A.S.A.P. - Silver and Gold (1989)

Label: EMI

1. The Lion (3:54)
  2. Silver and Gold (4:50)
  3. Down the Wire (5:06)
  4. You Could Be a King (3:39)
  5. After the Storm (5:50)
  6. Misunderstood (4:25)
  7. Kid Gone Astray (4:25)
  8. Fallen Heroes (4:32)
  9. Wishing Your Life Away (4:06)
  10. Blood on the Ocean (6:01)
DutchViking
Als ik me niet vergis, is dit de voormalige band van Iron Maiden-gitarist Adrian Smith.

leroy*
jip

leroy*
ben toch benieuwt naar dit album adrian smith is toch 1 van mijn favorieten

avatar van Sebashuis
Heel andere stijl dan Iron Maiden. maar wel goed naar te luisteren. vooral nu in de winterdagen vind ik dit goede muziek. het klinkt een beetje als Fresh FM van GTA Vice City (als jullie begrijpen wat ik bedoel)

Empyrium
Mocht je Reach Out (b-side Wasted Years) een goed nummer vinden dan is deze cd zeker een aanrader. Het ligt m.i. wel in het verlengde hiervan.

avatar van MichelDumoulin
Sebashuis schreef:
Fresh FM van GTA Vice City (als jullie begrijpen wat ik bedoel)

Als je Flash FM bedoelt begrijp ik je.

avatar van Sebashuis
ja inderdaad. tikfout! Flash FM. goed spel Vice City.

L3X
Ik heb deze cd na lang zoeken eindelijjk gevonden op internet, klinkt inderdaad als 'Reach Out'.

avatar van Sir Spamalot
Alle respect voor Adrian Smith maar zijn solo-album toont aan waarom een geheel dikwijls meer is dan de som van alle delen. Bij Iron Maiden vormde/vormt hij een machtige gitaartandem met Dave Murray, hier hoor ik enkel softe nummers die mij gauw vervelen, enkel onderbroken door zijn gitaarsolo's die voor een opleving zorgen. Hoed af dat hij iets totaal anders doet dan gewoonlijk, maar het blijft een saai album, ook al door zijn zang. Productie is ook te mechanisch, overkill aan productie, een verschijnsel van de tachtiger jaren (toppunt hiervan blijft nog altijd die gitaar op de tune van Miami Vice). Ach, verdienstelijk zal ik dit maar noemen maar niet onvergetelijk.

avatar van Eddie
DutchViking schreef:

Meer een side project. Adrian Smith startte met ASAP na de uitputtende 7th son of a 7th son tour. el een geinig plaatje maar ik word er niet echt warm van. Muzikaal is totaal anders dan maiden.

DutchViking schreef:

Volgens mij was dit Urchin of ik moet volledig verkeerd zijn.

avatar van Eddie
Nee hoor je zit volledig goed. Urchin was de voormalige band van dhr Smith. Een vrij pretentieloos r'n r bandje dat volledig gedragen werdt door het muzikale vakmanschap van Adrian smith.

avatar van Sir Spamalot
Adrian Smith and Project. Adrian Smith is één van de gitaristen bij Metal grootheid Iron Maiden, na Seventh Son of a Seventh Son in 1988 ging hij tijdelijk zijn eigen weg en we hebben het daar gevoeld. Hij blijft voor mij een goede songschrijver en gitarist bij Iron Maiden waar hij één van de meest legendarische gitaartandems vormde / vormt met Dave Murray. Ik heb niets tegen “El Sympatico” Janick Gers, maar ik kan me nooit van het gevoel ontdoen dat hij in de weg loopt bij de huidige formatie van Maiden met zijn drie gitaristen.

Adrian Smith and Project. Tuurlijk is hij hier de leidende figuur, zijn naam staat erop, laat u niet misleiden door de afkorting A.S.A.P. Ik merk ook even op dat de zoon van Ringo Star, namelijk Zak Starkey, de drummer is op dit album. Bij Maiden zorgde Smith voor de melodieuze singles en dat hoor je hierop, in niets vergelijkbaar met jullie-weten-ondertussen-wel-wie en dat moet zeker kunnen. De sterkste zanger is hij niet, de sterkste gitarist is hij ook niet hoewel hij bijzonder gevat kan soleren, je mist een “compaan” die er een beetje vuur injaagt want ik vind zijn liedjes hierop nogal “light”, niet geholpen door het softe geluid en de keyboards. Ik vind ook dat zijn schouders (en stem) te frêle zijn om de volledige last van het leiderschap te kunnen dragen. Hij functioneert het best in een team even achter de schijnwerpers maar laat ik hem niet tegenhouden om het eens op eigen benen te proberen.

Bij Brave New World in 2000 trad hij opnieuw toe tot Iron Maiden en eerlijk gezegd, het was voor mij een enorme opsteker en opluchting. Smith en Murray, Murray en Smith, fantastische combinatie en haast onverslaanbaar, ook al loopt die derde daar rond. Wat heeft Adrian Smith nog uitgespookt in die jaren buiten Iron Maiden? Ik heb weet van dit soloalbum, van zijn medewerking aan albums van Bruce Dickinson en de twee albums van Psycho Motel.

Guitars & Wings
Ik heb niet zo'n moeite met deze band Adrian Smith. Het is gewoon meer melodieuze rock ipv metal. Een beetje een terugkeer naar zijn Urchin tijd.
Blijkbaar zijn nog 2 singles uitgebracht met extra nummers:

Silver And Gold (12" Remix)
Blood Brothers
Fighting Man
Down The Wire (Long Distance Mix)
When She's Gone
School Days

avatar van vielip
Leuk album! Niet te vergelijken met Maiden. Echt niet doen want dat is niet fair. Niet en opzichte van Maiden en zeker niet ten opzichte van dit Silver and gold. Dit is melodic (hard)rock zoals dat eind jaren 80 begin jaren 90 bij de vleet gemaakt werd. Luistert makkelijk weg door de catchy hooks en melodieën. Gelikte productie ook. Lang niet alles is geslaagd maar over het algemeen genomen is het een ruime voldoende. De stem van Smith gaat op den duur wel wat vervelen vind ik. Wordt wel erg ééntonig.