MENU

Radiohead - Amnesiac (2001)

3,84

Rock / Electronic
Label: Parlophone

1. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box (4:00)
  2. Pyramid Song (4:48)
  3. Pulk / Pull Revolving Doors (4:07)
  4. You and Whose Army? (3:11)
  5. I Might Be Wrong (4:53)
  6. Knives Out (4:14)
  7. Morning Bell / Amnesiac (3:14)
  8. Dollars & Cents (4:51)
  9. Hunting Bears (2:01)
  10. Like Spinning Plates (3:57)
  11. Life in a Glass House (4:34)
  12. The Amazing Sounds of Orgy * (3:38)
  13. Trans-Atlantic Drawl * (3:01)
  14. Fast-Track * (3:17)
  15. Kinetic * (4:06)
  16. Worrywort * (4:37)
  17. Fog * (4:04)
  18. Cuttooth * (5:23)
  19. Life in a Glasshouse" [Full Length Version] * (5:08)
  20. You and Whose Army? [Live] * (3:18)
  21. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box [Live] * (3:04)
  22. Dollars and Cents [Live] * (4:41)
  23. I Might Be Wrong [Live] * (4:55)
  24. Knives Out [Live] * (4:23)
  25. Pyramid Song [Live] * (5:07)
  26. Like Spinning Plates [Live] * (3:52)

nummer 183 in de top 250

geplaatst op 27 oktober 2010, 22:29 uur, permalink
Toch maar weer eens gewaagd aan dit album.
Heb hem lang links laten liggen.
Aangenaam verrast door de sterke afsluiter Life In a Glass House, doet me enigszins denken aan de versie van Strange Fruit uitgevoerd door Siouxsie & the Banshees.
Met het hoge nivo van Pyramid Song was ik al langer bekend.

avatar van sierrra
geplaatst op 31 oktober 2010, 21:05 uur, permalink
Persoonlijk vind ik dit één van de mooiste albums ooit gemaakt.
Dit is pure muzikaal vertaalde emotie in zijn rauwste vorm.

Sven Bersee
geplaatst op 2 november 2010, 18:05 uur, permalink
Ik vind dit vele malen mooier dan Kid A. Dat vind ik maar saai.

avatar van sierrra
geplaatst op 7 november 2010, 18:03 uur, permalink
cd 2 is ook van uitmuntend niveau. Fog is weer een juweeltje!

avatar van Sibren
geplaatst op 22 november 2010, 13:49 uur, permalink
Zo, heb dit juweeltje maar weer eens uit het stof gehaald. Wat een prachtplaat! Stukken beter dan de toch minder gewaagde platen the Bends en (waar echt alle melk al uit gezogen is) ok computer. En hoewel die twee platen niet slecht zijn, zit er toch teveel gewoon spul tussen de juweeltjes (daarmee bedoel ik de steengoede tracks op beide bovengenoemde albums) dat het geheel niet verder komt dan 3,5 ster.

Dit album is consistenter, meer één geheel. Zeker een van mijn radiohead favorieten! 4*

avatar van mjvanderels
geplaatst op 30 november 2010, 21:35 uur, permalink
Nadat OK Computer mij mijn eerste Radiohead ervaring bracht heb ik mij aan dit album gewaagd. Waar ik de eerstgenoemde meer nummers vind bevatten die ik echt fantastisch vind denk ik uiteindelijk dat ik dit als geheel toch als beter album verkies. Elk nummer is hier minimaal goed, en het klinkt net zoals hierboven al aangegeven als één geheel.

Vind overigens de meer elektronische uitstapjes ook erg goed, maar voor mij is Knives Out wel het hoogtepunt van het album. Bij de eerste keer dat ik die hoorde had ik al binnen de halve minuut een soort van band.

