Prince & 3rdEyeGirl - Plectrumelectrum (2014)

Rock / Pop

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Haha, ok. Dan snap ik 'em

avatar van Rudi S
En daar hebben we een nieuw Prince album, eigenlijk ook wel een soort van debuut.
Prince toert al even met deze dames en blijkbaar inspireren zij de rockkant van Prince.
Even de band 3RDEYEGIRL voorstellen.

We hebben daar Hannah Ford drums, Donna Grantis gitaar, en Ida Nielson bas.

Hannah Ford is ook een prima zangeres en neemt ook regelmatig de lead vocalen op zich.
Dat deze band al een tijdje diverse dingen (TV, live, etc) met Prince doet is wel te merken, er heerst een soort van live sfeer op diverse nummers.
Laten we even naar de nummers luisteren.
Opener Wow, is een felle opener, lekker gitaarwerk , maar ook dynamiek (mooie begin).

PRETZELBODYLOGIC , opent na een aankondiging van de dames met een heerlijke riff, lekker refrein en heerlijke vocalen van Prince zelf.

AINTTURNINROUND drukt ons met de neus op de feiten, dit is een band, Hannah Ford doet hier de leadzang en zoals gezegd is zij een prima zangeres, tja eerlijk is eerlijk Prince met zijn fantastisch bereik is een van de allerbeste zangers op de aardbol.
Dit is niet de eerste keer dat Prince met een zangeres werkt, enkel waren deze vaak schaarser gekleed.
AINTTURNINROUND is ook weer een lekker rocknummer.

PLECTRUMELECTRUM , is een instrumentaal, en naast goede zanger is Prince ook een fantastische gitarist.
Dit is een heerlijk nummer, de band gaat ook lekker los, heerlijk 2 gitaren, bas en drum meer is er niet nodig om lekker muziek te maken.
Top track.

WHITECAPS , en Hannah is terug, ha, ik vind dit een prachtig nummer het is een redelijk simpel en zoet nummertje maar nestelt zich in je hoofd en laat je niet meer los.

FIXURLIFEUP, heerlijk nummer, mooie coupletten (doet aan de Around the world in a day tijd denken) en Prince gaat los in het refrein.
Het gesproken deel met daarop die solo is favoriet, top track.

BOYTROUBLE , opent met een rap, de bas in dit nummer is lekker.
De stemmen in dit nummer zijn ook heel lekker, funky nummer hoor.

STOPTHISTRAIN , laid back Prince en Hannah, het heeft hier even geduurd maar dit is toch wel een heerlijk liedje, niet meer te missen.

ANOTHERLOVE , zoals al eerder opgemerkt is dit een cover van een liedje van Alice Smith.
Origineel een prima liedje , niks mis mee, maar niet een die je dagen lang achter elkaar speelt omdat het een klassieker is.
Echter Prince heeft de potentie van dit nummer gezien/gehoord en er echt iets moois van gemaakt.
Het begint ook rustig, de achtergrond zang is heel mooi, vanaf het move on deel wordt dit Prince zijn eigen liedje en wordt het een top song.
Masterclass hoe doe ik een cover beter dan het origineel.

TICTACTOE , sullig liedje, maar wel een goed sullig liedje.
Dit vind ik ook weer een groeibriljantje, wordt steeds beter.
Gewoon een prima liedje op weg naar het album einde.

MARZ , ik las laatst de vergelijking met “Ronnie Talk 2 Russia” (Controversy) en daar kan ik wel iets mee.
Ook hier een prima korte en felle rocker en het ritme lijkt ook wel op dat van Ronnie.

FUNKNROLL , is wat de titel al suggereert een funky rock & roll song.
Prince zingt dit lekker fel.
Dit zeker met die jam op het einde doet wel aan de jaren '80 Prince denken.
Top nummer.

