Typhoon - Lobi da Basi (2014)

Label: Top Notch

8. Ochtend Weer (4:03)

met Sticks en Benjamin Herman

9. Vogel (2:11)

met Jan Wessels

10. Niets Verwacht (4:36)

met Blaxtar

11. Van de Regen Naar de Zon (4:13)
  12. Liefste (5:01)
avatar van Arrie
Lobi Da Basi was voor mij aanvankelijk een grote teleurstelling. Uiteindelijk, ook na een liveshow te hebben bijgewoond, is dat wel aardig bijgetrokken, maar nog altijd weet die plaat me aanzienlijk minder te grijpen. Minder hiphop-georienteerd, en dat spreekt me in dit geval minder aan.

Arrie schreef:
Minder hiphop-georienteerd, en dat spreekt me in dit geval minder aan.

Exact dat, en dat terwijl ik absoluut geen purist ben. Heb iemand trouwens dit album eens horen omschrijven als 'blije-mensen-festivalmuziek' (en dat was geen aanbeveling). Kan ik me ergens ook wel in vinden. De randjes zijn er wel vanaf.

Ik hou zelf ook meer van 'droevige-iksnijdmeinm'narmommaarietstekunnenvoelenmuziek'.

TheBelovedMaya schreef:

haha.. Dit soort sarcasme.. echt, ik leef ervoor!

Ik vind het overigens echt een topalbum. Het heeft inderdaad misschien een wat hoog "blije-mensen-vpro/dwddgehalte". Dus? Niks mis met gezelligheid en blijheid. Ik ben een rechtse rakker, iemand die totaal niet vooroploopt in de polonaise en die ook zeker niet gelooft in universele broederschap en gelijkheid van de mensen. Maar het lukt Typhoon om mij tijdelijk links te maken, met dit album. Ik wil ook bij Matthijs van Nieuwkerk aanschuiven en quasi-intellectueel keuvelen over hoe moslims en christenen en atheïsten het met elkaar moeten zien te redden, als ik "Hemel valt" gehoord heb, omdat Typhoon het vanuit zichzelf zegt en het niet als een algemeenheid uitdraagt, als een ambassadeur van de VN of een protagonist van de "Universele verklaring voor de Rechten van de Mens." Het is zeldzaam, zo een persoonlijk en oprecht hiphopalbum, waar ook nog eens volop geëxperimenteerd wordt met zoveel verschillende muziekstijlen en invalshoeken. Typhoon maakt me medemenselijk, ontvankelijk voor variatie en anders-zijn.

TheBelovedMaya schreef:

Liever Joy Division dan deze Typhoon tho.

Liever Doutzen Kroes dan m'n rechterhand, maarja.

avatar van Cor
Cor
Wat een mooie, uitgebalanceerde plaat van hip hop, soul, jazz en pop. En nog een goed verhaal te vertellen ook. Typhoon is al een sympathiek figuur, maar deze plaat geeft m nog meer cachet. Echt een goed product van onze vaderlandse bodem met mooie invloeden uit de wereldmuziek.

avatar van gweah
Slowgaze schreef:

Ik heb dit album sinds 2014 weinig geluisterd. Bovenstaande geeft exact mijn bezwaren tegen het album en Typhoon's muzikale richting aan. Ik ben een hip hop liefhebber, en het was iets teveel blije festival muziek geworden.

Maar terugrekenend in de tijd, hoopte ik destijds wel degelijk dat hij ongeveer zoiets zou doen, dat hij zijn geluid boven het inmiddels wel verkende Opgezwolle geluid zou uittillen.

Typhoon is een rapper die een beetje in mijn hart zit, toen ik trouwde heb ik de regels van zijn "Vlieger" door mijn gelofte heen gevlochten, en soms krijg ik tranen in mijn ogen van ontroering als ik hoor hoe hij hip hop, mijn zo geliefde muziek, naar het niveau van genre overstijgende poëzie kan brengen.

Er staat een opname van "Vlieger" op Youtube, live bij Hart Op De Tong, met een gitaar en een saxofoon ter ondersteuning, in plaats van Delic's krankzinnig dope beat. Het maakte benieuwd welke kant Typhoon op zou gaan met zijn nieuwe album: dit was zo prachtig, hij leek totaal bevrijd uit zijn "keurslijf" van de Opgezwolle sound, de sound waar ik zo van hield, maar Typhoon leek op weg naar iets groters.

