Lou Reed - Transformer (1972)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Vicious (2:55)
  2. Andy's Chest (3:17)
  3. Perfect Day (3:43)
  4. Hangin' 'Round (3:39)
  5. Walk on the Wild Side (4:12)
  6. Make Up (2:58)
  7. Satellite of Love (3:40)
  8. Wagon Wheel (3:19)
  9. New York Telephone Conversation (1:31)
  10. I'm So Free (3:07)
  11. Goodnight Ladies (4:19)
  12. Hangin' 'Round [Acoustic Demo] * (3:55)
  13. Perfect Day [Acoustic Demo] * (4:50)
avatar van Frenz
Samen met Neil Young's After The Goldrush mijn introductie in de betere popmuziek. Misschien moet ik op deze plek mijn oudere zus nog bedanken. Onvoorstelbaar dat ondanks dat ik deze elpee (ja, het was uiteraard een elpee) letterlijk helemaal grijs gedraaid heb, ik er nog steeds van kan genieten.

Hoe mooi het volgende nummer in je hoofd ingestart wordt bij het einde van vorige nummer...

avatar van lennon
Er is een wonder gebeurd

De stem van Reed kon ik niet verdragen... zijn band vond ik verschrikkelijk, en begreep nooit de enorme ophemeling van de man en zijn werk.

Kende natuurlijk wel eea, maar wilde me nooit verdiepen in 't werk, want die stem... pffff.

Laatst bij kringloop dit album gekocht met als bedoeling door te verkopen. Dus om 'm qua kwaliteit te beoordelen moest ik 'm even opleggen, en verplicht wat luisteren.

vanaf track 1 werd ik gegrepen: jeetje, dit is eigenlijk best goed, en die stem is echt zo erg niet!

Toch maar verder luisteren. Heel kant A beviel me erg goed, en kant B was niet anders... Alleen een nummer als Wagon Wheel vind ik wat minder. Hier gebruikt ie zijn zangstem ook wat meer, en daar trap ik toch weer wat in die valkuil van de stem. (als ie "als een verhalen verteller"zingt, zoals op Perfect day vind ik dat veel mooier)

Gewoon een sterke plaat! Leuk dat je Bowie af en toe hoort ook!

Deze plaat blijft dus in de collectie.. Heb laatst Berlin wel verkocht, nu wat spijt van eerlijk gezegd..

avatar van king_pin
lennon schreef:

Laatst bij kringloop dit album gekocht met als bedoeling door te verkopen.

in welke tijd leef jij?

king_pin schreef:

in welke tijd leef jij?

Verklaar je nader?

avatar van BoyOnHeavenHill
Is toch ontzettend leuk, extreem gevarieerde verzamelingen doorstruinen en op grote verrassingen stuiten?

avatar van lennon
Ja.. ik zie t probleem ook niet echt.. of t door verkopen moet fout zijn?

avatar van king_pin
Ik was verbaasd dat er nog een publiek is in het doorverkoop circuit.
Zelf koop ik ook regelmatig nog cds en platen maar het doorverkopen ben ik lang geleden mee gestopt door te weinig animo. Doe je dat op discogs ofzo dan, of op een platenbeurs?

Overigens is Lou Reed's Transformer wel een plaat die bij iedereen al in de kast staat��

king_pin schreef:

Dat is toch geen geschreven wet? Net als vele platen van Pink Floyd of Dylan die je bij mij niet zal vinden in de kast... oh ja.. bij de verkoop sectie

avatar van rkdev
Een album dat 4 Lou Reed klassiekers bevat, door David Bowie en Mick Ronson is geproduceerd en met Klaus Voorman op bass kan natuurlijk niet tegenvallen. En dat doet Transformer dus ook op geen enkel vlak, wat een album! Ook de andere nummers, die qua stijl diverse kanten op gaan (van rock naar iets vaudeville-achtigs en typische Reed songs zoals Wagon Wheel), zijn allen erg sterk. De plaat heeft een goede mix van commercieel en artistiek, of dat de invloed van Bowie is...?

lennon schreef:
Gewoon een sterke plaat! Leuk dat je Bowie af en toe hoort ook!

Ik vind dit een fantastische plaat en Berlin stukken minder. Heb die een paar keer geprobeerd, maar dat wordt niks.