Zo als eerder gezegd, Prince heeft er (weer) zin in en dat levert een album op waar het plezier van afspat.
Ik had deze op 4 sterren staan, maar gedurende de recensie ben ik tot de conclusie gekomen dat het best een beetje meer mag zijn.
4,5.

avatar van rkdev
Mooie beschrijving van de plaat Rudi S, en ben het ook nog 'ns in bijna alles met je eens

avatar van Funky Bookie
Ook het 2e album heeft nu een aantal luisterbeurten achter de rug.
Op voorhand was dit een album waar ik naar uitkeek. Prince en 3EG live was namelijk erg goed. De energie van de live optredens is echter niet op de plaat terecht gekomen. In eerste instantie vertroebelde dit mij mening over deze plaat wat, maar ik merk dat dit album blijft groeien.

Wow
Een heerlijk intro is een veelbelovend begin van dit album. WOW is een typisch Prince powerrocknummer. Hannah is uitstekend in vorm. Af en toe lijkt het bijna of Michael B. achter de drumkit zit. De bas klinkt heel indringend en de gitaarsolo doet de rest. WOW is een heel goed nummer.

Pretzelbodylogic
Uptempo nummer waardoor de energie erin blijft. Vooral de lekkere bas blijft bij mij erg hangen.

Aintturninround
Het eerste nummer waar Prince de leadzang aan Hannah over laat. Ik moet zeggen dat ik de zang in dit nummer wat matig vind. Het nummer zelf heeft wel een hele aanstekelijke gitaarriff en die metal-achtige solo zorgt ervoor dat dit toch een heel lekker nummer is.

Plectrumelectrum
De voor Prince altijd belangrijke titelsong. Verrassend genoeg een instrumentaal nummer wat begint met lekker gitaargeweld dat gaandeweg het nummer meer bluesy wordt. Dit is misschien wel het beste instrumentale nummer dat Prince heeft opgenomen.

Whitecaps
De eerste ballad, gezongen door Hannah levert het eerste mindere nummer van dit album op. Ik vind dit gewoon geen Prince nummer. De vocalen kloppen niet en muzikaal kan het kleine genie veel beter.

Fixurlifeup
We gaan weer rocken. Een heerlijk intro spoelt de smaak van het vorige nummer weg. De coupletten worden iets te netjes gezongen imo. Bij de refreinen gaat Prince echt helemaal los. Dit nummer is gemaakt om live te spelen. Heel veel energie, wederom zeer strakke bas en de solo op het eind is niets mis mee.

Boytrouble
De dames mogen weer en het klinkt heel even als de Spice Girls. Dit gevoel verdwijnt gelukkig en de dames laten horen dat ze als muzikanten gegroeid zijn (alhoewel Ida wel een Prince niveau heeft). Uiteindelijk zit hier veel MPLS sound in en kan ik het best waarderen.

Stopthistrain
Weer een ballad waar Prince de leadvocals deelt met de Hannah. Na een paar keer luisteren, merk ik dat het een aanstekelijk nummer is dat blijft hangen.

Anotherlove
Gelezen dat dit een cover is. het origineel ken ik niet, dus ik weet niet of Prince het originieel verkracht of verbetert. Het is een toegankelijke rockballad volgens het boekje. Een ingetogen begin met een sterke climax. Nergens heel bijzonder, maar wel heel lekker.

Tictactoe
Een ballad waar Prince en 3EG harmonieus samen zingen. Uiteindelijk is het nummer veel te zoet.

Marz
Het dynamische intro en het uptempo punkkarakter van dit nummer schreeuwen om live uitvoeringen. Heerlijk.

Funknroll
Veel beter dan de remix op AOA. Dee dynamiek is gebleven en wederom vind ik de bas van Ida erg goed, Het enige wat er voor mij aan ontbreekt is een gitaarsolo die dit nummer naar de buitencategorie van de Prince catalogus brengt.

