Frank Marino & Mahogany Rush - What's Next (1980)

Canada
Label: Columbia

1. You Got Livin' (4:36)
  2. Finish Line (4:07)
  3. Rock Me Baby (4:46)
  4. Something's Comin' Our Way (6:42)
  5. Roadhouse Blues (5:27)
  6. Loved by You (8:40)
  7. Rock 'N' Roll Hall of Fame (4:06)
  8. Mona (4:24)
Frank Marino is een zwaar ondergewaardeerde gitarist die jarenlang zonder platendeal heeft gezeten, maar nu gelukkig terug is aan het front . Deze plaat behoort, mijns inziens, samen met "The Power of Rock and Roll" (die een jaar later uitkwam) tot het hoogtepunt van 's mans studiowerk. Knetterende gitaarsolo's die elke song naar een hoogtepunt tillen. Voor de gitaarsolo-freak een niet te missen kans. Blind aanschaffen!

Klassieker
Waneeer komt hij eens naar NL

avatar van Kronos
Ik hoor eerlijk gezegd weinig goeie nummers. En het beste nummer is dan nog een cover die lang niet het niveau van het origineel haalt. Tja. Het gitaartje klinkt op zich niet slecht.

wijsneus
Er staan maar liefst 3 covers op, dus welke bedoel je ?

i.i.g is van Roadhouse Blues het origineel natuurlijk niet te overtreffen.

van FM vind ik Tales Of The Unexpected zijn beste studio-album.

avatar van Kronos
Ik bedoel Roadhouse Blues, wijsneus!

Welke zijn de andere twee en van wie?

Nog een minpunt, de vocals. Die vind ik ondermaats, te weinig krachtig klinken.

de 3 covers :

Roadhouse Blues - The Doors
Mona - E.C. McDaniel
Rock Me Baby - traditional

volgens mijn LP.

Rock 'n' Roll Hall Of Fame en Mona zijn op de plaat 2 aparte nummers.

avatar van Kronos
Oké, bedankt voor de info.

wijsneus schreef:

i.i.g is van Roadhouse Blues het origineel natuurlijk niet te overtreffen.

Jongens toch, je moet dit ook niet met het origineel vergelijken, dit is Frank Marino, en als je van Frank houd is dit nummer fantastisch! Ik kende deze versie vóór het origineel, (het kan soms raar lopen in het leven...) en ik heb serieus wat tijd nodig gehad om die van The Doors even veel te kunnen appreciëren. Ik vind dit nummer bij The Doors trouwens nog steeds beetje een buitenbeentje. Valt veel meer uit de toon op Morrison Hotel (daarom ook als openingsnummer denk ik) dan hier op What's Next bij Mahogany Rush. Het blijven natuurlijk twee totaal verschillende intrepetatie's. Die van The Doors zou een soundtrack kunnen zijn bij een Easy Rider op 4 wielen, terwijl de versie hier meer naar Mad Max neigt...
edit: Ik doe er nog een halfje bij, ik kan echt niks negatiefs aan dit album vinden.

Cabeza Borradora schreef:
Bij het album "World Anthem" Mijn eerste kennismaking met Frank Marino (en zijn band Mahogany Rush) was met het album What's Next (1980) , nu zowat 30 jaar geleden. Uit mijn sokken werd ik geblazen! Harde hard(!)-rock met scherpe kantjes en weerhaken in de songs. Het blues gevoel altijd om de hoek loerend. Flitsende, gierende, tierende solo's over een stuwende, stampende, dikwijls grillige ritmesectie. De zanger die in ware pre-Jon Spencer stijl met zijn kreten de boel nog meer ophitst...
Genieten genieten... [...]

wijsneus schreef:

Mona - E.C. McDaniel

volgens mijn LP

kleine korrektie : m/z E. McDaniels

Cabeza Borradora schreef:

Dat vergelijken doe ik onwiillekeurig toch. En als Doors-fan kende ik het origineel vééééél eerder. Maar stiekem ook een FM-fan. Dus ja, dan zit je in een
lastig parket.

Mss van de week eens een herkansing voor deze plaat, maar denk niet dat er nog een revolutie gaat plaatsvinden.......

avatar van Cabeza Borradora
Van het weekend het album nog eens beluisterd.... toch terug een 4,5. Kant A een 4 (de solo's buiten rekening gehouden valt een song als You Got Livin' toch wel wat mager uit) , kant B blijft een dikke 5 waard.

speedy66
Wmb een dikke 10. Absolute knaller van een cd/lp. Eerst de lp en daarna de (illegale?) black rose versie die helaas nogal flets klonk, maar toch.... Toendertijds zo blij als een kind met die cd. Geen slecht nummer te vinden. Tering wat kan deze vent kan spelen.

avatar van Robertoooooh
Fantastische gitarist die meneer Marino. Mag ook helemaal los gaan op zijn scheurijzer. In tegenstelling tot vele andere fretracers weet hij daarbij ook nog een enorme hoeveelheid gevoel in zijn spel te leggen. Grote klasse. Denk dat ik dit nog beter vind dan the Power of R&R, wat toch minder soul heeft dan dit meesterwerkje.
4 sterren