MENU

Genesis - Abacab (1981)

2,73

Label: Atlantic

1. Abacab (7:02)
  2. No Reply at All (4:41)
  3. Me and Sarah Jane (6:00)
  4. Keep It Dark (4:34)
  5. Dodo / Lurker (7:30)
  6. Who Dunnit? (3:22)
  7. Man on the Corner (4:27)
  8. Like It Or Not (4:58)
  9. Another Record (4:30)

avatar van musician
geplaatst op 14 september 2013, 20:46 uur, permalink
Ik vind het ook niet erg netjes. Je geeft wat je het waard vindt, en anders wordt het bashen.
Het album wordt op zichzelf hier al voldoende bestraft en anders maak je de kritiek van anderen ongeloofwaardig.

geplaatst op 14 september 2013, 20:57 uur, permalink
Heb mijn stem iets naar boven bijgesteld dus we zitten weer op 2,74

Geen fijne Genesis plaat, paar leuke deuntjes meer niet.

geplaatst op 14 september 2013, 22:59 uur, permalink
Dan is de grap er voor mij ook wel weer vanaf. En ziedaar, het gemiddelde weer met een honderdste omhoog. Toe maar. Ik weet in ieder geval met wie ik geen biertje hoef te gaan drinken.

avatar van Cured

geplaatst op 15 september 2013, 5:43 uur, permalink
Een kleuterklas hier en in dat kader.....het alfabet gaat zo: abcde.... en niet abacab.... O-).

avatar van Brutus
1,0
geplaatst op 27 maart 2014, 21:29 uur, permalink

avatar van berken
geplaatst op 28 maart 2014, 20:06 uur, permalink
Brutus schreef:
De laatste twee nummers zijn de enige goede songs

Hoe kun je dan met 2 goede songs in godsnaam 1* geven?

avatar van musician
geplaatst op 28 maart 2014, 20:48 uur, permalink
Uit die eerste twee zinnen lees ik al af, dat Brutus Genesis al helemaal niets vind, dus laat staan Abacab.
Ik verbaas mij altijd in interesse in verschrikkelijke muziek (zonde van de tijd!) maar Brutus mag graag altijd even bashen. Nog 14 Genesis albums om te gaan, Brutus. Hou nog even vol!

avatar van meneer

geplaatst op 28 maart 2014, 21:34 uur, permalink
musician schreef:

met complimenten, my dearest Musician...

geplaatst op 29 maart 2014, 23:46 uur, permalink
musician schreef:

geplaatst op 29 maart 2014, 23:49 uur, permalink
Vreemd ook dat Brutus ATOTT en W&W zo slecht vindt, en Seconds Out dan weer 4 sterren geeft, terwijl beide platen daar toch enorm goed vertegenwoordigd worden.

geplaatst op 31 maart 2014, 21:17 uur, permalink
En dan vindt ie de laatste 2 nummers nog de beste ook. Na ja, wel toepasselijk in dit geval.

avatar van devel-hunt
geplaatst op 22 april 2014, 13:07 uur, permalink
Brutus schreef:
De laatste twee nummers zijn de enige goede songs

Nu is dit ook wel een bagger plaat, het is leeg. Maar op geen enkele wijze op hetzelfde niveau te plaatsen als A trick of the tail of Wind & Wuthering. De laatste twee nummers goed? Nee hoor, die zijn niet om aan te horen. Het is wel heel duidelijk dat Phil Collins veel meer aandacht besteed heeft aan zijn eerste solo plaat Face value die hetzelfde jaar uitkwam. Daarnaast valt Abacab wel heel bleekjes uit. Maar ook zijn solo carriere kende een vliegende start en een harde val. Net zoals met Genisis gebeurde toen hij het roer van Peter Gabriel overnam een veelbelovende start met 'and then there where three', en de rest is geschiedenis.

avatar van Rudi S
geplaatst op 22 april 2014, 13:53 uur, permalink
devel-hunt schreef:

Nou daar zaten A Trick of the Tail en Wind and Wuthering nog voor.
Die three verwees ook naar het opstappen van Hackett.

geplaatst op 22 april 2014, 14:16 uur, permalink

avatar van Rudi S
geplaatst op 22 april 2014, 14:26 uur, permalink
Running On Empty schreef:

Bij deze dan.

Nee enkle dat er leuke deuntjes op zitten en je stem naar boven is bijgesteld (groeiplaatje)

0,5
geplaatst op 22 april 2014, 17:50 uur, permalink
Running On Empty schreef:

geplaatst op 11 mei 2014, 15:19 uur, permalink
Wat een geweldig fris album blijft dit toch. Genesis die zichzelf nu eens niet meer serieus neemt. Prachtig gewoon. Een ware cultuurschok die je een klap voor je kop geeft als het ware.

