Yung Lean - Unknown Memory (2014)

Zweden
Uitgebracht in eigen beheer

1. Blommor (Intro) (1:33)
  2. Blinded (4:14)
  3. Sunrise Angel (3:00)
  4. Yoshi City (3:45)
  5. Ice Cold Smoke (1:41)
  6. Dog Walk (Intermission) (1:07)
  7. Don't Go (3:56)
  8. Ghosttown (5:10)

met Travi$ Scott

9. Monster (4:15)
  10. Volt (3:13)
  11. Leanworld (3:59)
  12. Sandman (2:59)
  13. Helt Ensam (Outro) (3:06)
FelipeGutiérrez
Ik leerde Yung Lean kennen toen hij een videoclip dropte van zijn track Hurt. Gevolg was een hele grote mindfuck: 'wat heb ik zojuist aanschouwt?!'. Yung Lean's videoclips zijn namelijk de meest aparte (bijna psychedelisch) videoclips die je tegen zult komen, maar daar ga ik verder niet op in. Wel over Yung Lean's muziek, waar ik dus voor het eerst in aanraking mee was gekomen door de videoclip van Hurt te zien, wat overigens niet een hele hoogstaande track was, althans dat was mijn conclusie na de eerste luisterbeurt.

Een tijdje later begon ik de mixtape Unknown Death van de jonge Zweedse rapper te luisteren. Ik moest erg wennen aan de stijl van Yung Lean, en ik heb zelfs een hele tijd zitten twijfelen of deze jongeman het allemaal wel serieus nam, of dat hij gewoon een meme rapper was a la Lil B. Ik was trouwens ook niet erg positief over de mixtape.

Totdat Yung Lean opeens de track Kyoto dropte. Yung Gud, mede Sadboy en producer van Yung Lean wist Yung Lean te laten excelleren op een geweldige beat die een zeer Oosterse feeling had. Toen Yung Lean een tijdje later de catchy track Yoshi City dropte (met weer een geweldige beat van Yung Gud) moest ik de mixtape nog eens opnieuw beluisteren.

Ik was gewend aan de sound en de mixtape viel me dit keer beter in de smaak, alhoewel ik er nog lang niet lovend over was. De single Yoshi City en de recente tracks Kyoto, Orroz en Motorola vind ik stuk voor stuk wel dope en maken mij erg benieuwd naar het debuut van deze sadboy. Ik ga het in ieder geval beluisteren en hoop dat Yung Lean een heel album kan droppen van hetzelfde niveau als zijn recente tracks!

Producties zijn in ieder geval enorm lekker, ben alleen niet overtuigd van Yung Lean zelf.

FelipeGutiérrez
Ben nu bijna klaar met het luisteren naar het album, dit heeft m'n verwachtingen zeker waargemaakt! Yung Gud & Sherman hebben weer eens bewezen dat ze eigenlijk zouden moeten producen voor hele grote artiesten, wat een heerlijke futuristisch klinkende beats!

FelipeGutiérrez
Heerlijk album, zit nu nog te twijfelen tussen een 3.5 en een 4, maar hou het voorlopig toch nog maar op een 3.5. Kan het altijd nog verhogen.

avatar van Bedorvenkebab
Valt toch wat tegen, terwijl ik hier toch naar uitkeek na Yoshi City. Slechts enkele tracks weten dat niveau te benaderen.