Pink Floyd - The Endless River (2014)

Label: Parlophone

1. Things Left Unsaid (4:26)
  2. It’s What We Do (6:15)
  3. Ebb and Flow (1:52)
  4. Sum (4:50)
  5. Skins (2:32)
  6. Unsung (1:06)
  7. Anisina (3:10)
  8. The Lost Art of Conversation (1:43)
  9. On Noodle Street (1:42)
  10. Night Light (1:42)
  11. Allons-y (1) (1:56)
  12. Autumn ’68 (1:37)
  13. Allons-y (2) (1:35)
  14. Talkin’ Hawkin’ (3:26)
  15. Calling (3:38)
  16. Eyes to Pearls (1:52)
  17. Surfacing (2:47)
  18. Louder Than Words (6:37)
  19. TBS9 * (2:28)
  20. TBS14 * (4:11)
  21. Nervana * (5:30)
avatar van vanwijk
TornadoEF5 schreef:
Dat dit één v/d 100 meest beluisterde albums op MuMe is van het afgelopen decennium vind ik aanstootgevend. Echt waar.

Natuurlijk mag je dat vinden maar ik vind het eigenlijk best een lekker album. Heel sferisch, mooie soundscapes. De meningen over dit album zijn zeer verdeel, dat snap ik. Ik hoor bij de groep die dit een mooi afscheid vindt van Floyd part 3.

avatar van DikkeDarm
Hier wordt best wel lekker en goed gespeeld door de veteranen van PF. Ik begrijp niet zo goed dat dit een overbodig album gevonden wordt. Dan kan ik er ook nog een paar opnoemen maar dit vindt ik niet relevant. En dan dat eeuwige vergelijken met de andere PF klassiekers slaat eigenlijk ook nergens op. Pink Floyd heeft mooi dingen gemaakt en daar ben ik ze wel eeuwig dankbaar voor.

avatar van bikkel2
Dit werkje is een tribute aan de betreurde Richard Wright. Er was kennelijk nog wat restmateriaal van The Division Bell.
Hier en daar is Wright ook nog te horen.
Dat Gilmour en Mason ook werkelijk opnieuw de intentie hebben gehad om de band nieuw leven in te blazen, is niet het geval.
Feitelijk is het zo dat Gilmour na Wright's overlijden dat idee overboord heeft gegooid.
Waters komt uiteraard niet voor in de plannen en dat is logisch omdat hij de band officieel verliet in 1985.
Vergelijken met eerder werk heeft inderdaad geen zin.
Dit is een grotendeels instrumentale plaat. Kabbelend en Gilmour's gitaar voornamelijk als rode draad.

Kundig zeker, veel gevoel, maar het klinkt voor mij niet echt als Pink Floyd. Referenties genoeg, maar met een heel ander doel. Een andere spanningsboog vooral.
Berusting misschien. Een boek dat definitief is gesloten.

avatar van DikkeDarm
ergens hoop ik nog op een samenwerking van de nog in leven zijnde oude leden een soort afscheids album maar dat zal er weer wel niet inzitten daar zijn de heren teveel uit elkaar gegroeid en daarnaast is nu eenmaal de beste muziek van PF in de jaren 70 gemaakt maar....hoop doet leven

avatar van bikkel2
Ik vrees niet meer dat het er in zit. Het schijnt wederom hommeles te zijn tussen Gilmour en Waters.
Gilmour weigert Waters toegang te verschaffen op de Pink Floyd website. Waters heeft zich daar publiekelijk op you tube over beklaagd. Ik begrijp persoonlijk ook wel zijn punt. Pink Floyd is niet meer en waarom zou hij dan niet zijn muziek en aankondigingen mogen plaatsen. Het zou wat anders zijn als hij zijn uitgesproken meningen over politieke standpunten gaat delen.

avatar van Faalhaas
Waters heeft in 1985 de band verlaten. Ik vind het erg triest hoe hij zich nu opstelt. Op die video gedraagt ie zich echt als een slachtoffer. Lijkt me echt een hele nare man om mee samen te werken. Dus ikbegrijp Gilmours keuze om de deur op alle vlakken dicht te houden heel goed.

avatar van bikkel2
Waters staat inderdaad niet bekend als makkelijk en gezien wat er het in verleden rond Pink Floyd is gebeurt, begrijp ik Gilmour enigzins.
Echter heeft Waters een niet geringe geschiedenis in de band. Hij was wel de grote bedenker. Ik zou het dan niet onredelijk vinden om hem toe te laten. Zeker ook omdat Pink Floyd niet meer bestaat.
Maar goed, on topic maar weer.

bikkel2 schreef:

De ruzie over de toegang tot de website en socials is vorig jaar bijgelegd. Historisch: Roger werd zelfs op zijn Verjaardag door PF gefeliciteerd op de socials.

vincentcorjanus schreef:

Dat is mij dan ontgaan. Bedankt voor de update.

Nog wel aardig tribute album van de band aan zichzelf, dit. Hoeveel bands komen daar mee weg? 3 sterren

Zo, viel dat even tegen! Ben sinds enige tijd het oeuvre van Pink Floyd aan het exploiteren en val voor mijn gevoel van het ene uiterste in het andere..........experimenteel, psychedelisch, geweldig harmonieuze prog rock en dan "dit"..........In het meest positieve geval zou ik het omschrijven als een slechte imitatie van meneer Knopfler en kornuiten, maar zelfs die muziek kent meer spanning en verveelt niet binnen 20 minuten.
Na het beluisteren van "The endless river" snel als tegengif een album met steviger werk beluisterd.

avatar van echoes
Dan vind ik je nog best mild met je score Draakje1968

echoes schreef:
Dan vind ik je nog best mild met je score Draakje1968

Inderdaad, en ik twijfelde ook tussen 2,5 en 3 sterren...........
Voor mij gaven de volgende zaken de doorslag voor het laatste:
-Uitstekend geproduceerd qua geluidskwaliteit
-Met een andere mindset kan dit album positief klinken, bijvoorbeeld om te gebruiken tijdens het mediteren

Een recensie is en blijft tot op grote hoogte subjectief, maar ik wil de nuance niet uit het oog verliezen en probeer overstijgend te oordelen. Dit lukt overigens niet altijd moet ik bekennen........