Genesis - Abacab (1981)

Label: Charisma

1. Abacab (7:02)
  2. No Reply at All (4:41)
  3. Me and Sarah Jane (6:00)
  4. Keep It Dark (4:34)
  5. Dodo / Lurker (7:30)
  6. Who Dunnit? (3:22)
  7. Man on the Corner (4:27)
  8. Like It or Not (4:58)
  9. Another Record (4:30)
1,5
Misschien wel het slechtste album van Genesis. Met in iedergeval het slechtste nummer (ooit): Who Dunnit? Ver-scrik-ke-lijk!

avatar van andré
HiLL schreef:

Nog slechter dan Jesus He Knows Me en I Can't Dance??? Dat bestaat niet!!!

dutch2
Nog veeeeeeeeeeeeeeel slechter. Het was volgens mij ook tijdens dit nummer dat Genesis werd uitgefloten in de Leidse Groenoordhallen (ca. 1981). Echt waar, je weet niet wat je hoort. Bagger!

avatar van andré
dutch2 schreef:

Eerlijk gezegd heb ik weinig met de band Genesis, geef mij het gelijknamige bijbelhoofdstuk maar

andré schreef:

Maar oordeel niet te snel. Als je I Can't Dance alleen kent en dat soort gevallen, zou ik je Selling willen aanraden.

Lol, ik ken enkel het nummer abacab van dit album, maar ik ga me Who dunnit eens downloaden en beluisteren, naar de reacties die ik hier lees.

dutch2
stevie schreef:

Zorg dan maar wel voor een goede geestelijke voorbereiding, want als Genesisliefhebber ga je hier heel verdrietig van worden

avatar van c-moon
1,0
Dit is een album een band met de naam Genesis onwaardig!

Alhoewel ze hebben inderdaad ook ondingen zoals "jesus he knows me" en "no son of mine" uitgespuwd!

Ik ben het aan het binnenhalen, spannend!

Het zielige hieraan is dat het nog serieus bedoelt is ook, en dit komt dan van muzikanten die meespelen op Lamb en Selling?!?

1,5
Ja het is een schande..deze plaat! Met name Who Dunnit..nogmaals wat erg is dat nummer.

Who dunnit?

Briljant nummer met een tekstuele diepgang die je zelden meer ziet. Vooral de ontknoping is van uitzonderlijk niveau:

We Know (11x)
Yeah We Know
Yeah We All Know (4x)
Yeah We Know (3x)
We Know, Yeah We Know (3x)
We All Know (27x)

Zéér wisselvallige cd, Genesis onwaardig, met meerdere draken (Who Dunnit, Another Record, No Reply At All), maar toch ook met enkele zeer sterke nummers (Abacab, Dodo/Lurker, Me And Sarah Jane, Man On The Corner). Gelukkig staan deze laatste nummers (m.u.v. de laatste, wat overigens ook een solonummer van Phil had kunnen zijn) ook op Three Sides Live, zodat deze cd overbodig wordt.

Ik word hier verdrietig van, en idd die tekst is echt veelzijdig :O

avatar van Genesis
Toch een heel goed album. Vooral Abacab, Like it or not, dodo en man on the corner zijn erg goed. Alleen me and Sarah Jane vond ik een beetje saai. Oh ja en Who dunnit is ook niet Genesis' sterkste nummer (understatement)

Genesis schreef:

Ja vind je dit goed? Abacab goed?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
HiLL schreef:

Ja vind je dit goed? Abacab goed?
Echte Collins fan zeker?

moet je zijn stemmenlijst maar even bekijken...

Casartelli schreef:

moet je zijn stemmenlijst maar even bekijken...

Gelukkig geeft ie Selling ook een 5!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
HiLL schreef:

Gelukkig geeft ie Selling ook een 5!

hee die stond er daarstraks nog niet!

Casartelli schreef:

hee die stond er daarstraks nog niet!

Ok haha vandaar dat je het zei..ik dacht dat jij ook blij was dat die erbij stond.

avatar van Genesis
Ik ben niet echt een fan van de Gabriel era maar k heb wel respect voor zn werk. Andersom zie ik hier heel vaak reacties waarin Collins wordt afgezeken en dat vind ik echt triest. Al die sukkels die net doen of ze houden van Genesis en zeggen dat Genesis alleen met Gabriel goed was.

