Interpol - El Pintor (2014)

Label: Matador

1. All the Rage Back Home (4:22)
  2. My Desire (5:00)
  3. Anywhere (3:12)
  4. Same Town, New Story (4:09)
  5. My Blue Supreme (3:09)
  6. Everything Is Wrong (3:32)
  7. Breaker 1 (4:13)
  8. Ancient Ways (3:00)
  9. Tidal Wave (4:17)
  10. Twice as Hard (4:56)
  11. The Depths * (4:08)
  12. Malfeasance * (4:36)
  13. Slow Hands [Live] * (3:18)
avatar van TEQUILA SUNRISE
De nieuwe Interpol, altijd interessant.
Openingsnummer klinkt goed, doet mij aan het album Antics denken.
De rest nog niet gehoord.

avatar van blur8
4 jaar geleden was ik teleurgesteld over Interpol, maar El Pintor laat een ander geluid horen. Toegangkelijke songs met in elke gaatje lekker veel gitaren. In allemogelijke klanken: tokkeld, gierend, melodieus, dwars. Al bij de 1ste luisterbeurt vallen My Disire, Tidal Wave & Breaker1 direct op.
Geen meesterwerk maar een fijne plaat.

avatar van DikkeDarm
Op spotify beluisterd en ik vind hem eigenlijk gewoon goed. Lekkere up tempo nummers met een aantal toppers waarvan Desire er bovenuit springt. Het is geen TOTBL echter die zal moeilijk te evenaren zijn maar je weet maar nooit wat ze nog gaan produceren ...

avatar van hroswith
Inmiddels een keer of drie geluisterd. Het is allemaal niet slecht, zeker niet. Toch krijg ik nergens een 'hallelujah' gevoel. Ik kan me herinneren dat ik dat ruim 10 jaar geleden wel had toen ik TOTBL voor de eerste keren beluisterde. Het uitbrengen van een geweldig debuut is zowel een vloek als een zegen. Voor de mensen die 'fan' zijn geworden na een droomdebuut wordt het uiteindelijk vaak een vloek; geen enkel vervolg kan tippen aan de eerste worp. Zie bijv. ook 'Ten' van Pearl Jam; nooit meer overtroffen, zelfs niet geëvenaard..

avatar van DikkeDarm
Soms komt het wel in de buurt > Vs van PJ en In Rainbows van RH < hadden net zo goed een debuut cd kunnen zijn en hoe hadden we er dan over gedacht .....we zullen het hooit weten.

avatar van HugovdBos
Met het debuutalbum Turn on the Bright Lights uit 2002 hebben de mannen van Interpol een plaat neergezet die inmiddels tot de klassiekers uit de indiescene behoort. Inmiddels is El Pintor (een anagram van de bandnaam) alweer de vijfde plaat van de New Yorkse band. Met alle ervaring gaan de bandleden op het album weer terug naar de basis, een indruk gaven ze in juli al op het Best Kept Secret Festival.

Met All the Rage Back Home vallen we binnen in een melodieuze aangelegenheid met de stem van Paul die ons op zijn pad brengt door de spanningsvelden. Een knallende opener die een ontspannend vervolg krijgt met My Desire waarin Daniel zijn kracht als gitarist uitdraagt. Het verlangen vormt de basis voor een geluidsspel die de oren opent. Het gitaarspel is ook de kracht van Anywhere, groots en melodieus.

You tried to be vague
Summing up by piece
At least I had my taste of the right life
You tried to replace something you might need

Same Town, New Story doet zijn naam eer aan want het omvat een nieuw verhaal in de opleving van Interpol. Uiteraard doen de combinaties tussen de gitaren, keyboards en de drums de wonderen in de muzikale wereld van Interpol. Paul voegt hier toepasselijke teksten aan toe en je hebt een album vol met een krachtig stem- en instrumentengeluid. My Blue Supreme voert de toon door met Paul in zijn hoge vocalen en een opbouw naar het sterke refrein toe. Op Everything Is Wrong voert de basgitaar het volume op en worden we gevangen in de foutieve wereld die Paul ons schetst.

