Genesis - Abacab (1981)

Label: Charisma

1. Abacab (7:02)
  2. No Reply at All (4:41)
  3. Me and Sarah Jane (6:00)
  4. Keep It Dark (4:34)
  5. Dodo / Lurker (7:30)
  6. Who Dunnit? (3:22)
  7. Man on the Corner (4:27)
  8. Like It or Not (4:58)
  9. Another Record (4:30)
avatar van Cor
Cor
Niet best, maar ook niet zo dramatisch als hier vaak aangeduid. 'Abacab' is zelfs een heel fijn nummerke.

avatar van teus
Titelsong Abacab is nog steeds bij mij een van de favoriete albumtracks van Genesis (part 2, Collins)

avatar van Rudi S
Toen ik met een maatje (Jan S) naar de Abacab toer in de Groenoordhal ging werd er regelmatig boe geroepen bij die Abacab nummers , gezellig.
Wel een magische Afterglow destijds

avatar van TEQUILA SUNRISE
Dat concert kan ik mij ook nog levendig herinneren in Leiden.
Ome Phil reageerde ook ietwat geagiteerd op het boe geroep, daarentegen werd het oude werk met enthousiasme begroet.
Ik vind deze Abacab nog niet eens een beroerde plaat, pas hierna begon ik het een stuk minder te vinden.
Mijn parel in het Genesis oeuvre blijft toch het live album Seconds Out.

avatar van VanDeGriend
Kende alleen het (prima) titelnummer so far. Maar goeie genade wat een r..plaat. Het varieert van slap tot ronduit irritant. Heb nog geen geluk dit jaar met mijn picks....

Misterfool
Dodo/Lurker vind ik ook nog een redelijk sterk nummer (ten minste, als het me nog goed voor de geest staat....). 'Abacab' is desalniettemin inderdaad de slechtste plaat van genesis.

avatar van BenZet
Sinds deze week heb ik de box 1976 - 1982 aangeschaft. Kwam hem tegen voor een "redelijke" prijs. Ik heb uit principe nooit de cd gekocht van Abacab. Overigens vind ik de nummers van dit album welke op three sides live te vinden zijn erg goed. Nu heb ik toch het album Abacab een aantal keer beluisterd en ik ga mijn stem verhogen naar 3 sterren. Waarom? Eigenlijk vind ik het een prima album. Wel sla ik de nummers Keep It Dark en Who Dunnit over. Dat heb ik bij geen enkel ander album, maar goed. Wat overblijft vind ik eigenlijk gewoon goed. Een ander Genesis, maar een begin van een ander geluid. Als ik goed naar dit album luister en daarna de twee opvolgers herken ik de ingeslagen weg.
Ik zal het nooit een goede plaat gaan vinden zoals ik dat met the lamb, wind and wuthering etc. heb, maar een draak dat vind ik het niet meer.

avatar van sqounk
Rudi S schreef:
Wel een magische Afterglow destijds

Ik was er ook bij en ja Phil zei iets van oke dan spelen ook "old shit"

Ja,ja Phil was zeker boos
Maar was jij ook aan het boehoe-en.

avatar van heartofsoul
Pas zeer onlangs leerde ik dit album kennen, en ik vind het helemaal niet zo slecht. Je moet het alleen niet beluisteren met de symfonische albums van Genesis in het achterhoofd. Niet vergelijken dus met bijvoorbeeld A Trick of the Tail, want Abacab is duidelijk een popalbum. Het titelnummer en vooral No Reply At All met de blazers van Earth Wind and Fire vind ik erg goed gedaan, maar het hele album luistert aangenaam weg. Ik kocht de sacd/dvd-uitgave, en die voldoet prima voor mij.
Een beetje verkeerd begrepen album, ben ik bang.