Al met al bevalt dit album mij veel beter dan haar broertje, maar ontbreekt er wel een nieuwe Prince klassieker. Desalniettemin 4*

avatar van Kos
Kos
Verbazingwekkend rockend.

avatar van jellylips
Eerste luisterbeurt. Ben pas op de helft, minimaal 4*. Kwaliteit is soms gewoon meteen te horen. Na 6 te gekke tracks nu bij 'Boytrouble'. Holy shitballs.

The input van de dames heeft de sound van Prince prettig opgefrist, wordt beter bij herhaalde beluistering.

Stijn_Slayer
Er staan best een aantal leuke riffs op dit album en Prince trekt zijn gitaar soms goed tevoorschijn, maar het is ook allemaal wel erg gewoontjes en voorspelbaar. Ik zit daarnaast echt niet te wachten op de zangeressen. Aan te horen, maar ik ga 'm zeker niet aanschaffen.

avatar van Deranged
Wat een leuk en levendig plaatje. Zijn andere nieuwe ga ik misschien niet eens luisteren, maar dit begon zo langzaam aan toch wel meer en meer mijn aandacht te trekken. De input van de dames maakt het natuurlijk wel potentieel interessant en voor een goede riff kan je me sowieso altijd wakker maken.

En die blijken hier inderdaad wel op te staan.

Gewoon een zeer aanstekelijk rockplaatje, en de vrouwelijke invloed vind ik ook erg goed werken. Whitecaps is zelfs superskattig gezongen.

Niets mis mee dit.

avatar van lennon
Nu ik dit album ook meerdere malen heb beluisterd, kan ik mijn conclusies en beroordeling gaan onderbouwen:

1.Wow (4:28)

De opener hoorde ik voor t eerst in mei van dit jaar, voordat Prince zijn show begon. Toen dit nummer begon dacht ik eigenlijk eerst dat ie al stond te zingen achter een gordijn, "hello, how are you... " zou een leuke opener geweest zijn. Maar het bleek dus gewoon dat ze dit album al aan 't spelen waren. Dit is een nummer zoals ik Prince graag hoor. Zijn lage stem, mooi gitaar spel! De titel doet zijn naam zeker eer aan! WOW!

2.Pretzelbodylogic (3:27)

Prince trekt het rock lijntje door. Eerder uitgekomen via de 3rd eye girl site, en toen vond ik het niks. Nu ik het beter kan beluisteren en als geheel op dit album hoor, vind ik 'm toch wel erg lekker.

3.Aintturninround (3:02)

Het basloopje is lekker in deze plaat, de gitaar ook.. zelfs de stem van Donna Grantis vind ik wel ok, maar ik vind het wel jammer dat dit geen volledig Prince nummer is. De solo is ook niet van hem, want dat verschil hoor je goed. Aardig nummer, maar ik zal m zeker vaak gaan skippen

4.Plectrumelectrum (4:51)

Live lekkerder dan op plaat. Al meerdere keren gespeeld, en rockt lekker. Volgens mij geschreven door een van de dames, en dus weer niet van Prince zijn hand. De studio versie duurt me iets te lang, waarschijnlijk omdat het instrumentaal is, en het een genot is de 4 samen op het podium dit nummer te zien spelen. De beleving is hier anders.

5.Whitecaps (3:43)

Was ook al iets eerder uit dan het album, en ook toen vond ik het niks, maar deze ga ik steeds meer waarderen. Doet me een beetje denken aan Nothing compares 2 u (tekstueel)

6.Fixurlifeup (3:13)

Ook dit nummer was al ruim een jaar bekend, maar in goede kwaliteit toch nog een stuk leuker. Hoe Prince hier het refrein zingt (schreeuwt) vind ik heerlijk. De agressieve Prince, geef mij er maar een cd vol van! Lekker nummer!

7.Boytrouble (3:53)

De eerste luisterbeurten vond ik dit echt erg.. maar niks zo veranderlijk als een Leo, ik vind het vooral muzikaal gezien een heerlijk nummer!

8.Stopthistrain (3:41)

Muzikaal gezien erg Prince-ish, maar teveel vrouwenstem op de voorgrond, en daardoor boeit het nummer me niet.

