By The Throat was zijn 'grote' doorbraak. Een krachtig enigmatisch album wat meerdere genres als ambient, electronic en klassiek met elkaar wist te mengen.
Dat album was behoorlijk ontoegankelijk, maar zodra je het een kans gaf zou je het uiteindelijk geweldig gaan vinden.
Een opvolger voor zo'n album maken is dan ook een flinke opgave. Ben Frost gooit het hier over een andere boeg. Weg zijn de klassieke invloeden en de drum en bass invloeden maken hun optreden.
Zelden is het etiket onheilspellend beter toepasbaar dan hier. Heftige drums, belgeluiden en veel distorted noise, dat is waar dit album op gebouwd is. En het werkt, wow, het werkt echt.
A U R O R A laat zich moeilijk plaatsen qua genre, misschien zou post-electronic een toepasbare naam zijn, als je van dat soort subgenre namen houdt.
Ik heb noise nog niet op zo'n manier gehoord, rust is er weinig te vinden, maar climaxen des te meer.
De mix, dankzij Lawrence English en Tim Hecker, is dan ook niets minder dan fenomenaal te noemen. Absoluut een album voor je koptelefoon, want over iedere toon is nagedacht.
Normaal ben ik geen fan van eloquente, quasi intellectuele omschrijvingen maar deze van Ben Frost hemzelf slaat toch eigenlijk de nagel op de kop:
This is no pristine vision of digital music, it is a filthy, uncivilized offering of interrupted future time where emergency flares illuminate ruined nightclubs and the faith of the dancefloor rests in a diesel-powered generator spewing forth its own extinction, eating rancid fuel so loudly it threatens to overrun the very music it is powering..
Mijn eerste hoogtepunt in het muzikale jaar 2014.