avatar van bikkel2
Als een van huis uit progessieve band besluit om een meer popgerichte koers te gaat varen, moet dat beslist kunnen.
Ik vind best wel dat Genesis dat kan.
Het is alleen zo dat het niet hun beste platen opleverde.
Dat ligt feitelijk aan de composities, die hier op een aantal uitzonderingen gewoon onvoldoende bekijven.
Vergelijken met het oudere werk heeft weinig zin, omdat de band toen met een heel andere insteek te werk ging.
De purist Steve Hackett en de artistiekeling Peter Gabriel, waren wat dat aangaat het meest van het avontuur.
Het trio Banks, Collins en Rutherford kozen hiervoor en dat valt niet mee.
Het is gewoon niet boeiend genoeg voor een album.
Ook de vervolgalbums in deze line-up, zijn nooit over de hele linie sterk.
Koerswijziging prima, maar kom dan met betere liedjes.
Een progband als King Crimson bewees wel dat je in de jaren 80 kon mee doen zonder al te veel in te binden.
Die pikte wat New-Wave mee en bleven origineel, met name op uiteraard Discipline.

avatar van heartofsoul
Zijn we het een keer niet helemaal eens, bikkel2. De liedjes vind ik helemaal niet zo beroerd, op een paar uitzonderingen na. Ik probeer ook ieder album op zijn eigen merites te beoordelen, en daarom vergelijk ik expres niet met wat eraan vooraf ging. Moet er misschien bij zeggen dat ik ook graag naar Face Value van Phil Collins luister, waar het meer bij aansluit dan de voorgaande albums van Genesis. Wat ook misschien hielp was dat ik de remaster die in 2007 verscheen beluisterde (met een tweede schijf met dvd) die mij (tot mijn verrassing) zeer boeide. Het prachtige, gedetailleerde geluid van dat schijfje wordt gedomineerd door toetsen en drumcomputer en dat beviel me zeer goed (wat ik niet had verwacht). Het zou overigens best kunnen zijn dat dit het laatste echt goede album van de heren was (afgezien misschien van Three Sides Live). De albums na Abacab ken ik namelijk niet.

avatar van bikkel2
We verschillen van mening heart of soul, en dat moet kunnen.
Face Value vind ik ook een uitstekend Collinsalbum.
Daar had Phil ook een soort van rode lijn (echtscheiding.)
Abacab mist spanning, maar misschien was dat ook wel de bedoeling.

De albums hierna zijn ook poppy, met altijd nog wel wat progtrekjes, maar die zijn absoluut in de minderheid.
Ik veerde zelf eigenlijk pas weer op toen Calling All Station verscheen.
Zonder Phil, maar met Ray Wilson.
Goede plaat met een donkerder tintje.

avatar van Bartjeking
Gewoon een redelijk goede Genesis-plaat in mijn ogen, maar kan het gemiddelde ook een beetje begrijpen. De 'professionele' critici zijn het er ook niet helemaal over eens volgens mij. Allmusic.com is als een van de weinige in ieder geval lovend. Ik heb een zwak voor de Phill Collins van de '80's, daar zal het ook aan liggen.

avatar van morketronen
BenZet schreef:

Keep It Dark en Whodunnit sla ik eigenlijk over op elk album. Behalve dan Abacab.

Ik luister graag naar dit album. Let eens op de instrumenten afzonderlijk. Het zit allemaal goed in elkaar. En ook meer proggy dan vaak gezegd wordt.

avatar van lennert
Ah, het laatst overgebleven albums met Collins op zang dat ik nog nooit had gehoord. Ik kende Abacab wel al van de verzamelaar die al een tijdje in mijn cd-kast staat (altijd een leuk nummer gevonden), maar voor de rest was het ook allemaal nog onbekend terrein.

Laat ik voorop stellen dat ik compleet begrijp dat mensen deze overgang niets vinden. No Reply At All vind ik ook een verschrikkelijke song om maar een voorbeeld te geven. Ik was dan ook bang dat het hele album zo zou klinken, maar dit blijkt gelukkig niet waar te zijn. Tegelijkertijd vind ik niet dat de band het prog-concept compleet heeft laten vallen. Keep It Dark heeft een vreemd ritme en experimentele keyboards die ik nog best spannend vind over komen. Het is geen symfo, maar alsnog geen standaard popmuziek. Dodo/Lurker vind ik een fantastische track zelfs in al zijn afwisselende ritmes en stijlen. Het reggae-achtige middenstuk is fantastisch. Collins' zang is hier eveneens weergaloos!

