Devin Townsend Project - Z² (2014)

Alternatieve titel: Sky Blue / Dark Matters

Canada
Metal / Rock
Label: HevyDevy

1. Rejoice (4:16)
  2. Fallout (4:30)
  3. Midnight Sun (4:58)
  4. A New Reign (4:52)
  5. Universal Flame (4:39)
  6. Warrior (3:31)
  7. Sky Blue (3:52)
  8. Silent Militia (4:28)
  9. Rain City (7:45)
  10. Forever (3:45)
  11. Before We Die (8:24)
  12. The Ones Who Love (1:32)
  13. (3:59)
  14. From Sleep Awake (3:00)
  15. Ziltoidian Empire (6:25)
  16. War Princess (8:17)
  17. Deathray (4:43)
  18. March of the Poozers (4:43)
  19. Wandering Eye (3:40)
  20. Earth (7:38)
  21. Ziltoid Goes Home (6:20)
  22. Through the Wormhole (2:10)
  23. Dimension Z (6:13)
  24. Z² [Raw] * (3:54)
  25. From Sleep Awake [Raw] * (3:00)
  26. Ziltoidian Empire [Raw] * (6:21)
  27. War Princess [Raw] * (7:47)
  28. Dearthray [Raw] * (4:06)
  29. March of the Poozers [Raw] * (5:18)
  30. Wandering Eye [Raw] * (3:26)
  31. Earth [Raw] * (7:47)
  32. Ziltoid Goes Home [Raw] * (6:34)
  33. Dimension Z [Raw] * (5:09)
totale tijdsduur: 1:53:40 (2:47:02)
avatar van Apieknar
Nieuwe release van Devin Townsend (Project)! Het zal uit twee studio albums gaan bestaan: Sky Blue en Dark Matters. Dark Matters staat in het teken van Ziltoid en is daarmee een vervolg op het album uit 2007. Daarmee is al aardig te voorspellen hoe Dark Matters zal gaan klinken. Hoe Sky Blue zal gaan klinken is natuurlijk een heel ander verhaal.. geen idee wat ik daarvan moet verwachten!

Heb deze overigens al gepre-orderd. Voor mij in ieder geval één van de interessantste releases om naar uit te kijken dit jaar.

avatar van Don Cappuccino
De eerste track is via de radio vrijgegeven en inmiddels te beluisteren op YouTube: Universal Flame

Sluit qua sound perfect op Epicloud aan met zijn typerende ''wall of sound'' en poppy refreinen. Ik ben zeer benieuwd naar de rest.

LZA
Aparte site voor dit project: www.ziltoid.com

Tevens maakt hij 3 ZTV episodes als introductie / promo:

ZTV episode 1.

avatar van aarrtentonny
Inmiddels het geheel beluisterd.

Sky Blue is een DTP album met Anneke van Giersbergen in de lijn van van Addicted en Epicloud.

Dark Matters is het langverwachte vervolg op Ziltoid The Omniscient waar Devin Townsend alle registers opentrekt en volledig over the top gaat.

avatar van feenah
Deze klinkt als bandwerk, waar elk idee al eerder is gebruikt, maar nu dus slechter uitgevoerd. Te veel produceren in weinig tijd is meestal nefast voor de kwaliteit.

avatar van Apieknar
Het schijnt dat de inmiddels gelekte versie niet de uiteindelijke versie betreft. De uiteindelijke versie is anders gemixt en gemasterd. Zelf wacht ik rustig af tot mijn Z² cd wordt thuisbezorgd.

avatar van aarrtentonny
Apieknar Vandaag de 3 CD versie binnen. Het klopt dat de gelekte versie een andere mix en mastering heeft dan de uiteindelijke versie. Het klinkt nog beter!! Daarom verhoog ik mijn score naar 5 sterren.

avatar van Goldhand
Ook ik heb vandaag dit geweldige album binnen, in de luxe 4LP + 2CD uitvoering. Het klinkt werkelijk allemaal fantastisch. Inderdaad nog beter dan de al gelekte versie.

Zowel Sky Blue als Dark Matters vind ik beide super. Samen met Kaleidoscope van Transatlantic bovenaan op de jaarlijst!

