MENU

Jacques Brel - Brel (1977)

Alternatieve titel: Les Marquises

4,11

België
Label: Barclay

1. Jaures (3:36)
  2. La Ville S'endormait (4:36)
  3. Viellir (3:43)
  4. Le Bon Dieu (4:45)
  5. Les F... (3:28)
  6. Orly (4:20)
  7. Les Ramparts de Varsovie (4:05)
  8. Voir un Ami Pleurer (3:54)
  9. Knokke le Zoute Tango (5:10)
  10. Jojo (3:15)
  11. Le Lion (3:28)
  12. Les Marquises (3:53)
  13. Sans Exigences * (3:06)
  14. Avec Elégance * (0:54)
  15. Mai 40 * (3:38)
  16. L'Amour Est Mort * (4:01)
  17. La Cathédrale * (4:43)

geplaatst op 2 september 2006, 11:09 uur, permalink
Sla 'Les F....' en 'Le Lion' over en je hebt een schitterende plaat.
De bonus tracks zijn, na al die jaren wachten, ontgoochelend.

geplaatst op 18 september 2006, 14:44 uur, permalink
Daar ben ik het oneens mee. Prachtige plaat, en de bonustracks zijn bijzonder geslaagd, zeker La Cathédrale. Mooi afscheid van een stervende dichter...

avatar van Joey B
geplaatst op 2 juni 2008, 0:29 uur, permalink
Peerke, ik ga akkoord, al vind ik "Les F..." nog wel goed, vooral voor zijn funky aanpak à la Gainsbourg (ok, dat "nazi's pendant les guerres, catholiques entre les deux"-gezeik had echt niet gemoeten van mij, maar ja, dat was Brel, zeker?; of is dat ook een vleugje Gainsbourg, al die controverse?

Maar het is, voor mij, Brels ultieme statement: "Jojo", "Voir Un Ami Pleurer", "Jaurès" en het meesterwerk "Orly". Tot tranen toe bewogen, elke keer ik dat nummer hoor: twee geliefden die mekaar op het station voor de laatste keer zien. Het heeft mij over lichte tienerdepressies, kalverliefdes en de dood van mijn grootvader geholpen, een uitgeweken Gille (jaja, uit Binche!) die Brel nog liever had dan Aznavour (al gaf hij het nooit toe, en noemde hij hem steevast Jacques Brul), en die ik raar genoeg associeer met dit in muziek omgezette stukje pure poëzie.

Maar dus, long story short: klein meesterwerkje. Een 4,5, en met een beetje geluk ooit nog wel 5. Zou je ooit één Franstalige plaat kopen, laat het dan alsjeblieft deze zijn.

avatar van mayhemblik
geplaatst op 29 oktober 2008, 14:06 uur, permalink
In 1 woord Goddelijk!!!!!!!!!!!!!

Father McKenzie
geplaatst op 26 juli 2009, 19:35 uur, permalink
Brel's zwanezang .... maar wàt voor een zwanenzang.... Meesterlijk album dat bol staat van must haves, dus wie het Franse chanson en in het bijzonder Brel een warm hart toedraagt.... nou ja, die heeft die plaat al eeuwen!
Voir Un Ami Pleurer, Les Marquises, Le Bon Dieu, het scherpe Les F.... (les Flamingants!), La Cathédrale.... dit album bulkt van prachtige chansons. Brel was dan ook een meesterlijk verteller.

avatar van Hendrix4live
geplaatst op 19 januari 2010, 16:59 uur, permalink
mayhemblik schreef:
In 1 woord Goddelijk!!!!!!!!!!!!!

:Y

avatar van beaster1256
geplaatst op 4 april 2010, 0:32 uur, permalink
allerlaatste en allerbeste album van belgie's allergrootste , er zijn geen woorden voor om de pracht te beschrijven van bvb : voir un ami pleurer , maar alle tracks zijn supermooi , een must voor iedere chanson liefhebber en wat een emotie !!!!!

zeker 10/10 _O_

avatar van Rottingdale
geplaatst op 3 augustus 2010, 1:45 uur, permalink
Geweldig album. De muziek en zijn zang weten je al te ontroeren. Helaas.. nee gelukkig (!) is het in het Frans. Een taal die ik maar héél mondjesmaat spreek. Dat maakt het uitzoeken van de teksten en ze een beetje proberen te vertalen een leuke bezigheid, en zorgt er tevens voor dat ik heel aandachtig naar de plaat ga luisteren.

Heb een 10cd box van Brel van mijn pa 'geleend'. Tijdloos.

avatar van Emile93
1,0
geplaatst op 31 augustus 2010, 21:13 uur, permalink
Sorry, maar ik vind dit echt vreselijk! Ik heb het album geluisterd vanwege de hoge waardering. Sorry dat ik het gemiddelde omlaag trek!

avatar van Angelo
Angelo (moderator)
geplaatst op 1 september 2010, 17:34 uur, permalink
Emile93 schreef:

Wat had je verwacht dan? Een mannelijke variant van Kate Ryan?

Anyway, ik ken het album al een tijd en vind ‘m alles behalve vreselijk. De eenvoud is gelijk de kracht van het album. Een album dat geschikt is om gewoon te beluisteren maar ook op de achtergrond perfect tot z’n recht komt. Zo gaat het bijvoorbeeld van het ingetogen en prachtige ‘La ville s'endormait’ naar het opzwepende ‘Viellir’ . Er is eigenlijk zoveel variatie binnen dit album te vinden waardoor een album als deze interessant blijft.