Hoewel.......... Dat dan wel gebaseerd op mijn beleving op het moment van de release uiteraard.

geplaatst op 12 mei 2014, 22:03 uur, permalink
En hoe lang heeft het geduurd voordat die 5,0 een 3,0 werd? Bij de 2e keer luisteren? Een week? Een maand?

geplaatst op 12 mei 2014, 22:07 uur, permalink
Volgens mij wel 20 jaar. Toen kwam deze onvolprezen site in de lucht. En was ik zelf ook niet zo fris meer.

Maar ff to the point: Tja, als destijds 20-jarige had het op mij best een vernieuwend effect en ik had nogal wat verwachtingen van de richting die Genesis op zou gaan. Dat het de gladde, commerciŽle en daardoor voorspelbare kant zou worden had ik echter weer niet verwacht. Dus op zich een toen aardig verrassend plaatje waar ik nog best lang plezier aan heb beleefd.

geplaatst op 12 mei 2014, 22:56 uur, permalink
Klinkt alsof je dit album nog bij de 'artistiek verantwoorde' albums indeelde damars, terwijl Genesis allang op de commerciŽle planeet was geland, met Duke en met Follow You, Follow Me van voor Abacab. Snap dus niet zo goed wat je hier dan als 'vernieuwend' en 'fris' in terug hoorde.

geplaatst op 12 mei 2014, 23:09 uur, permalink
Nou die commerciŽle planeet viel wel mee. Alle Genesis albums hadden hun singles en net als die van de twee platen die jij noemt waren die altijd al matig verkocht. Maar dit was gewoon eens een radicaal andere aanpak. Het had iets undergroundachtigs en zelfs wat new waveachtigs. In mijn beleving dus. Gewoon een totaal andere plaat. Die daarna veel minder verrassende opvolgers zou krijgen maar die opeens wel liepen als een trein. Het luidde een tijdperk in eigenlijk.

avatar van WPE
geplaatst op 3 juli 2014, 15:31 uur, permalink
een lage waardering, zeker ook vanwege "who dunit". Dat mag dan wel een geintje zijn geweest van Phil, maar ik vind er niets aan. Verder wel een paar aardige deuntjes, maar toch..."it's a shadow of the band it use to be..."

geplaatst op 5 augustus 2014, 17:19 uur, permalink
Deze rukplaat was er volgens mij aardig van opgeknapt als de Dodo suite er in zn geheel op was terechtgekomen.

Genesis - The Dodo Suite - YouTube

Er was dus net als bij Duke wel degelijk een concept aan gekoppeld. De uiteindelijke tracklist is ook veel te veel als los zand aan elkaar gaan hangen en geeft het album daardoor amper een eigen gezicht.

0,5
geplaatst op 6 augustus 2014, 8:09 uur, permalink
duidelijk diep gezonken met RUK album

geplaatst op 6 augustus 2014, 21:56 uur, permalink
Bluebird schreef:

Genesis - The Dodo Suite - YouTube

Helemaal zo kwaad nog niet! Dodo/Lurker komt er wel lekker uit zo! En de afsluitende Submarine is sfeervol. Als ze dit in hun geheel hadden opgenomen op het album, had het de boel wel degelijk wat opgekrikt.

avatar van rkdev
geplaatst op 6 augustus 2014, 22:15 uur, permalink
'Submarine' ademt natuurlijk de oude Genesis, met meer nadruk op de toetsen van Banks, en is erg mooi (en inderdaad sfeervol). Als ze de 'Dodo-Suite' er in deze vorm op hadden gezet plus het eerder door mij aangehaalde 'You Might Recall', en dan 'Who Dunnit?' en 'Keep It Dark' er af hadden gehaald waren de heren toch opeens met een redelijk sterke plaat gekomen. Het had dus gekund...

geplaatst op 6 augustus 2014, 22:30 uur, permalink
Idd een gemiste kans voor de heren. Was het album Dodo gedoopt en het thema daar als rode draad doorheen gelopen dan was er een prima Duke opvolger ontstaan. Abacab had de afsluiter mogen zijn. Die slaat toch nergens op. Behalve op de vellen. En niet te zuinig.

Ach..... wat let je ook om je eigen album samen te stellen zoals ie had moeten zijn....

geplaatst op 7 augustus 2014, 23:50 uur, permalink
en daar dan gewoon 5 sterren op geven.

geplaatst op 8 augustus 2014, 10:31 uur, permalink
Ik heb deze rukplaat overigens op Vinyl in 2 verschillende kleurenversies. Wel merkwaardig dat mij dat nu juist bij deze plaat moest overkomen. Er zijn in totaal 4 kleurenversies.

geplaatst op 8 augustus 2014, 10:46 uur, permalink
Het sloeg ook inderdaad allemaal nergens op.