Poopypants!

avatar van aarrtentonny
Goldhand Blue sky is werkelijk subliem maar Datk matters overtreft alle verwachtingen!

Kaleidoscope van Transatlantic is zeker een zeer goed album. Distant satelites van Anathema vind ik toch een stuk verrassender. Dit omdat Transatlantic voor het veilige pad kiest daartegen Ahathema nieuwe paden betreedt.

IK WIL ZILTOID!

Shite! Niks binnen gekregen vandaag. Nog op de valreep ergens anders de 3cd besteld zodat morgen
mijn oren ook aan de bak kunnen onder het genot van een sterk bakkie pleur

Goed te lezen dat het bevalt!

avatar van namsaap
De 4-LP bij Large besteld maar ze laten me nog even wachten........ Curses!

avatar van Edwynn
Goh ik dacht dat Ziltoid nooooit meer terug zou komen want ons gepeupel begreep het allemaal verkeerd...

avatar van Apieknar
Volgens mij ging dat om Deconstruction. Ziltoid is eigenlijk sinds het begin altijd al aanwezig geweest tijdens optredens.

LZA
Sky Blue valt me alvast zeer. Gelukkig veel donkerder dan ik had verwacht.

En het artwork ziet er weer erg gelikt uit, prachtig pakketje. Dit is waarom ik nog cds koop.

avatar van james_cameron
De manische workaholic Devin Townsend blijft maar omvangrijke werkstukken toevoegen aan zijn toch al reeds omvangrijke oeuvre. Dit vervolg op Ziltoid The Omniscient is niet één van zijn betere albums, net zomin als het origineel dat was, maar er valt hier en daar toch wel weer flink te genieten, ondanks alle flauwiteiten en over de top bombast. Mede ook omdat de sfeer sporadisch richting Strapping Young Lad afbuigt, een richting die ik graag hoor. Luister maar eens naar het lekker vette Ziltoid Goes Home. Maar goed, het vervolg op Ziltoid, Dark Matters genaamd, is slechts de helft van de pret, aangezien dit album bestaat uit twee delen. De andere plaat is Sky Blue, een melodieus rockalbum, waarin wederom een hoofdrol is weggelegd voor Anneke Van Giersbergen. Vooral de song Fallout is geweldig. Niet alle tracks zijn even geslaagd, dat moet gezegd worden, maar alles klinkt weer even overweldigend als altijd.

avatar van Apieknar
Bevalt op het eerste gehoor, zoals verwacht, erg goed! Heel fijn dat meneer Townsend twee compleet verschillende albums voorschotelt. Sky Blue is een album dat in de lijn van Epicloud ligt (met voldoende vernieuwing!) en Dark Matters is gewoonweg episch! Mijn oordeel volgt later.

Nog steeds niet gehoord máár... Zojuist wel bij Amazon Duitsland de luxe vinyl uitvoering (zwart dan wel) kunnen bestellen voor 43 euro! Dat is mazzel... Dus als je interesse hebt zijn ze daar nog te halen!
Amazon UK was gewoon 70 euro... Die had ik meteen weer gecancelled.

avatar van Bastiaan Tuenter
Ik weet het, ik hoef niet naar Devin Townsend te luisteren. Maar ik heb hem de afgelopen jaren te veel gehoord. Het is keer op keer hetzelfde trucje en die sound blijft lelijk. Toch ben ik blij dat Ziltoid er weer is.

avatar van rarekwabbus
Hoewel ik met name uitkeek naar Dark Matters, is het Sky Blue dat verrast. Wat een topplaat! En de plot van Dark Matters is echt hilarisch.

avatar van miob
Sky Blue is zeer verslavend. Kan momenteel niets anders luisteren dan deze. Wat een lekkere nummers heeft deze plaat. Rejoice is een leuke opener, maar het wordt alleen maar beter. Dark Matters iets moeilijker te behappen, maar toch leveren Devin en co weer een topprestatie af. Er is maar 1 nummer die ik in het begin oversloeg. Namelijk Metal Millitia. Toch begin ik het nummer na vele luisterbeurten toch heel goed te vinden wat als resultaat alles 1 groot hoogtepunt is voor mij.

