Sonata Arctica - Ecliptica - Revisited (2014)

Alternatieve titel: 15th Anniversary Edition

Finland
Label: Nuclear Blast

1. Blank File (4:09)
  2. My Land (4:48)
  3. 8th Commandment (3:46)
  4. Replica (5:04)
  5. Kingdom for a Heart (3:47)
  6. Fullmoon (5:12)
  7. Letter to Dana (6:23)
  8. UnOpened (3:13)
  9. Picturing the Past (3:35)
  10. Destruction Preventer (7:45)
  11. I Can't Dance * (3:52)
avatar van The_CrY
Dus voor de 15de verjaardag van dit album hebben ze besloten het hele album opnieuw in te spelen, op verzoek van het label. En daarbij willen ze ook nog eens het origineel benaderen. Hoewel ik snap dat dit voor hun alleen lollig was en voor het label enkel cashen is ben ik toch benieuwd. Had toch liever gelezen dat ze een make-over hadden gegeven aan het album.

avatar van jasper1991
Wat versta jij in deze onder een make-over?

Dit past verder wel in de reactionaire lijn die de band getuige het laatste album heeft ingezet. Silence en Ecliptica waren ook al geremasterd in 2008 trouwens.

avatar van The_CrY
Tsja, proberen exact na te spelen vind ik geen make-over. Een nieuwe interpretatie daarentegen wel, maar volgens Henrik Klingenberg hoeven we dat niet te verwachten. Link

avatar van The_CrY
En het eerste nummer is bekend: SONATA ARCTICA - Kingdom For A Heart (OFFICIAL TRACK) - YouTube

Mijn minst favoriete nummer van Ecliptica altijd al geweest.

avatar van freitzen
I Can't Dance als bonustrack... echt waar? Daar ben ik nog wel benieuwd naar, kan vast niet slechter zijn dan het origineel

Verder vraag ik me ernstig af wat de toegevoegde waarde is van dit schijfje. Kingdom for a Heart vind ik zelf bijvoorbeeld wel een erg leuk nummer, maar in deze versie spat de passie en het speelplezier er nou niet bepaald vanaf. 'Op verzoek van het label ook', nou dan weet je genoeg...

avatar van The_CrY
Tja, ik ga hem sowieso aanschaffen, als de buidel het toestaat, omdat ik alles van deze band moet hebben. Maar ik deel je twijfel. Als er nou nog een originele inslag inzat of iets, maar nee. We shall see.

avatar van The_CrY
Eerste luisterbeurt zit erop. Eigenlijk was het best leuk om deze versie te horen. De productie is wat ruimtelijker en Tony Kakko zingt een stuk beter. Veel beter zelfs. Ongelooflijk hoeveel hij vooruit is gegaan. De nummers staan natuurlijk ook lager her en der waardoor daar ook meer ruimte voor is. Ik vond het leuk om Ecliptica weer eens te horen en op deze manier is het geen jonge hondenband zoals in 1999, maar een band die weet waar ze mee bezig zijn. De subtiele verschillen maken het verschil, zogezegd. Vooral leuk om "UnOpened" en "Picturing the Past" weer eens te horen.

Ohja en "I Can't Dance" is een geniale cover. Had zo een Sonata Arctica original kunnen zijn van de Stones Grow Her Name plaat. Ik denk dat het best tof zou zijn als de band meer richting poppy hard rock zou gaan voor een albumpje

EDIT: Geen wonder, want I Can't Dance was een iTunes bonus track voor Stones Grow Her Name zie ik nu.

Rose_101
Geef mij maar gewoon het origineel. Sonata Arctica is naar mijn mening helaas niet meer de geweldige band die ze waren tot en met The Days Of Grays, en dat heeft zich naar mijn mening ook naar deze remake doorgestraald.

avatar van The_CrY
Is het zo onluisterbaar voor je dan? Kan het me eigenlijk niet voorstellen...

avatar van Edwynn
Ik vind het wel evident dat Kakko veel meer een zanger met een eigen identiteit is geworden. Op de originele versie klinkt ie nog heel erg als Joey Tempest. Eigenlijk had dat ook wel zijn charme. Ik zie de toegevoegde waarde dan ook verder niet per se. Had het album integraal gebracht op de planken en die uitgebracht. Dat is natuurlijk ook niet origineel maar ik vind dat doorgaans wel veel leuker.

avatar van Rinus
Totaal niets mis met deze remake van het eerste album van de band. Het klinkt allemaal een stuk volwassener, is veel beter ingezongen en de productie is van deze tijd. Doet daarin tegen niets af van het orgineel, dat ook zijn charme heeft.