Enter the override, how we run the day
Sleeker and cheaper, the wind changed
Following deeper, they do what I say
Spectral incentives, have paved the way

Breaker 1 voelt muzikaal aan als een direct vervolg op Everything Is Wrong maar komt qua zang grauwer over. De teksten worden diepzinniger en het beest wordt bevrijd. Het ritmische aspect horen we op Ancient Ways terugkomen en vraagt om vernieuwing en het wegnemen van de oude gewoontes. Tidal Wave voert ons in de golf van emoties mee die vooral muzikaal wordt begeleid door een samensmelting van de gitaren en drums. Het keyboard voegt de effecten toe waardoor het nummer een ontspannen tempo blijft behouden. Afsluiter Twice as Hard kenmerkt zich door de opkomende klanken die met aanvulling van de drums de basis zetten voor de harde toon van Paul.

Interpol is terug, sterker nog ze hebben een album geproduceerd die er weer toe doet. Het niveau van het debuut is nog steeds moeilijk te behalen maar de mannen doen een goede poging. De ervaring van de bandleden klinkt door in het krachtige samenspel en de uiting van emoties lijkt Paul steeds beter af te gaan. Geen meesterwerk maar het album biedt genoeg muzikaal genot om de mannen de komende jaren hun gang te laten gaan.

Afkomstig van Platendraaier.

avatar van ni slecht
"all the rage back home" lijkt mij een beperkte houdbaarheid te hebben; dat kan gelukkig niet over de rest van de plaat gezegd worden, wel integendeel

De eerste editie van de LP is er ook in dat mooie rood van het artwork: erg mooi.

En wat klinkt dat op de koptelefoon toch even nog een pak beter dan op mp3. Echt een topproductie deze plaat!

Niks vernieuwend, gewoon Interpol.
Hun vorige album was dat wel, maar daar borduren ze niet op voort.
Verder zeker wel een goed album.

Dim
Had 'm aangezet via Spotify; gleed een beetje onopmerkelijk voorbij. Na de laatste track kwam automatisch het vorige album ervoor. Dat klonk wel ineens een stuk beter. Goed, het was pas de eerste luisterbeurt en bovendien is er ook een tijd geweest dat ik de muziek van Interpol in het algemeen maar matig te pruimen vond, en ook dát denkbeeld is drastisch veranderd.

bas1966
ik blijf bij 3,5 score en ga niet mee met de hype van deze plaat. beste single blijft voor mij 'not even jail' van antics. beste cd blijft natuurlijk het debuut. wel leuk om te zien dat interpol nog springlevend is

avatar van Rvdz
Hij is toch wel erg lekker. Breaker 1, Everything Is Wrong en de aflsuiter hebben me nog niet echt te pakken, maar alle andere nummers zijn helemaal raak. Zit al de hele dag met Anywhere in mijn hoofd, en dat is niet bepaald een straf.

ancient ways is toch van het magerste dat ze ooit geschreven hebben? ook de 1ste single was weliswaar ok, maar geen echte hoogvlieger, meer interpol op automatische piloot.
ik ben streng omdat ik alles van hen heb tot hier toe. hopelijk stemt de plaat me toch nog enigszins tevreden.

avatar van coldwarkids
Breaker 1: het beste wat ze ooit geschreven hebben!

Antagoon
Ik vind dit een een hele goeie plaat. Jammer (even azijn pissen) dat er geen progressie is t.o.v. hun eerste platen. Daar staat tegenover dat hij vol goede, allejezus lekkere nummers staat. Repeat, repeat

coldwarkids schreef:
Breaker 1: het beste wat ze ooit geschreven hebben!

Het beste ooit door hen geschreven zou ik niet zeggen maar na een tijdje met die album gespendeerd te hebben lijkt me dit ook wel het sterkste nummer op dit album.