Who Dunnit? is me dan weer te experimenteel en te weinig echt lied. Man On The Corner lijkt inderdaad nog het meeste op een Phil Collins solonummer, al vind ik de zang en atmosfeer wel erg goed. Sowieso komt Collins vanaf de jaren '80 echt helemaal los als het aankomt op kracht en een eigen geluid. Like It Or Not vind ik dan weer net te standaard, terwijl Another Record als popsong dan weer geen probleem is.

Het scheelt waarschijnlijk dat ik eerst ben ingestapt bij de jaren '80-stijl, maar Abacab valt me alsnog behoorlijk mee. Genesis en Invisible Touch herinner ik me vooral als beter, maar ik kan er alsnog wel degelijk een flink aantal nummers uithalen waar ik totaal geen probleem mee heb. Zulke standaard popmuziek is dit echt niet en vooral de zang van Collins is erg goed.

Tussenstand:
9. Duke
10. Abacab
11. From Genesis To Revelation

avatar van goldendream
Eindelijk nog eens een positief bericht over dit zwaar onderschatte album, met dank aan lennert.

avatar van jurado
goldendream schreef:
Mij overtuigd hij er niet mee om dit album wel goed te vinden. ?Productioneel gebeurt hier nog wel wat leuks, 't songmateriaal is voor het grootste gedeelte beneden peil en ja dat is een mening.

avatar van RuudC
Ik moest hier nog wel even denken aan Queen's Hot Space. Maar waar ik op Hot Space heel veel plezier hoor, vind ik Abacab maar mak en veilig. De opener vind ik nog best goed. Ik vind het zelfs leuk hoe Genesis hier in het diepe (eighties pop pooltje) springt. Helaas gaat het daarna verder met het erbarmelijke No Reply At All. Wat je verder voorbij hoort komen op dit album is vooral wat simpel en saai. Who Dunnit mag dan wel experimenteel zijn, maar ik vind het een ongelooflijk irritant nummer. Ik heb eigenlijk niks tegen de jaren tachtig sound, maar de songs komen nog niet eens in de buurt van de klassiekers.

Tussenstand:
1. Selling England By The Pound
2. Nursery Cryme
3. A Trick Of The Tail
4. Winds & Wuthering
5. The Lamb Lies Down On Broadway
6. Foxtrot
7. Trespass
8. ...And Then There Were Three...
9. From Genesis To Revelation
10. Duke
11. Abacab

0,5
hoe kun je als band zo laag vallen....

avatar van DeWP
Met als dieptepunt whodunnit. Is gewoon absoluut niet leuk, ook niet als bedoeld grapje...

avatar van Leptop
Hier had ik toch echt ietsje meer van verwacht. Ik erger me zelfs aan enkele nummers... Daarentegen staat er ook goede muziek op dit album. Maar ook duidelijk de typisch Collins soloachtige popliedjes en die hadden voor mij niet gehoeven.

avatar van sqounk
Rudi S schreef:
Ja,ja Phil was zeker boos
Maar was jij ook aan het boehoe-en.

O ja.. ? Ik denk het niet!

0,5
Dit album is GENESIS onwaardig!

Jij doet zelf Genesis onaardig

avatar van Michiel Cohen
Heb hier nog een single op vinyl liggen in de kast . Paperlate maar die staat er niet bij. Hoe zit dat?

staat op three sides live

avatar van DargorDT
Ik zie dat ik hier ooit drie sterren voor gegeven heb. Geen idee waarom, want afgezien van de titeltrack (die ik nog best geslaagd vind) staat hier niets op waar ik plezier aan beleef. Het wordt ook nergens tenenkrommend slecht, maar het klinkt vooral ongeïnspireerd. De opvolger (met Mama) is wél drie sterren waard.

De laatste track komt door het gebodene wel heel cynisch over. Dit is inderdaad 'Another Record' en niets meer dan dat. Derhalve is 2,5 ster genoeg.

avatar van Running On Empty
Neal Peart schreef:
staat op three sides live

Niet op alle versies van Three Sides Live.

Paperlate had natuurlijk zeker gepast op Abacab, maar werd gewoon pas veel later gereleased.

0,5
Vind het sowieso een bagger nummer