Hele fijne ontdekkingsreis tot nu toe om door de albums van Radiohead te glijden!

geplaatst op 19 december 2010, 12:59 uur, permalink
Ik heb een hele periode een radiohead obsessie gehad, maar ook nu ik ze iets minder beluister blijft dit een pracht album met Glass house als hoogtepunt. Behoort tot een van mijn favoriete RH nummers. Het hele album heeft een flow en het is voor mij althans wat toegankelijker dan Kid A. Wat ook een prima album blijft overigens.

geplaatst op 19 december 2010, 13:19 uur, permalink
Hier nog zo iemand die een obsessie had. M'n ouders werden er gek van. Radiohead dit... Radiohead dat...

avatar van The Eraser
geplaatst op 19 december 2010, 14:16 uur, permalink
Ik heb na twee jaar nog altijd een Radioheadobsessie
Dit album vind ik na Pablo Honey toch hun minste. Of wat je minder kan noemen, want ook dit album heeft talloze pareltjes. Enige reden waarom ik het geen vijf geef is Pulk/Revolving Doors en de aangepaste versie van Morning Bell die veel minder is dan de versie op Kid A.

geplaatst op 19 december 2010, 14:56 uur, permalink
Snap niet wat iedereen zo slecht vind aan Pulk / Pull Revolving Doors. Dat vind ik nou juist één van de betere nummers op deze plaat.

geplaatst op 19 december 2010, 16:01 uur, permalink
Zeker een goed nummer inderdaad.

avatar van The Eraser
geplaatst op 19 december 2010, 16:28 uur, permalink
Heeft gewoon enorm weinig om het lijf. buiten de beat valt er niets interessants aan te ontdekken. Wat maakt dat nummer voor jullie zo goed?

geplaatst op 19 december 2010, 16:34 uur, permalink
De tekst, misschien niet goed verstaanbaar, is tof. En een beetje experimenteren met minimalisme op z'n tijd is niet erg toch?

avatar van Karl
geplaatst op 19 december 2010, 18:50 uur, permalink
Pulk / Pull Revolving Doors is een van de weinige nummers uit de 'experimentele' periode van Radiohead die ook daadwerkelijk enigszins experimenteel kan worden genoemd: Kid A is eigenlijk gewoon Radiohead met in plaats van een gitaar een keyboard (om het even simpel te zeggen). Morning Bell blijft mijns inziens ook een beetje een misser, maar Pulk / Pull Revolving Doors is juist een van hun beste.

geplaatst op 19 december 2010, 20:22 uur, permalink
You and Whose Army? Is m'n nieuwe favoriete Radiohead nummer. Die uitbarsting met de piano is schitterend, en dan nog maar te zwijgen over de tekst.

We ride tonight. We ride tonight. Ghost horses. Ghost horses.

_O_

avatar van vork666
geplaatst op 23 december 2010, 18:12 uur, permalink
Bij het Timbalandische begin van Packt Like Sardines vreesde ik nog even met een tweede Kid A van doen te hebben, maar gelukkig bleek het mee te vallen. Morning Bell is, hoewel minder afschuwelijk dan op Kid A, nog steeds een vervelend nummer, Dollars & Cents lijdt soms onder irritante zang en Pulk/Pull Revolving Doors is te lang, voor de rest zijn het slechts kleine mankementen die dit album op de 3.5* houden. Niet het geniale meesterwerk waar ik op gehoopt had, maar ook zeker niet verkeerd.

geplaatst op 12 januari 2011, 21:30 uur, permalink
Na een paar luisterbeurten denk ik dat dit album toch iets minder is dan Kid A. Wel denk ik dat het album wat experimenteler en ontoegankelijker is, maar waarschijnlijk komt dat doordat ik hem nog niet helemaal gedoorgrond heb.

avatar van niels94
geplaatst op 13 januari 2011, 18:00 uur, permalink
Ik vind dit album echt een heel eigen sfeer hebben, anders dan Kid A. Natuurlijk lijkt het er wel wat op qua stijl, maar waar Kid A me eigenlijk aan het grootse universum doet denken, is dit album beklemmender. Absolute hoogtepunt is You And Whose Army?, de opbouw is fenomenaal, de climax wellicht het beste wat Radiohead heeft voortgebracht? Verdere favorieten zijn Knives Out en Pyramid Song. Wat een tweede Morning Bell aan het oeuvre toevoegt begrijp ik niet, ik vind het een goed nummer, dus het stoort me niet, maar waarom er zo nodig een tweede (bijna dezelfde) versie moest komen, begrijp ik niet zo goed. Verder had ik me echt nog nooit gestoord aan Pulk / Pull Revolving Doors. Integendeel, ik vond het altijd een erg goed nummer. Het is wat vreemd, maar past precies binnen de sfeer van het album.