Rudi1984
Meestal kan ik me wel in de liefhebbers van een album verplaatsen, ook al is het mijn muziek niet, maar ik begrijp oprecht niet waarom 'Transformer' zo'n grote status heeft. Ik vind het bijna stuk voor stuk ronduit vervelende, saaie nummers van een band die er totaal geen zin in lijkt te hebben. Nergens word ik ook maar een moment verrast of meegenomen en Reed zelf komt ontzettend lusteloos over.

4/10, en dan geef ik hem nog het voordeel van de twijfel.

avatar van Edwynn
Blijkbaar gaat het verplaatsen je dan toch moeilijker af dan je dacht..

avatar van davevr
Edwynn schreef:
Blijkbaar gaat het verplaatsen je dan toch moeilijker af dan je dacht..

Dim
Sjonge...dat een pareltje als Perfect Day op hetzelfde album staat als oervervelende hoempapamuziek...

Dim schreef:

Hoe kom je daar nou bij?

avatar van Rudi S
west schreef:

Eeeeensch, beste hoempa muziek ooit

Dim
west schreef:

Hoe kom je daar nou bij?

Ik vind het de meest treffende omschrijving. Met name voor het allerlaatste nummer.

Rudi S schreef:

Eeeeensch, beste hoempa muziek ooit

In Kerkrade spelen ze ook vaak nummers van dit album op de WMC:

avatar van Rudi S
Kerkrade : the Wild Side van Europa

avatar van BoyOnHeavenHill
Jongens, ging àlle hoempamuziek maar van Make up en Goodnight ladies.

avatar van SemdeJong
Alleen nummer 1,3,5 en 7 maken dit album tot een klassieker. Lou heeft een eigen stijl waarvan je houdt of niet. Juist zijn enigszins zwaarmoedige teksten en zangstijl maakt Lou tot iets bijzonders.

avatar van Silky & Smooth
Ik vind het lastig te beoordelen. Ik vind zijn stijl en manier van zingen erg cool, maar soms is het zo traag dat het tegen het saaie aan schuurt.

Bowie was een groot liefhebber van Lou Reed tijdens zijn The Velvet Underground periode, en vond het waarschijnlijk een eer dat hij voor hem een album mocht produceren.
Lou Reed wist met zijn eerste solo album niet te overtuigen, dus was de hulp van Bowie mooi mee genomen.
Reed putte hier voornamelijk zijn inspiratie uit zijn periode in The Factory; de studio van Andy Warhol.
Andy’s Chest gaat over de aanslag op Warhol door een doorgedraaide vrouwelijke fan.
Bij Walk on the Wild Side maken we kennis met een aantal personages die min of meer in The Factory leefden.
Bowie wist het chaotische van Reed te arrangeren, wat een meesterwerk opleverde.
Perfect Day, Walk on the Wild Side, Vicious en Satellite of Love behoren nog steeds tot de top van wat hij heeft uitgebracht.
New York Telephone Conversation behoort tot de dieptepunten, een flauw gebeuren.
Ongelofelijk dat iemand die zo op het randje leeft dit kan maken; speed, heroïne en alcohol maakten toen al van hem een wrak; eigenlijk is het bijzonder dat hij nog 71 jaar heeft mogen worden.
De kracht zit ook in hoe Lou Reed momenten en karakters kan beschrijven; ondanks dat hij regelmatig de weg kwijt was, laat dat stuk geheugen hem niet in de steek.
Transformer klinkt eigenlijk nog best fris; opvolger Berlin is duidelijk hoorbaar een album waarbij drugs de controle over het leven over hebben genomen.
En Bowie?
Die herhaalt het kunstje een paar jaar later bij Iggy Pop; ook iemand die hij bewonderd, en Lust For Life heeft ook dat frisse van Transformer.
Opvolger The Idiot heeft weer raakvlakken met Berlin.

avatar van pmac
Maar eens verhoogd naar 4. Wat bezielde mij met een karige 3,5. Het is een stijlvolle en bezielde plaat die de decadentie van het New York uit de jaren 70 uitstraalt. Grappig dat hij juist twee Britten nodig had om tot dit geluid te komen.

avatar van Ducoz
Het klinkt misschien vreemd, vooral omdat deze plaat al 48 jaar praktisch(met een remaster hier en daar) hetzelfde klinkt. Gisteren draaide ik hem weer eens. Het kan zomaar zijn dat het flink wat jaren geleden is dat ik dat deed.

