Sade - Diamond Life (1984)

Pop / Soul
Label: Epic

1. Smooth Operator (4:57)
  2. Your Love Is King (3:55)
  3. Hang on to Your Love (5:56)
  4. Frankie's First Affair (4:34)
  5. When Am I Going to Make a Living (3:26)
  6. Cherry Pie (6:17)
  7. Sally (5:19)
  8. I Will Be Your Friend (4:41)
  9. Why Can't We Live Together (5:28)
buizen
- modknip -

4,25 sterren voor dit album. Teveel geluisterd misschien, maar blijft steengoed.

avatar van Funky Bookie
Weer even geluisterd en ik had het te laag beoordeeld.
Een halfje erbij.

avatar van Barney Rubble
Nee, dit is mij toch te gelikt. De stem van Sade vind ik ietwat anoniem en de driekwartmaatjes laten het album ook nog eens monotoon aanvoelen. Ben ik gek; dat ik bij deze plaat moet denken aan de scene van American Psycho waarin Huey Lewis & the News belachelijk wordt gemaakt. Eenzelfde soort holle klanken meen ik hier namelijk aan te treffen.

avatar van Edski
Waar op deze plaat hoor je al die "driekwartmaatjes" dan?

avatar van Barney Rubble
Mmm, wellicht niet de juiste term inderdaad. Laat ik dan houden op de mening dat ik de ritmes op dit album erg saai vind. De plaat trekt als een soort monotone waas aan mij voorbij.

avatar van Mjuman
Edski schreef:
Waar op deze plaat hoor je al die "driekwartmaatjes" dan?

Diamond Life, menigeen heeft de foxtrot, een vierkwartsmaat, geleerd op dat nummer; net als op Kitty Can (BeeGees), ook een danslesklassieker.

Dit album Working Week - Working Nights (1985) van een jaar later kende veel minder commercieel succes en is meer de moeite waard; verwijst al naar de zgn jazz dance/acid jazz scene die zich een paar jaar later aandiende (Brand New Heavies, Young Disciples, Galliano, Incognito, Jamiroquai)

avatar van gaucho
Ik ben het met je eens dat een band als Working Week veel meer swingt en veel meer intrigerende ritmes te berde brengt. Maar net als Sade kwamen ze op in een tijd waarin er opeens veel meer vraag - en dus ook aanbod, of misschien wel andersom - was naar jazzy pop. Misschien wel als tegenhanger van het steeds drukker wordende popgeweld, waarbij de muziek te vaak werd volgestopt met productionele toeters en bellen.
Rond 1984 werd deze jazzy stijl door een breed scala aan bands omarmd, van het commerciele gooi- en smijtwerk van Matt Bianco tot de gedurfde stijlverandering van Paul Weller en diens Style Council.

Per saldo was Sade de succesvolste van het stel, en ik snap ook waarom. Hoewel knap gemaakt is het muziek die geschikt is voor de massa: loom swingende popjazz, waar je prima naar kunt luisteren, maar door het gebrek aan swingende uitschieters ook geschikt om op de achtergrond te draaien tijdens een stemmig dineetje. Ik kan het prima hebben, ook nu nog.
Ik heb Sade nooit echt een geweldige zangeres gevonden, maar haar beperkte stem past prima bij dit soort cocktailjazz. Per saldo vind ik dit nog steeds haar beste album, met de opvolger Promise als goede tweede. Daarna werd het niet alleen meer van hetzelfde, maar ook nog lomer en dus saaier.

avatar van Mjuman
Laat ik in dat kader dan nog even 'voorloper' Weekend noemen, totaal ontbrekend hier op de site - Weekend (Welsh band); - Wikipedia - en.wikipedia.org met zangeres Alison Statton (voorheen Young Marble Giants -prachtig), Larry Stabbins en Simon Booth, beiden later in Working Week.

Al snap ik het succes, is Sade nimmer mijn ding geweest; Diamond Life: werd helemaal gek van die tik op de hi-hat, precies op de maat. Maten met een MOR-smaak (w.o Sade) waren dan gewoon een soort spiegel en zorgden ervoor dat ahw het rodewaasafweerschild werd geactiveerd.