geplaatst op 13 januari 2011, 18:34 uur, permalink
Wat betreft You And Whose Army? ben ik het helemaal met je eens. _O_

avatar van Arrie

geplaatst op 13 januari 2011, 18:36 uur, permalink
Ik ook, fantastisch nummer.

geplaatst op 13 januari 2011, 18:38 uur, permalink
Vooral het 'Ghost Horses' stukje geeft me iedere keer weer kippenvel. Wat een tekst!

geplaatst op 22 januari 2011, 15:19 uur, permalink
niels94 schreef:

Heb hier echt helemaal niets aan toe te voegen, mooi verwoord en ik ben het volledig met je eens! Behalve dan die climax in You and Whose Army?, die is inderdaad prachtig maar de stelling dat het het beste is wat Radiohead heeft voortgebracht durf ik niet aan... Gelukkig ken ik hun hele oevre ook nog niet!

avatar van niels94
geplaatst op 22 januari 2011, 15:34 uur, permalink
Dank je

Ja, er staat ook een vraagteken achter, het verschilt een beetje per periode en stemming, daarvoor vond ik Street Spirit het beste en dáárvoor Idioteque. Nu neig ik weer meer naar Idioteque

Vaststaat dat het voor mij één van de beste stukken muziek van Radiohead is en ook één van hun beste nummers.

geplaatst op 27 januari 2011, 21:16 uur, permalink
The Eraser schreef:

Misschien een beetje late reactie maargoed. Kwee niet, het nummer heeft gewoon iets heel relaxed's. Die vreemde stem op de achtergrond die onverstaanbare teksten uitspreekt. Prima album voor s'avonds laat. Trouwens vandaag dit album samen met Kid A aangeschaft in een pack voor maar 12 (!!!) euro

geplaatst op 29 januari 2011, 11:01 uur, permalink
grashoppert schreef:

Heb ook een Radiohead obsessie gehad. Nog steeds eigenlijk maar ik heb vanaf begin 2010 toen ongeveer tot Juli 2010 alleen maar Radiohead gedraaid. Toen daarna ging ik pas weer wat andere muziek ontdekken.

geplaatst op 31 januari 2011, 12:34 uur, permalink
Dit album blijft groeien! Dat beklemmende sfeertje blijft genieten. Ik vind het toch wel wat anders dan Kid A.
Waar eerst vooral de eerste 4 nummers en de laatste 2 favoriet waren, word ik nu steeds meer geraakt door de nummers 5, 6 en 8.

Wie weet krijgt dit album binnenkort zelfs 5* en misschien een plaatsje in mijn top 10!

avatar van Music4ever
geplaatst op 20 februari 2011, 20:11 uur, permalink
Waar iedereen compleet in de ban is van het nieuwe album laat ik dat voorlopig even links liggen en heb ik vanmiddag DIT album gedraaid.
Blijkt mij nog steeds erg te kunnen bekoren maar jammer dat er een paar missertjes opstaan.
Vooral Pulk kan me nog steeds niet heel erg boeien, You And Whose Army daarentegen nog steeds één van mijn favoriete Radiohead Songs.
Alles klopt gewoon aan dat nummer. _O_

geplaatst op 20 februari 2011, 20:53 uur, permalink
Als Radiohead ooit een beter nummer maakt, bel me dan.

42MAART
geplaatst op 21 februari 2011, 21:34 uur, permalink
Packt Like sardines in a Crushd Tin Box - 5,0 m Goeie opener
Pyramid song - 5,0

Pulk pull/Revolving door 5,0 Een van de betere nummers van het album, ik snap niet waarom veel mensen dit een slecht nummer vinden.
You and whose army 5,0 kippenvel, en ben volgens mij niet de enige
Hunting Bears 4,0 Slechtse nummer van het album
Like spinning plates 5,0 Weer een goed nummer
Life in a glasshouse 5,0 Aangemane afsluiter

geplaatst op 22 februari 2011, 19:18 uur, permalink
Heh, ik was op een vrijdag middag uit de koffieshop (yes, geblowed) in bad gaan liggen met een playlistje waarin volgens mij heel amnesiac ook in stond geshuffled, toen kwam hunting bears langs.. Ik kon niets anders dan huilen van ontroering, zal wel de wiet zijn geweest of het bad
Maar die honden op die achtergrond (of wolven) in combinatie met die prachtige melodie... echt betoverend. Hunting bears beetje ondergewaardeerd misschien..