Zijn ode aan Nederland "Van De Regen Naar De Zon", zo awkward ten gehore gebracht in de Ridderzaal met een publiek van politici en koninklijke familie, was inderdaad een DWDD-achtige linkse utopiaanse schets maar toch ook een hartverwarmend, recht uit het hart gezongen portret van de Nederlandse geschiedenis en volksaard. Het bevestigde voor mij de hoop dat hij in 2014 met een nieuw "classic" album zou komen.

Ik zat indertijd (nog voor dit album, ik denk rond 2011, 2012) een keer op een leeg terras bij het Amsterdamse Noorderlicht, aan het IJ, op een zonnige doordeweekse dag. Typhoon kwam er ook zitten, alleen, schreef af en toe iets op, rommelde wat met zijn telefoon. Het moet voor bekende artiesten vreselijk irritant zijn om altijd maar gestoord te worden door mensen die ze totaal niet kennen, dus ik liet hem met rust. Maar de aandrang was zo groot om hem honderd dingen te vragen. Over zijn nieuwe album. Over zijn visie op hip hop.

Achteraf begreep ik uit interviews dat Typhoon een hele moeilijke periode doormaakte. Je staat er niet bij stil. Als je zoiets dan hoort, dan voel je je bijna schuldig. Behalve artiest, op het voetstuk dat wij fans voor hem oprichten, ook nog een mens. Oh ja.

Het album Lobi Da Basi gaat muzikaal inderdaad alle kanten op. Gegeven de zwarte periode in zijn leven, is het een verrassend vrolijk en levenslustig album. Maar ik vind de experimenten lang niet allemaal geslaagd. Met als dieptepunt het tenenkrommende refrein op Zandloper. Maar goed volgens mij vinden de meesten dit geweldig dus wie ben ik, denk ik dan maar. Ook vind ik de bijdragen van Rico, Sticks en Blaxtar weinig toevoegen. Sticks is wat mij betreft helaas al heel lang geen schim meer van de MC die ooit heel NL in de palm van zijn hand had.

Eigenlijk is achteraf mijn favoriete track "Hemel Valt", een song die klinkt als een stralende nieuwe dag, eentje waarop je jarig bent. Ik kreeg dit album destijds voor mijn verjaardag, van mijn vrouw, we waren net twee weken getrouwd en ze was zwanger van onze dochter. Een stralende nieuwe dag was het.

Alles overwegende, wat kan ik er van zeggen, ik denk dat Typhoon een album over liefde heeft gemaakt, dat hij groeit als artiest en als mens, het lijkt mij de enige juiste weg. Ik hoop dat hij gelukkig is.

Prachtig stuk, gweah!

avatar van Teunnis
Wauw, mooi beschreven!

Overigens is Ochtend Weer voor mij steeds duidelijker het hoogtepunt op dit album. Verder werken de eerste twee en laatste twee nummers uitstekend als, respectievelijk, opener en afsluiting.

Ik ben benieuwd waar Typhoon de volgende keer mee gaat komen. In ieder geval hoop ik dat we niet weer zeven jaar moeten wachten, al begint het er wel steeds meer op te lijken. Enerzijds kun je verwachten dat, na het succes van dit album, de lijn wordt doorgetrokken naar nog meer 'blije-mensen-festivalmuziek'. Anderzijds is Typhoon eigenzinnig genoeg om er weer een mooi nieuw project van te maken. Is er al iets bekend over een volgend album?

avatar van Silky & Smooth
Volgens mij is hij er wel mee bezig

Teunnis schreef:

Vind ik ook het fijnste nummer. Mede op basis van dat nummer zou ik zeggen: laat 'm een mooie jazzhopplaat maken.

avatar van Silky & Smooth
Slowgaze schreef:

Hij heeft toch een Jazzhopplaat gemaakt? Of vind je die niet mooi?

avatar van brandos
In mijn bescheiden opinie is dit iets overgewaardeerd. Het is goed uit te zitten voor iemand die geen hiphop-liefhebber is, daarvoor zit ie genoeg in het spectrum richting pop. Maar wat ik toch lastig vind is, dat als die teksten dan zo goed zijn, ze af en toe moeilijk te verstaan zijn en je sowieso weinig tijd krijgt om ze op je in te laten werken. Iets meer zingen & descriptere songstructuren zou dus wel mogen (...zou hij onze Nederlandse Marvin Gaye kunnen worden?). Een nummer of 3-4 van dit album zijn behoorlijk pakkend, de rest gaat redelijk aangenaam voorbij. Het bijwonen van een live-optreden heeft dit oordeel niet wezenlijk veranderd en dat had ik (op basis van de superlatieven van pers & publiek) wel verwacht. Dan komt b.v. de 3JS er met hun betere album 'Nu' wel bekaaid van af.

avatar van YCya'll
Tja, hoe volg je zo’n legendarisch album als Tussen Licht en Lucht nou ook op? Een album dat ik met gemak in de topdrie van Nederlandstalige hiphop zet en die ik als klein jongetje dan ook volledig heb grijs gedraaid.