9.Anotherlove (4:16)

Samen met WOW en Funk n Roll het hoogtepunt van dit album. Ook al is het een cover, dit is weer exact de Prince die ik zo graag hoor!!

10.Tictactoe (3:38)

Dit is een absoluut skip nummer voor me. Raakt me niet, en zal ook niet veranderen vrees ik.

11.Marz (1:48)

Leuk, rock n roll, maar ook wel fijn dat t geen 2 minuten duurt.

12.Funknroll (4:10)

De eigenlijke versie van dit nummer. Ook al is de remix leuk op AOA, deze versie doet 't m voor me. Wederom de Prince die ik zo graag hoor.

Ik geef dit album 4 sterren van de 5.. en waarom? Omdat ik het niet vergelijk met ouder werk, maar het bekijk in de huidige muziek tijd. Prince laat hier horen dat ie 't nog steeds wel kan en heeft, het minpunt van deze plaat is dat de dames teveel ruimte krijgen. Dat vodn ik overigens ook het nadeel van de laatste hit 'run tour. Maar ondanks dat vind ik het nog wel een sterk album. 2 absolute skipmomenten, de rest is gewoon goed te genieten.
Volgende album graag weer zoals dit, maar dan Prince volledig op vocalen en gitaar!!

avatar van blur8
Funknroll op Cd is voor mij z'n vervelende track. Het bewijs dat Prince een live-act is.
De 2 studioversies zijn totaal niet interessant.
Handig als laatste skip-track. vlug terug naar Wow.

avatar van platedraaier
Pretzelbodylogic is duidelijk "Iron Man" van Black Sabbath. Geen enkel probleem, maar ik heb deze cd op de achtergrond aan staan en merkte het zomaar op.
Verder nog even verder luisteren, want na 2 nummers heb ik natuurlijk nog geen mening.

avatar van Reijersen
Het verhaal moge bekend zijn. Prince heeft dit jaar twee albums uitgebracht. Die eerste maakte hij alleen en hebben we reeds gerecenseerd. Die andere is met 3rdEyeGirl, een volledig uit vrouwen bestaande band die hem op deze plaat begeleidt. Wat is hier het grootste verschil in? Nou, dat die ene plaat valt te scharen onder R&B en deze meer in de pop/funk/rock hoek valt. Die eerste plaat was alleraardigst, maar hoe is deze dan?

Het album opent in ieder geval erg sterk met Wow. Wat een groove, erg fijn nummer dit. Het nummer met de vage titel Pretzelbodylogic is ook al zo fijn. Een waar feestje. Als we op deze twee nummers afgaan belooft dat wat voor de rest van de plaat. Gelukkig hebben we nog tien nummers van dit lekkers voor de boeg.
Op Aintturninround horen we vooral de dames. Dat is zeker geen straf, want een straffe band zijn ze. Kunnen ook nog eens prettig zingen. De daaropvolgende titeltrack brengt ons vooral gitaar. Prince en de dames gaan hier muzikaal lekker los.
Whitecaps let meer de R&B kant van Prince horen. Het nummer is een stuk relaxter als de voorgaande tracks. Wel weer erg fijn gedaan. Die groove wordt weer opgepakt met Fixurlifeup. En de funk horen we duidelijk terug in Boytrouble. Zeven nummers gehad en vooralsnog erg positief dus. Vooralsnog.
Ik vind namelijk dat het hierna een beetje gemakkelijk wordt. Natuurlijk is Stopthistrain best aardig en Anotherlove gewoon prima, maar het haalt het niet bij het begin van het album of bij veel nummers van het andere album. Ook het lieflijke Tictactoe behoort daar bij.
Marz laat gelukkig wel weer die kwaliteit horen door zijn stugge, stevige structuur. Het album sluit uiteindelijk af met FunknRoll. Die kennen we ook al van die andere plaat, alleen is dit een wat andere mix.

