Gidge - Autumn Bells (2014)

Zweden

6. Fauna, Pt. II (8:07)
  7. Huldra (6:55)
  8. Growth (8:46)
  9. Norrland (8:03)
Eerste keer sinds tijden dat ik weer eens wat type op deze site... Ik ben erg onder de indruk van deze plaat. Luister 'm nu al een paar dagen vrijwel achter elkaar en vind het een fijn begin van de herfst. Het zit allemaal goed (misschien soms een beetje lomp zoals Andy Stott), ruimtelijk en vooral erg sfeervol in elkaar. Album art past er ook uitstekend bij.

avatar van -SprayIt-
Mag zeker meer aandacht krijgen, zeer mooi plaatje!

avatar van jrn
jrn
Bij sommige tracks verwacht ik elk moment een Burial beat.

Ik verhoog 'm ook naar 4,5*

Schitterend album, vooral de tracks You, i fell in love, fauna pt2 en norrland.
Maar eigenlijk is het hele album lekker weg te luisteren!

avatar van Timmie
Zo Mooi!

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Laatst eens gaan rondneuzen in de toplijst dance. Man man man, daar heb ik geen spijt van gekregen. Wat een plaat is dit! Uniek sfeertje wordt hier neergezet. Je waant je in de natuur zoals op de albumcover, maar dan wel met een stevige beat eronder. Beat en percussie doen soms aan Burial denken zoals al eerder genoemd. Maar het duistere van Burial wordt hier vervangen door euforische en uplifting melodieën.

avatar van Mssr Renard
Aangetrokken door de mooie hoes en de hoge score ben ik me aan deze plaat gaan wagen.

Het is voor mij wel erg lang geleden dat ik dit soort muziek luisterde. Ik moet er (zeg maar) weer helemaal in komen. Electronica kan namelijk echt heel koud zijn, en ik houd juist van warme muziek.
Daarbij is electronische muziek vaak gericht op lange thematische stukken en niet op virtuositeit. Allemaal zaken waar je dus niet op moet letten en een plaat op moet afrekenen.

Het gaat hier dus om de spanning, de sfeer en de gekozen synths en beats en samples. De muziek werkt hypnotiserend wat goed is voor dit soort muziek. Ik merk wel dat ik de continue basskick wat eentonig vind, maar dit zit volgens mij erg in de trance-hoek waar stampende basskicks juist horen.

De opbouw van de songs, de breakdowns en de gekozen samples en synths zijn sfeervol en de melodielijnen zijn erg lekker, dus dat zit wel goed.

Ik denk wel dat dit soort trance niet voor mij is, maar ik ben wel op de hoogte dus ik weet wel dat dit echt veel beter is dan een hoop andere IDM. Een hoge score dus, maar niet een plaat die ik snel weer zou opzetten.

Arbeidsdeskundige
Bijzonder sfeervol album met fraaie melodielijnen. Het werkt hypnotiserend. Vergelijking met het oeuvre van Burial is herkenbaar maar dit album laat een eigen sound horen. Dit album geeft je het gevoel je midden in de zeer uitgestrekte Zweedse bossen te bevinden.

avatar van -SprayIt-
Begin november een nieuw album, de eerste indruk is dat het wat terug gaat naar deze sound, zou geen straf zijn! Benieuwd! Hoog tijd dat ik deze weer eens draai.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
-SprayIt- schreef:

Meteen maar even toegevoegd

Gidge - New Light (2020) - MusicMeter.nl

avatar van ArthurDZ
Heerlijke wegdroommuziek dit, doet eigenlijk helemaal niet onder voor New Light. Maar goed, voor ik daar zeker van kan zijn, moet ik deze eerst nog een paar keer voorbij laten komen natuurlijk. Wordt geen straf!

OOOOO
ArthurDZ schreef:

Beetje vreemd, New light kan vooralsnog echt niet tippen aan dit meesterwerk..

avatar van ArthurDZ
OOOOO schreef:

Beetje vreemd, New light kan vooralsnog echt niet tippen aan dit meesterwerk..

Ja ik met mijn vreemde meningen ook altijd Het is maar welke plaat je als eerste leert kennen denk ik, bij mij was dat New Light, Autumn Bells moet hier nu wat tegen opboksen. Bij jou is dat vermoedelijk omgekeerd? Maar goed de strijd is nog niet gestreden hoor, deze zal ik ook nog wel vaak opzetten denk ik zo!

OOOOO
ArthurDZ schreef:

Ah ja natuurlijk, de eerste kennismaking blijft vaak de beste. Zo is Goo geloof ik ook mijn favoriete sonic youth Hoewel dat een moeilijke vraag is met zoveel meesterwerken.