van Angelo
Pagina maar wat opgeschoond hier; het wijzen op foutieve informatie in recensies kan ook per pm i.p.v. op deze albumpagina.

En nu ik hier toch ben: één van de fijnste albums van het jaar. Heel commercieel en toegankelijk maar niet plat en inhoudsloos. Ik meen dat Mary J. Blige hem onlangs vergeleek met Luther Vandross, en hoewel ik die associatie zelf niet zo snel gemaakt zou hebben, valt daar best wat voor te zeggen. Soulvolle popmuziek met hier en daar een gospelachtig sfeertje, vooral te danken aan het vaak terugkerende achtergrondkoor, met teksten die vrijwel allemaal in het teken staan van de liefde (ook Vandross bevond zich voornamelijk in dat vaarwater). Alle ingrediënten voor een clichématig album zijn aanwezig en toch voelt het nergens clichématig aan. Wat mij betreft is het Sam Smith dé debutant van 2014. Nu maar hopen dat hij deze lijn voortzet met zijn tweede album.

avatar van ClairedelaLune
Een geweldige album. Ik luister er vaak naar als ik me niet zo goed voel of als ik een slechte dag heb gehad. Zijn muziek steunt me en bezorgd me af en toe kippenvel.

avatar van chevy93
Als je weg kunt komen met "la la la" weet je dat je talent hebt. Zijn unieke falsetto stem zal ongetwijfeld niet iedereen prettig vinden, maar bij mij raakt hij daardoor de juiste snaar. Schitterend.

avatar van Lennonlover
Mijn vriendin heeft deze plaat al een jaar lang zo vaak opstaan in de badkamer dat ik'em ondertussen ook al van buiten ken. Geen slechte zaak gezien zijn talent. En dijk van een stem die alles lijkt aan te kunnen maar dat soms niet doet. De nummers zijn vaak ietsje te 'plat' voor zijn stem. Pas in Like I Can wordt alles uit zijn stem gehaald, komt die écht tot zijn recht. En dan is dat moeiteloos een wereldnummer.
Voor de rest staat de plaat bol van hitgevoelige nummers die mij net minder raken. Erg aangenaam om naar te luisteren, dat zeker, maar het blijft vrijblijvend en grijpt je nooit naar de keel.
Besluit: prachtige stem maar meer mee te doen. Dat bewijst Like I Can. 3,5

avatar van ClairedelaLune
Vier dagen geleden lag de Drowning Shadows Edition al in de winkels. Alle nummers van zijn album 'In the Lonely Hour' staan er op met drie covers nl. 'Love Is a Losing Game' , 'Drowning Shadows' en 'How Will I Know'. Verder een paar samenwerkingen die al bekend waren. Blijft een top album.

avatar van blur8
Kwam in aanraking met dit album via een cover van Money on my Mind.
Daarna bleek het origineel niet om aan te horen, zo plat, en met een lelijke drumbeat die song eigenhandig om zeep brengt.

Money on My Mind - The Slow Show (Cover) - Secret Sessions

Een goede song schrijven kan die duidelijk wel, ook zingen is aan hem besteed, nu nog een goede muzikale invulling. Zal wel een kwestie van smaak zijn.