Frank Boeijen - Jazz in Barcelona (1993)

Label: Ariola

1. Jazz in Barcelona (6:28)
  2. Niet Dat Ik Verloren Ben (5:19)
  3. Paradijs (4:48)
  4. Zonder Koninkrijk (5:40)
  5. De Glimlach van Marius (3:15)
  6. Tot Bloedens Toe (4:53)
  7. Schreeuw Zonder Geluid (6:13)
  8. Valkuil (4:25)
  9. Goede Voornemens Nr. 10 (3:11)
  10. Als Later (3:20)
  11. Als Je Haar Ziet (4:19)
  12. Dieren (3:33)
  13. Stil in de Stad (4:08)
  14. Poolster (4:27)
  15. Waarom Niet (4:27)
Elvis Presley
Waarschijnlijk zijn magnum opus.

Geweldigenoten
Niet zijn beste, maar zeker wel een album die ik om de paar maanden weer eventjes opzet. De titelsong vond ik toendertijd vernieuwend met een heerlijke opbouw. Ook Dieren was even wennen, maar na vele malen draaien is dit een compleet album die misschien wel de toon heeft gezet voor zijn verdere carrière...

avatar van bertus99
De eerste die ik ooit van Frank heb gehoord, zo'n 15 jaar geleden.
Ik deelde hem toen nog steeds in bij de Nederlandstalige jaren '80 pop, zoals het Goede Doel en Doe Maar, maar ik had de FB-groep nooit gevolgd aangezien ik me daar al te oud voor voelde.

Deze cd liet meteen vanaf het openingsnummer horen dat Boeijen heel wat meer in zijn mars had dan herkenbare popmuziek voor 20- jarigen.
De teksten hebben zeggingskracht en zijn poëtisch en soms niet makkelijk eendimensionaal. De muziek is minder poppy en veel gevarieerder qua instrumentatie en melodie.
Het titelnummer is een topper net als De glimlach van Marius en Tot bloedens toe. Als Later laat de gevoelige kant horen.
Lekker lang album ook.

avatar van Twinpeaks
De meest veelzijdige Boeijen plaat.Alle 14 goed en 1 klein mispeertje (Paradijs),maar dat vergeef ik hem graag.Ook muzikaal verbreed Boeijen de paden en valt alles op zijn plek.Van heerlijke late night jazz tot folkrock Boeijen schotelt het voor in nummers die toch steeds tot nadenken stemmen of een persoonlijk verhaal vertellen.Ondanks de tijdsduur ,bijna 70 minuten ,boeit de plaat toch door zijn veelzijdigheid.Speciale vermelding voor de mooie metaforen in het nummer Dieren.

avatar van bertus99
Wederom eens met Twinpeaks. Gek dat deze Boeijenplaat zo onbekend is hier op MUME en wellicht ook bij het grote publiek.
Tot Bloedens Toe reken ik tot zijn beste nummers.

ooit gekocht tijdens een theatervoorstelling erg mooie en goede plaat de mooiste nummers ervan vind ik waarom niet goede voornemers nr 10 en valkuil
TIP voor de boeijen fan als je hem nog kan krijgen op marktplaats of zo neem dan de single goede voornemers nr 10 tracks 2 helden is erg mooi

ichiman38
goede plaat alle nummers zijn goed

avatar van lennon
Mooi sfeervol album. Ik vind de albums van Boeijen tot aan vandaag nog steeds erg mooi, maar een plaat als deze heeft iets meer muzikaal tempo waardoor ik het interessanter vind.

avatar van RichardCorjanus
Idd een mooi sfeervol album ook een stuk rustiger als het album hiervoor.
Mooiste nummers vind ik: Jazz in Barcelona, Glimlach van Marius en valkuil.
De rest van de nummers zijn ook mooi ook leuk dat de cd gesigneerd is bij mij.

RichardCorjanus schreef:
Idd een mooi sfeervol album ook een stuk rustiger als het album hiervoor.
Mooiste nummers vind ik: Jazz in Barcelona, Glimlach van Marius en valkuil.
De rest van de nummers zijn ook mooi ook leuk dat de cd gesigneerd is bij mij.

Nou rustiger weet ik niet broertje luister eens naar Tot Bloedens Toe, Als je Haar Ziet en Paradijs.

avatar van Tony
Ja Vincent, loop maar eens naar de kamer van je broertje en zet die nummers maar weer eens op voor 'm, want hij begrijpt er niet veel van.

avatar van RichardCorjanus
Tony schreef:

haha ik zal hem binnenkort wel weer luisteren maar idd die nummers zijn niet allemaal rustig.

avatar van bertus99
Er zat meer pit in deze muziek dan in de laatste cd's van Frank....jammer genoeg

avatar van edje1969
Ik beken! Lage score.... Hier ben ik afgedwaald bij Frank Boeijen. Mijn voorkeur ligt duidelijk bij zijn jaren '80 albums. Hou het bij Paradijs en Tot Bloedens Toe. Oke...De Glimlach van Marius is ook wel mooi.

avatar van Metal-D78
Als later

Toch wel een van zijn beste nummers. Zou hij best weer eens live mogen spelen...

avatar van josvanraaij
Is er iets dat ons helpen kan?
jazeker, mooie, troostende muziek...van Frank Boeijen bijvoorbeeld.

avatar van Dibbel
Wederom een sfeervol en mooi album van Frank Boeijen, die geen slechte muziek kan maken.
Allerhande rustige muzieksoorten komen aan bod en de muzikanten zijn vaklui.
Mooiste nummers voorlopig Jazz In Barcelona, Zonder Koninkrijk en Schreeuw Zonder Geluid.
Paradijs was het enige hitje en haalde plaats 28 in de Top 40 in november 1993.
CD duurt wel wat lang.
Zal best wel weer 4 sterren worden na nog een paar keer draaien.

Elvis Presley schreef:
Waarschijnlijk zijn magnum opus.

Dat moest mog komen.
Met dit album begon zijn beste periode, eindigens met wat voor mij zijn magnum opus is, Ballade van de dromedaris.

avatar van Roxy6
Hij heeft zestien prachtige solo-albums gemaakt met op ieder album wel enkele parels.

Zijn laatste album "subliem Gebaar" uit 2022 is ook ongelofelijk goed!
Het beluisteren meer dan waard.

All over hoor ik wel steeds meer verfijning in de muzikale begeleiding door de jaren heen.
Soms in verstilling maar soms ook in de gedrevenheid waarmee de begeleidende band speelt.

Frank Boeijen is een van de nestors in de Nederlandstalige muziek om lang te koesteren.