Mooiste liedjes op dit album vind o.a. ‘Le bon dieu’, ‘Les F…’ (niet onderschatten, dit funky buitenbeentje!), ‘Orly’, ‘Voir un ami pleurer’ (prachtig pianowerk!) maar ook het easy listening/ballroomachtige ‘Le lion’, ‘Mai’ dat ook nog een vleugje gypsymuziek over zich heen heeft gekregen en ‘Le cathédrale’. Maar ook alle andere nummers mogen er uiteraard zijn. Muziek om bij ontspannen… dat is dit album.

avatar van Emile93
1,0
geplaatst op 1 september 2010, 21:15 uur, permalink
Angelo schreef:
Emile93 schreef:

Wat had je verwacht dan? Een mannelijke variant van Kate Ryan?

Nee dat niet maar omdat het een zeer hoge beoordeling had, ging ik het toch luisteren. Alleen hou ik totaal niet van chansons en dit wordt dus ook niet mijn favoriete album, sorry!

avatar van Angelo
Angelo (moderator)
geplaatst op 4 september 2010, 12:27 uur, permalink
Emile93 schreef:

Je hoeft je niet ervoor te verontschuldigen hoor. 't Is jouw eigen smaak. Net zoals ik wél van chansons houdt.

avatar van Sibren

geplaatst op 30 september 2010, 12:29 uur, permalink
Via grote omwegen kom ik bij dit album. Staat al weer jaren in de kast te rotten (heb bepaalde periodes te veel muziek gekocht), maar de hoge waardering van een aantal mume autoriteiten heeft mij doen besluiten dat deze zeer snel weer op de platenspeler moet belanden! Reactie komt nog!

En ja Emile, je moet je wel verontschuldigen. Een maal een album beluisteren geeft je geen enkel idee van de waarde of schoonheid van een album. Dus hup, terug, en eerst netjes 5 tot 8 keer dit album luisteren over een periode van minstens 3 maanden en dan terug komen. Of niet stemmen.

(Nu al mijn excuses voor de harde toon, maar wordt een beetje
:N van mensen die oordelen op basis van één luisterbeurt...)

avatar van AOVV

geplaatst op 10 juli 2011, 22:39 uur, permalink
Jacques Brel.. Ik ken 'm wel, vorig jaar nog heel wat platen van opgeduikeld, als ik me niet vergis. Deze blijft daarvan het meeste bij, en ik heb 'm nog eens opgelegd. Prachtige plaat, eigenlijk. Mijn landgenoot moet met deze plaat niet veel onderdoen voor 'Histoire de Melody Nelson' van Gainsbourg, naar mijn mening.

avatar van ArthurDZ
geplaatst op 5 september 2011, 19:00 uur, permalink
Brel's zwanezang. Hij heeft blijkbaar enkele van zijn beste chansons voor laatst bewaard, zoals het hartverscheurende Orly en het heerlijk dromerige Les Marquises.

geplaatst op 27 oktober 2011, 15:34 uur, permalink
Emile93 schreef:

Het boeiendst van je bericht vind ik de goede uitleg van waarom je dit vindt.

geplaatst op 27 oktober 2011, 15:37 uur, permalink
Emile93 schreef:

Ik houd totaal niet van hardrock. Het verstandigste lijkt mij dan dat ik befaamde hardrockplaten niet met een één ga waarderen.

Stel je voor dat vegetariërs op Iens.nl alle BBQ- en Grill-restaurants van Nederland met een één gingen beoordelen, omdat ze toevallig totaal niet van vlees houden. Beetje raar toch, niet? En doet afbreuk aan de gegeven waarderingen van mensen die in een bepaald genre geïnteresseerd zijn en het leuk vinden om onderbouwde meningen en waarderingen te vernemen.

geplaatst op 28 oktober 2011, 0:54 uur, permalink
Onzinnige vergelijking, je moet toch eerst iets luisteren voordat je weet of je er wel iets of niets aan vindt. Hij geeft toch al aan dat het gemiddelde zijn aandacht trok? Blijkbaar had hij geen idee wat voor muziek te verwachten. Je vergelijking zou wel opgaan als hij nu het hele oeuvre van Brel af zou gaan.

Ben het wel met je eens dat iets meer uitleg wenselijk zou zijn geweest.

edit: zie nu pas dat dit een wat oude koe is van Emile, bericht van meer dan een jaar terug...

avatar van woutorrmusic
geplaatst op 27 maart 2012, 9:37 uur, permalink
Mooi album dit, ook al steken de eerste twee nummers torenhoog boven de anderen uit.

avatar van Broem
geplaatst op 10 augustus 2013, 10:53 uur, permalink
Uit een nalatenschap van 'iemand' een paar honderd lp's mogen erven. Dat krijg je als je bekent staat als de man die nog 'plaatjes' draait. Enkele juweeltjes w.o. deze van Jacques Brel. Ken wel enkele nummers van hem maar wat heerlijk om een heel album zo op vinyl te beluisteren. Ben de komende weken zoet met selecteren, schoonmaken en luisteren.

avatar van Broem
geplaatst op 28 augustus 2013, 8:41 uur, permalink