Misschien is het antwoord dan ook wel: niet. Misschien is het beter om het te laten voor wat het is. Om niet te pogen een TLEL2 te maken, maar om juist iets volledig nieuws te scheppen.

Want muzikaal gezien heeft Lobi da Basi vrijwel niets gemeen met Typhoons debuutplaat. Zo gek is dat ook niet. Er zit maar liefst zeven jaar tussen de projecten en het enige wat ze echt gemeen hebben, is dat ze beiden recht vanuit het hart komen. TLEL was dat in 2007, toen hij nog een stuk jonger was en vol vragen en twijfels zat, op zoek naar zichzelf; Lobi da Basi is dat de Ty van 2014, eentje die zijn plek heeft gevonden en zijn eigen ik overstijgt door zich af en toe te wagen aan het maatschappelijke. Waar TLEL een koudere sfeer heeft, straalt deze plaat vooral warmte uit.

En dat is ook precies mijn probleem met het album. Waar TLEL hiphop was, zoekt Lobi da Basi de grens op en vermengt zich met soul en jazz. En voeg daar nog eens een hoop zang en zoetsappigheid aan toe. Opzweperige muziek met een hoop tierelier-refreintjes. Ik houd er niet van. Dat er een publiek voor is, moge duidelijk zijn, maar deze zal voor een groot deel verschillen met dat van TLEL.

Dat wil niet zeggen dat er her en der niet stukken op staan waar ik van geniet, laat staan dat ik het geen goed album vind. Dat vind ik namelijk wel. Typhoon staat nog steeds garant voor kwaliteit. Het is gewoon niet mijn soort muziek. Een beoordeling zal ik het dan ook niet geven.

avatar van Johnny Marr
Nieuw album in 2020 als we de beste man zelf mogen geloven, op z'n instagram heeft ie een filmpje gedropt waarin ie het bevestigd

avatar van Rudi S
Johnny Marr schreef:
Nieuw album in 2020

nu alweer, hoe zit het dan met die zevenjarige cyclus

avatar van Dance Lover
Geweldig nieuws! Begon hem al te missen op de podia

avatar van Slowgaze
Ik hoop niet dat-ie nog gladder gaat worden tho.

Slowgaze schreef:
Ik hoop niet dat-ie nog gladder gaat worden tho.

Ik hoop met je mee. De hardcore spits van Tussen Licht en Lucht gaan we nooit meer terugkrijgen, maar het volgende album mag best wel wat meer pit hebben. Niet dat dit album dat niet heeft, maar één Lobi da Basi is genoeg.

avatar van jordidj1
Stug en standvastig, het stapelt zich op
Totdat die kilte over ons heenkomt
En ik je 's avonds laat als we gaan slapen niet meer aanraak in bed
Alsof je in quarantaine bent gelegd

Ty zag die shit in 2014 al aankomen.

avatar van Bobbejaantje
Eerste kennismaking. Wat een prachtplaat. Van bij de start heb ik de volumeknop aangedraaid om geen details te missen, wat ik niet vaak heb. Arrangementen zijn soms delicaat, maar altijd ingenieus. Een blazer of harmonica die langskomt, een warm seventiesorgeltje...
Heel belangrijk is ook de lekkere groove die over de plaat hangt, gaande van funky tot dub. Tsja dit is een erg muzikale plaat die op elk vlak integer overkomt. Heb niet echt naar de inhoud van de lyrics geluisterd maar de enkele flarden die ik bewust opving, klinken heel wel.

Johnny Marr schreef:

Niet dat dit album dat niet heeft, maar één Lobi da Basi is genoeg.

Wat zeg je nou?

Ik hoop juist dat 'ie dit niveau nog eens weet te halen. Dat zou al heel mooi zijn.
Tussen Licht en Lucht is natuurlijk ook een superplaat, maar van eerder in zijn leven. Nou ja, we zullen het weten binnenkort.

avatar van jordidj1
Berichten verplaatst naar Typhoon