Funky Bookie schreef:
Stiekum jaren '80 klassiekertje.
Jazzy sfeertje dankzij de stem van Sade. Een album om rustig bij achterover te zitten en te luisteren.

?Yes, inderdaad. Ga plaat opzoeken en weer eens beluisteren. Mindfullness.

Ronald5150 schreef:
Op "Diamond Life" staat een warme en gloedvolle mix van pop, jazz, funk en soul. Sade's warme stem laveert mooi tussen de groovende ritmes. Soms is het een beetje zoet en wellicht wat glad geproduceerd. De echte ruwe randjes mis ik een beetje, maar over het algemeen is dit een prima te beluisteren plaat. Typisch voor een warme zomeravond, als achtergrond, bij een alcoholische versnapering. Geen hoogvlieger, maar zeker genietbaar.

Ik sluit me bij deze mening aan; kan hier zelf een mening over gaan geven, maar dat zou enkel een herhaling van zetten zijn.

musicfriek schreef:
Dit is typisch zo'n album die destijds niet uit de LP top 100 weg te branden was. En wat vond (vind) ik het heerlijke muziek! De singles van dit album bleven allemaal net buiten de top 10, maar klassiekers zijn het inmiddels wel. Heerlijk om te draaien op een zwoele zomeravond...

Zwoele zang van Sade trok mijn aandacht; dit album gekocht in een reeks met de twee opvolgende albums. Heb ze nog op vinyl ergens op zolder. Maar weer eens afstoffen en draaien.....

avatar van aerobag
Magnifieke nummers staan er op dit album, gekenmerkt door betoverende melodieën. Wat een zanglijnen ook, zo harmonieus. De prachtige, sussende stem van Sade, die mag elke avond wel voor mij zingen. Af en toe is het fundament van de instrumentatie iets aan de eenvoudige kant, maar de charme van het album maakt zo veel goed. Ik had niet verwacht dat ik zo zou klikken met dit album. Fuck it, 4 sterren.

avatar van dominicano fonso
Een goed album van Sade.

avatar van Choconas
aerobag schreef:

Het kan verkeren, want ik neem aan dat je nog wel weet wat je vorig jaar over Sade schreef.
Thanks voor de tag Choco, ik laat deze even aan me voorbij gaan. Sade is niet zo mijn ding.

Erg tof om te lezen dus dat je nu helemaal om bent!

avatar van Mssr Renard
Sade uit het oor verloren, maar wat ben ik blij haar weer tegen te komen. Geweldig. En oh wat klinkt dit smooth en gelickt. Het is wat het is en het is goed.

15 jaar een plaat niet luisteren doet wonderen.

avatar van Hans Brouwer
Mssr Renard schreef:
15 jaar een plaat niet luisteren doet wonderen.
Zo heb ik er ook een aantal van in mijn platenkast staan. "Diamond Life" heb ik in tijden niet meer gedraaid. Maar niet getreurd, over ruim een jaar ga ik van mijn welverdiende pensioen genieten. Ik reserveer dan toch minstens drie dagen per week om in mijn luie stoel, onder genot van een sigaartje en glas whiskey, al die albums te (her)beluisteren die te lang onaangeroerd op mijn zolderkamer hebben gestaan. Ik hoop dat ik toch minstens 80 jaar word want er zullen veel vergeten lp's gedraaid moeten worden...

avatar van Queebus
Sade heeft een nogal luie stem maar damn, het was en is nog steeds een bloedmooie dame om te zien. No need to argue... Diamond Life dan, zwoel gezongen nummers met nogal een jazzy cocktailsausje. Mijn schoonzus is er helemaal weg van. Ik vind de eerste 2 albums nog wel te pruimen. Prima voor op de achtergrond als ik een romantische avondje heb met mijn lief. Smooth Operator, Your Love Is King en Hang On To Tour Love zijn uitstekend, net als de cover Why Can't We Live Together.

avatar van jorro
Een album dat fijne herinneringen oproept aan mijn tijd bij Disk-O-Rent in Groningen. Het galmde regelmatig door de winkel. Een prachtige tijd was dat.
Een album dat deze gevoelens zo kan opwekken verdient meer dan 3,5*. Een halfje er bij dus. De komende periode wat vaker draaien. Ik ben niet zo'n soulkikker, maar dit album....