Nikki Sudden & The French Revolution - Groove (1989)

Label: Creation

1. See My Rider (6:22)
  2. Murder Valley (4:47)
  3. French Revolution Blues (3:29)
  4. Breaking Lines (4:49)
  5. Groove (5:09)
  6. Sea-Dog Blues (3:44)
  7. Great Pharoah (4:08)
  8. Poor Relation (3:34)
  9. Wild Cathedral (3:30)
  10. Beethoven's Ring (4:40)
  11. Back to the Coast (2:59)
  12. Too Bad for You (4:58)
  13. Village Green (7:53)
avatar van mayhemblik
Absoluut mijn favoriet van nikki, lekkere vuige rock'n'roll met een heerlijk jankend en piepend gitaar, en stem.
Absolute aanrader.
Zijn zwanezang is overigens ook van zeer hoge kwaliteit.

Joy
der staat zo ongeveer welgeteld 1 bericht bij zijn hele ouvre

how come?

kheb zo ene id, zuiperige junksinger songwriter moddert al jaren in zijn eentje aan en ook zijn volgende plaat was volstrekt kansloos omdat zijn farmacieconsumptie hoger ligt dan zijn artistieke talent

Net als zijn broer Epic Soundtracks te vroeg overleden. Die volgens de geruchten ook aan een overdosis zou zijn overleden.

Nikki Sudden verdient respect.
Een rock 'n' roll nomade in hart en nieren. Tijdens de post-punk actief in Swell Maps. Daarna solo en samenwerkingen met o.a. Rowland S. Howard, Dave Kusworth (Jacobites) en leden van R.E.M.
Een groot liefhebber van de vroege Stones en Marc Bolan. Nikki's muziek was dus niet orgineel of vooruitstrevend. Vandaar dat hij nooit is doorgebroken naar het grote publiek en dus een cultfiguur is gebleven met een enorme productiviteit. Hij had geen sterallures en stond altijd klaar voor zijn fans na afloop van een concert voor een praatje. Hij schreef ook voor een aantal muziekbladen. Hij stierf op 49 jarige leeftijd aan een hartaanval in de nacht na een optreden in de Knitting Factory in New York. Zijn leven als bourgondiër had zijn tol geeist.
Het label Easy Action werkt aan een box set en een boek "The Last Bandit" verschijnt dit of volgend jaar.

avatar van vinejo
Nikki sudden forever!!!

avatar van vinejo
Joy schreef:
der staat zo ongeveer welgeteld 1 bericht bij zijn hele ouvre

how come?

Even een quote van rockjournaliste Karen Shoemer:

In Nikki I hear the idealism not just of my own youth but of a moment in time when musicians were inspired to work against the grain of prevailing opinions and trends, a moment in rock history when finding some truth in yourself and connecting into the great music that came before you, was more important than getting a deal, getting onto radio, getting on MTV.