Al met al is dit album wel wat anders qua karakter dan Art Official Age. Over de gehele linie is het verdict zo’n beetje hetzelfde. Met beide platen, hoe verschillend ook, heeft Prince prima en fijne platen gemaakt.

(bron: Opus de Soul)

avatar van lennon
Ook dit album draai ik na 2 weken helemaal niet meer, en verdwijnt in de kast om er soms nog eens uitgehaald te worden.

Misschien verandert dat met de vinyl release, maar voorlopig geen memorabele plaat dus..

Die 4 sterren gaan dus ook weer terug naar 3,5.. voorlopig een mooi score.

Schnee
Op papier klinkt het idee heel mooi.... In de praktijk is het jammer genoeg een opgenomen natte scheet. Die vrouwenstemmen zijn überhaupt ver schrik ke lijk. Muzikaal rockt het nauwelijks, het is kleffe soul met een beetje distortion. Het is nog te glibberig om je reet mee af te vegen. Let wel, ik ben een Prince fan sinds 88.

Ben ik de enige hier die Art Official Age veel beter vindt?

Nee Thibaut V, ik ook, ik ook!!

avatar van Marty McFly
En ik! Met de kanttekening dat ik "Wow" nu al een klassieker vind en dat "Boytrouble" met afstand het slechtste en meest irritante liedje is waar de man ooit zijn naam aan heeft verbonden.

avatar van Funky Bookie
Nog erger dan Purple and Gold?

avatar van rkdev
Die ken ik dan niet, maar TicTacToe is voor mij het enige skipnummer op deze verder erg lekkere plaat, die in mijn ogen ver boven Art Official Age uitsteekt.

avatar van Marty McFly
Funky Bookie schreef:
Nog erger dan Purple and Gold?

VEEL erger, kun je nagaan!

En de man heeft op Tidal weer een remix uitgebracht van "Pretzelbodylogic". Een vreselijke remix, dat dan weer wel....

avatar van Lau1986
Dit is zeker een leuk album met aan aantal aardig rockende nummers (Wow, Stopthistrain, Pretzelbodylogic) Verder vind ik het wel ok en stiekem vind ik een nummer als Tictactoe best leuk

Hier wel benieuwd naar, ik ben wel een liefhebber van zijn gitaarwerk.
Wow opent prettig, het gitaarspel doet mij aan Smashing Pumpkins denken, Prince al gelijk in vorm.
3 vrouwen in de ondersteunende begeleidende rol, doet mij wat aan Sheila E, Wendy & Lisa denken.
Toch wel sterke persoonlijkheden, die zich ook redelijk zonder Prince konden redden.
Pretzelbodylogic sluit hier prima op aan, wat meer richting hardrock, waarbij ik al snel aan de samenwerking van Slash met Lenny Kravitz moet denken, en al snel vergeet dat Prince zelf natuurlijk een meesterlijk gitarist is, dit moet ik blijven benadrukken.
Aintturninround heeft ook die prettige gitaar, en is vervolgens meer uptempo, met zelfs ska achtige stukjes, om vervolgens helemaal los te gaan in een meesterlijke solo.
Plectrumelectrum met uiteraard ook de hoofdrol voor de gitaar, misschien iets te lang, waardoor het als een jam klinkt, maar dat deed een Jimi Hendrix ook voornamelijk.
Bij Whitecaps gaat het tempo wat omlaag, als hij dit nummer jaren eerder had gemaakt, dan had hij deze cadeau aan Michael Jackson kunnen geven, was die ook gelukkig geweest. Op dit album is het een minder nummer.
Bij Fixurlifeup gaat het gelukkig weer helemaal los, en dat hoor ik uiteraard liever, mooi hoe die opbouw zich ontwikkeld met die kenmerkende Red Hot Chili Peppers achtige funk.
Boytrouble is voor mij wel een stapje terug; beetje TLC achtig.
Het is mij duidelijk dat het album na het sterke begin behoorlijk inzakt, Stopthistrain is een niemands dalletje, met een Snoop Dogg achtig riedeltje.
Anotherlove opent wat zwakker, maar gelukkig komt daar wel verandering in, mede door die Fleetwood Mac (Big Love) achtige solo aan het einde.
Tictactoe is helaas te zoet, en past totaal niet tussen de rest.
Bij Marz gaat het tempo goed omhoog, en is bijna een (electro)punk nummer te noemen.
Funknroll met de knipoog naar Metallica in het begin (Master of Puppets) is daardoor grappig, lijkt hierdoor wel weer op een aanklacht bij de grote platenfirma’s, mede door 2 albums gelijk uit te brengen , verder prima funk.
Plectrumelectrum klinkt als een echt album, waarbij ik niet het idee heb dat er nu niet uit de schatkist met oud werk wordt geplunderd, en stukken bewerkt worden, dat gevoel heb ik namelijk wel vanaf The Gold Experience, met uitzondering van The Rainbow Children.
Niet alles is even sterk, maar het klinkt wel als een geheel.