Nu viel mij eigenlijk voor het eerst op hoe destructief Lou over komt en het cynisme springt uit je speakers. Het is wel interessant waar Lou mee worstelt op deze langspeler. Zo had ik er nog nooit naar geluisterd eigenlijk.

Na wat aarzeling omdat ik vier van de zes lp's al had, heb ik toch Lou Reed ‎– The RCA & Arista Vinyl Collection Vol. 1 gekocht. Ook omdat ik las dat de remastering, waar Lou Reed zelf ook bij betrokken was, erg goed was. Nou daar is geen woord van gelogen. In de woorden van Lou Reed (quotes uit het mooie bijgaande boek): 'I've got to say HOLY FUCKING SHIT, listen to this.' Isn't that amazing? I mean: there it actually is. I can't believe it.' 'You know, the details have really been brought out by the mastering.'

Dus als je Transformer wilt horen als nooit tevoren: ga ervoor!

avatar van jorro
Verrassend dat ik dit album nu pas een waardering geef. Een klassieker die ik zelf destijds alleen op cassette tot mijn verzameling mocht rekenen. Nu ik op mijn tocht langs de jaarlijstjes dit album tegen kom op 18 in de 100 Greatest Albums of 1972 en op 6 in de best ever albums chart 1972 stel ik vast dat mijn cijfer ontbreekt.
Een album met een aantal klassiekers, waarvan Vicious en Walk on the Wild Side bij mij favoriet zijn. Heerlijk hoe die nummers destijds door het jongerencentrum klonken. Een onvergetelijke periode.
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat Bowie een grote vinger in de pap heeft gehad, maar het is wel erg goed te horen als je het weet.

avatar van Arjan480
Eerste 5 nummers plus Satelite of Love subliem. En daarna wordt het naar mijn mening minder.
Maar wellicht dat het nog moet groeien bij mij.

avatar van Robje1968
Denk zo'n 30 jaar geleden ooit bij V&D een voordeelbox kunnen kopen met drie CD'S van Lou Reed.
Doordat ik helemaal weg was van de CD "Berlin", heb ik "Transformer" wat links laten liggen. Achteraf ten onrechte, want doet niet onder van Berlin.
Een lekkere CD, met een aantal klassiekers.
Voor mij springen "Perfect day", "Satellite of Love", "I'm So Free" en " Goodnight Ladies" boven uit.

avatar van RonaldjK
Na Roxy Music ben ik toe aan het derde album in het kader van de vaders en moeders van new wave. Heb menig collega (gehad) die dweepte met Lou Reed en Velvet Underground, een enthousiasme dat ik tot op de dag van vandaag niet pak. Kwestie van smaak.

Van dit album was Walk on the Wild Side regelmatig te horen op het Hilversum 3 van rond 1980. Ook herinner ik me dat we op school bij muziek een recensie van het nummer moesten schrijven. Vond ik leuk om te doen en ik heb het helemaal afgekraakt. Dat laatste doe ik niet meer, maar nog steeds is dit niet mijn kopje thee - sorry JeKo!
Ook Vicious leerde ik via de radio kennen, maar net als Walk on the Wild Side pakken noch muziek, noch stem mij. Wel herken ik de dreinende zang die ik later bij new wave terughoor. Perfect Day leerde ik pas kennen in 1997 met de BBC-benefietsingle van diverse artiesten, inclusief Reed. Niemand die zó mooi "It's such fun..." kan zingen als Shane McGowan, zelfs Reed niet. En ja, dan steekt het origineel in mijn brein een beetje bleek af...
Dan liever Hangin' Round met lekker rammelgitaartje waar Reed vlotter zingt, beter passend bij zijn stem, net als I'm So Free. Make Up is een klein liedje met trombone, op Satellite of Love krijg ik een associatie met de sfeer van David Bowies muziek in die periode. En dan zijn er uitstapjes naar cabaret: New York Telephone Conversation en Goodnight Ladies. Leuk detail is dat bassist Trevor Bolder (o.a. David Bowie en Uriah Heep) hier op trompet is te horen.

Lou Reed zal nooit tot een favoriet uitgroeien, maar eigenwijs en gevarieerd is Transformer zeker. Op naar Raw Power van Iggy Pop & The Stooges van een jaar later.