De eerste luisterbeurt viel mij uiterst lauw op mijn dak. Totaal geen indruk achter gelaten, zéker Dark Matters.
Maar... meerder luisterbeurten zijn nodig uiteraard!

De quad-LP versie is qua artwork wel subliem... Daar valt het cd hoesje toch wel bij in het niet

avatar van Apieknar
Ik houd het nog even op 4*.

Sky Blue vind ik tot nu toe het meest pakkende album van Z². Sfeervolle muziek met gevoelige teksten. Een goede afwisseling tussen rustige en minder rustige nummers. Anneke van Giersbergen heeft op dit album een nog grotere rol gekregen dan op Addicted of Epicloud. Iets wat me eigenlijk helemaal niet stoort. De toevoeging van Mike St-Jean als toetsenist bij het Devin Townsend Project bevalt me wel.

Dark Matters is een over-the-top musical. Het verhaal is belachelijk, maar dat is juist zo leuk eraan! De schaduwzijde van dit album: Er is veel dialoog op te horen (musical!), waardoor de muziek ietwat minder goed weg te luisteren valt. De bonusdisk met het dialoogvrije Dark Matters komt hierbij goed van pas, maar het is wel goed te merken dat het album met dialogen dient te worden geluisterd. De instrumentale stukken waar op de 'normale' Dark Matters de dialogen te horen zijn, klinken overbodig op de dialoogvrije versie. Over het algemeen gezien klinkt de muziek allemaal prima. Lekkere, beukende, chaotische progmetal!

avatar van rarekwabbus
Mijn hoofd galmt dus nog steeds na van die niets minder dan epische show in the Royal Albert Hall, waar Devin en band samen met een achtkoppig koor en met regelmatige ondersteuning van "War Princess" Dominique Lenore Persi Dark Matters in zijn volledigheid speelde. Dit werd visueel ondersteund met acteurs op schermen en een flinke verkleedpartij. Hierna ook nog een dikke set met special requests.

Hoe dan ook, deze show heeft ervoor gezorgd dat ik anders ben gaan luisteren naar vooral Dark Matters, dat alsmaar beter en beter wordt. Misschien zelfs wel beter dan de eerste Ziltoid-plaat. Dus nog een half sterretje erbij!

avatar van Apieknar
De registratie van de 'niets minder dan epische show in the Royal Albert Hall' komt naar verwachting aan het eind van dit jaar uit op Blu-ray.

Ik zag overigens dat Sky Blue opnieuw wordt uitgebracht als stand-alone album. Helaas zonder bonusnummers/-video's.

Apieknar schreef:

Ik las zoiets ja, weer iets om naar uit te kijken!

avatar van namsaap
Afgelopen weekend op Wacken Open Air de 4-LP versie bij de Nuclear Blast stand kunnen scoren.

avatar van milesdavisjr
Townsend zou Townsend niet zijn als hij wederom verast met een album waarbij je op het verkeerde been wordt gezet. De beste man komt met een conceptalbum met maar liefst 23 nummers (de bonustracks niet eens meegerekend) met een speeltijd van bijna 2 uur. Je moet van goede huize komen wil je de luisteraar deze tijd geboeid houden, dat lukt dan ook niet. Ik krijg wederom hetzelfde gevoel wat mij bij Addicted ook al parten speelde, de muur van geluid, het inwisselbare karakter van veel songs en het dichtsmeren van de productie. Sky Blue is zeker niet slecht maar de kwantiteit wordt niet omgezet in kwaliteit, de overweldigende bombast en hang naar perfectie maakt dat ik snak naar een wat 'spontaner' geheel. Ik moet zeggen dat March of the Poozers er boven uit steekt, de stuwende groove is heerlijk. Het overige songmateriaal trekt aan mij voorbij zonder indruk te maken en dat is jammer gezien de insteek en de kwantiteit. De snelheid waarmee Townsend zijn platen uitpoept maakt dat zijn oeuvre een wat grillig karakter kent.

Tussenstand:

1. Ocean Machine