Score?

Rond de 4*
Ik stem alleen op albums die hier in de kast staan, deze ken ik alleen via Spotify.

Snap ik.

avatar van goldendream
De Princeverkenning weer op gang getrokken. Ik denk nu zo'n jaar bezig te zijn en alle albums vanaf 2010 zijn aan de beurt. Daarna ben ik klaar. Ik zal weer een tijdje zoet zijn, want het betreft nog 5 albums. Ik heb er mijn tijd voor genomen, want ik wil albums echt leren kennen en laten inwerken. Dat wil ik bij alle artiesten die ik grondig leer kennen en bij Prince is dat dus niet anders. Als ik het beu ben, stop ik het project voor een tijdje in de koelkast en stort ik me op een andere artiest. Zo moest Prince wijken voor o.a. Sting en de soloalbums van de Fleetwood Mac-lui. Nu ben ik weer volop in de Princemood en moeten die anderen in de koelkast wachten.

Ik kan echt genieten van die ontdekkingstochten, maar ze zijn tijdrovend. Onderweg heb ik ook genoten van de bijdragen van o.a. lennon, aero en funkie bookie. Leerrijk en leuk om te lezen.

Ook al ben ik niet klaar, denk ik toch dat de tijd rijp is voor een eindoordeel:

- Een fan als de drie bovengenoemde personen zal ik nooit worden, maar ik heb respect voor mensen die hun liefde voor een artiest zo mooi kunnen verwoorden en zo oprecht genieten van de muziek.

- Waarom niet zo'n superfan? Omdat er mijns inziens op zowat elk album overbodige nummers staan en soms zelfs irritante nummers. Bij rapinvloeden haak ik totaal af en vind ik de muziek zelfs hatelijk. Een nummer als 'Housequake' vind ik verschrikkelijk. Het enige echte album dat ik in het geheel sterk vind, is 'Purple Rain'. Zelfs SOTT heeft volgens mij echt zwakke momenten.

- Noem me dus een gewone tot grote fan. Met 'Hits 1 & 2' ben ik niet tevreden, want er ontbreekt immens veel. Alle albums kopen is dan weer niet aan mij besteed omwille van de zwakke momenten. De sterke momenten zijn ook talrijk en soms ben ik er helemaal voor in de mood. Ik denk dat mijn collectie zal aftikken op de helft van het uitgebrachte materiaal. Van sommige albums zijn het wel 7 nummers of meer die ik onmisbaar vind, van andere is het ongeveer de helft en van nog andere slechts 3 of 4 nummers.

Ondertussen speelt dit album zachtjes, want het bezoek hier doet een dutje en stilte is een noodzaak.
'Boytrouble' is een huppeltrutnummertje en 'Whitecaps' doet me echt denken aan The Corrs, of nog eerder Andrea Corr solo.

De goesting om eindelijk eens Steve Hackett helemaal onder de loep te nemen is ook zo groot.

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar Prince