Genesis schreef:

Pardon sukkels? Ik kan bepaalde nummers van Genesis onder leiding van Collins ook zeker waarderen. Maar je moet geen onzin zitten praten. Genesis onder leiding van Gabriel was gewoon een totaal andere band die nog progressieve symforock maakten. Dat is heel iets anders dan wat Genesis speelden toen ze de hitmachine werden. Meer pop/rock. Waar weer helemaal niks mis mee is, maar de oude Genesis fans behoorlijk tegen de borst stuitte. Dat zij dan kritiek leveren op die muziek is ook niks mis mee. Je hebt toch ook echte Collins fans die het met Gabriel niks vonden? Ook niks mis mee. En ik hou van de Genesis periode met Gabriel en hier en daar met Collins..ben ik dan een sukkel? Nee iemand die dat beweert zou dan eerder de sukkel zijn...lijkt mij. Maar
he, wie ben ik?

Genesis schreef:
Ik ben niet echt een fan van de Gabriel era.... Al die sukkels die net doen of ze houden van Genesis en zeggen dat Genesis alleen met Gabriel goed was.

Dus als ik het goed begrijp vindt jij Genesis alleen met Collins goed? Je vindt dus lang niet alles van Genesis goed, maar doet wel alsof je ze helemaal geweldig vindt? Snap ik het dan ook goed als ik zeg dat jij jezelf, volgens je eigen redenering, een sukkel vindt? Correct me if I'm wrong....

Overigens worden de eerste 3/4 albums na het vertrek van Peter Gabriel hier goed gewaardeerd, ook door de Genesis-met-Gabriel-fans.

avatar van Genesis
Ik luister ook wel naar de Gabriel albums maar die vind ik minder dan die van Collins. Ik respecteer die albums en ik heb het idee dat er een hoop zijn die geen respect hebben voor de Collins albums. Maar k haat het echt als sommige mensen zeggen dat na A trick of the tail of Duke de ziel van Genesis was verdwenen en dat ze vanaf toen alleen maar commerciele troep ging maken.

Als Gabriel in the cage of the lamb zingt doet dat me niet zoveel maar als Collins het zingt krijg ik kipenvel.

HiLL begon trouwens met zn: Ja vind je dit goed? Abacab goed?
Echte Collins fan zeker?

Abacab vind ik gewoon een heel goed album en begrijp de lage waardering van 2,69 niet.

1,5
@Genesis Nee ik ben geen Collins fan. Kan zijn stem wel degelijk waarderen en bepaalde nummers ook ja. En op een gegeven moment was de originele ziel inderdaad wel verdwenen aangezien de mannen totaal andere muziek gingen maken. (neem Who Dunnit eens als voorbeeld man man wat is dat bagger bagger slecht) Maar nog even over Collins in het nummer More Fool Me zingt ie erg mooi vind ik. Pure kopstem en dan Gabriel met de tweede stem erbij...mooie combi!

Allmusic
De Three Sides Live-versie van In The Cage is inderdaad geweldig.

Ababcab is een erg wisselvallig album, een paar mooie nummers, maar ook een aantal mindere of zelfs ronduit slechte. Vandaar de lage waardering waarschijnlijk...

avatar van Genesis
En misschien een heel klein beetje door dat ene nummer.....

shappy1010
Abacab vind ik de minste genesis album samen met "Genesis" (die gele). Maar ik word wel echt moe van al dat gezeik altijd over collins vs. gabriel. zucht.

Een mooie anekdote:

Ik las eens op een genesis forum dat een "gabriel" fan Collins hate omdat ie altijd "als een clown zich gedroeg op het podium en de muziek niet serieus nam"

Dat was voor mij de essentie van de zinloosheid van deze discussie. Waarom?

Omdat als dit op iemand van toepassing was het wel op Gabriel was, het was precies de reden was voor Tony, Mike, Phil en Steve om niet te treuren om Gabriel. Na the Lamb waren ze het helemaal zat met die gast en zijn kostuums en gek doenerij. Het ging volgens hun niet meer om de muziek maar om de man.

Pot verwijt de ketel zeg maar.

Marcel²
[quote]shappy1010 schreef:

Mee eens!! maar waarom dan 5 sterren gestemt

teutoon
Mijn god, net Who dunnit gedownload, 3 woorden: EEN GROF SCHANDAAL!

hahaa ja teutoon erg he