Ancient Ways is ook wel mijn minst favoriete nummer op deze plaat, samen met afsluiter Twice as Hard.

zeer sterk album van interpol!!
Hoe meer je het speelt,hoe beter hij wordt....geen echte verrassingen
maar dat hoeft ook niet.

avatar van hailtotherainbow
Interpol maakt er wel een sport van om steengoede nummers niet op het album te laten belanden, specialist bij turn on the bright lights, mind over time bij our love to admire en nu the depths bij El Pintor. Komaan zo een goed nummer, een van mijn favorieten en zo'n authentiek interpol gevoel. Voor de rest: een goed album, ik ben blij dat ze er opnieuw goesting in hebben gekregen. All the rage back home vind ik een matige single, de rest van het album is interessant tot zeer goed.

avatar van 03RT
Net als op 'Interpol' zit er ditmaal ook amper power in Banks z'n vocalen. Futloos, bijna zeikerig (Breaker 1, pfff) Dat was op de eerste 3 platen wel anders. Toch wel een storende factor hier.
De vinyl draait inmiddels z'n rondjes, muzikaal is het om te smullen iig. Mooie opbouw, strakke compacte nummers. Voorlopig een 3.5

Breaker 1 moet net één van Banks' betere vocale prestaties zijn. Het doordrammerige karakter ervan is net het punt.

pietselderie
hailtotherainbow schreef:

Mee eens, Depths was zeer geschikt geweest als mooi rustpuntje op dit album.
Verder goeie plaat. Met Same town new story, Breaker1 en Tidal wave als hoogtepunten.
Ben blij dat ze na de matige vorige plaat zichzelf hebben herpakt. Tuurlijk kunnen ze TOTBL niet evenaren maar dat is vrijwel onmogelijk

Ben ik de enige die de songs af en toe wat moeilijk te onderscheiden vind? Soms klinkt het album een beetje als één lange song. Op hun vorige albums vond ik dit minder het geval.

avatar van ni slecht
Dat heb ik ook pietselderie, maar dat is goed toch?

helemaal overdonderd door 'my desire'. miljaar zeg

pietselderie
ni slecht schreef:
Dat heb ik ook pietselderie, maar dat is goed toch?

Mijn aandacht wil nog wel eens verslappen bij te weinig variatie. TOTBL bijvoorbeeld heeft veel meer aparte songs welke zich duidelijk van elkaar onderscheiden, maar wel allen met dezelfde sfeer en sound. Ben ik persoonlijk meer fan van.
Maar nogmaals: goed album, draai hem redelijk 'grijs' hier.

avatar van coldwarkids
Morinfen schreef:

Precies. Daar zit echt alles in. Die stem heb je zelfs op Our Love To Admire niet meer gehoord. Al was dat natuurlijk ook al een pareltje.

Hun vorige plaat INTERPOL is zeer onderschat. Draai deze een aantal keer en je zult genieten. De eerste 6 nummers zijn top.

El Pintor is een puike plaat. Interpol heeft zijn eigen geluid en als je open staat dat raakt hij je. Interpol is de laatste jaren uitgegroeid tot misschien wel mijn meest favorite muziekband, na bands als Radiohead, Joy Division, U2, Queens of the stone age.

avatar van ni slecht
Ik vind de teksten van deze man overigens steeds beter worden

Dit album doet me weer denken aan hun uitstekende debuutalbum!

heel vreemd dat vele mensen het derde en vierde album minder vinden. echt onterecht.
nuja, ik ben deze week volledig verslaafd geworden aan interpol. want wou echt hun 5 albums eens met elkaar vergelijken

avatar van dielinquent
Wat ik vreemd vind is dat ik vaak hoor dat hun vorige album erg slechts was en dat dit album een nieuw hoofdstuk en frisse richting is. Maar als ik dit album luister kan ik niet anders concluderen dat deze precies dezelfde opnamesound heeft dan de vorige. Het gitaarspel van My desire bijvoorbeeld. Dat nummer had lijkt haast Ligths 2.0.
Is dat slecht?
Helemaal niet, ik vind hun vorige album namelijk hun beste album na TOTBL. En deze EL Pintor nomineert zichzelf ook voor die positie.
Wat me wel stoort is dat Depths alleen op het digitale download album staat. Hiermee wordt je als trouwe album koper zwaar genaaid.