Haerts - Haerts (2014)

1. Heart (4:29)
  2. Wings (4:58)
  3. Hemiplegia (3:50)
  4. Call My Name (3:36)
  5. No One Needs to Know (3:34)
  6. Giving Up (4:17)
  7. Lights Out (4:23)
  8. Be the One (3:38)
  9. All the Days (4:30)
  10. Hope (4:27)
  11. The Creek * (4:39)
  12. One Life * (3:37)
avatar van Gloeilamp
Goh, dit nieuws is helemaal langs mij heen gegaan. Wings is één van mijn favoriete nummers van de afgelopen jaren (!), ik ben dus heel erg benieuwd naar een heel album van HAERTS.

avatar van JoaMuse
Ik ben ook benieuwd. De ep Hemiplegia beviel me wel. De drie beste nummers daarvan staan hier trouwens ook op.

Hoe is het toch mogelijk..... Hemiplegia deed naar meer smaken en vervolgens is deze release al weer aan me voorbij gegaan.
Niet helemaal natuurlijk want het is immers net uit maar ik had even niet in de gaten dat het debuut dan uiteindelijk ook klaar was en er een releasedatum bekend was.

Zo zie je maar weer: succes kan vluchtig zijn. Maar goed, het verhaal gaat niet helemaal op want vol goede moed begon ik aan het debuut waarop wat oude bekenden terug zijn te horen.

He klinkt allemaal prima maar ik had eigenlijk gedacht hier een heel stuk enthousiaster over te zijn dan ik nu ben.
Jazeker: heerlijke popliedjes met rafelige randjes (ik krijg er een beetje een Jezabels gevoel bij) maar die individuele nummers vorig jaar deden me dan meer dan nu een heel album vol ermee. Sowieso vind ik de nummers van de Hemiplegia EP de betere op dit album.

Of misschien ben ik gewoon al weer een beetje uitgekeken op Haerts, dat kan ook.

Het doet me trouwens ook een beetje denken aan jaren '80 bandjes als T'Pau. Is dat heel raar?!

Fijn plaatje maar geen eindejaarslijstje vrees ik.

avatar van Arrie
Wings en All the Days vond ik geweldig, maar alles wat daarna kwam, was pakken minder interessant. Ik denk daarom dat die twee nummers de torenhoge uitschieters zijn. Nummers als Call My Name en Giving Up zijn wel aardig, maar Wings en All the Days hebben echt iets bijzonders over zich.

Ik wil daar Hemiplegia zeker ook aan toevoegen maar een heel album... het is toch net even ietsje minder krachtig allemaal.

avatar van Poeha
Hey hun debuutalbum op de site? Dat had ik ook even gemist. All the Days was een van de hoogtepunten van 2013. Wings volgt daar ietsje verderop in de lijst, achteraan. Ben toch wel benieuwd, zeker nu Eric ook nog eens Jezabels benoemd, nog zo'n verrassing van 2013/2014.

Het lijkt niet op Jezabels maar ik krijg er wel zo'n gevoel bij.

avatar van chevy93
Volgens Spotify komt het album uit 2012.

edit: En in de desktopversie staat weer 2013.

avatar van Gretz
Eens met de reacties hierboven dat Call My Name en Giving Up niet het torenhoge niveau halen van de eerste singles.

No One Needs to Know kan bij wel uitgroeien tot een favoriet.

avatar van Snoeperd
Call My Name was dan ook geen single maar de B-kant van Giving Up. Ik vind Giving Up wel prima en ook best catchy maar inderdaad ook niet zo goed als de eerste singles. No One Needs to Know heeft die potentie wel.

avatar van ArthurDZ
De eerste vier nummers en All The Days vind ik echt heel sterk, de andere songs kunnen niet mee met dat niveau helaas. Toch nog een mooie 3.5 (echt slecht wordt het nergens), maar op basis van de al bekende nummers had ik er toch meer van verwacht.

avatar van Gretz
Bij deze ga ik een poging doen om te beschrijven hoe geweldig ik het vijfde nummer op dit album vind, mijn absolute favoriet van het moment:

No One Needs to Know behoort tot het rijtje ultieme feel good songs die maar zo af en toe gemaakt worden. Als er een award voor het beste poprefrein bestond dan kwam hij dit jaar zonder twijfel toe aan HAERTS. Voeg daar het speelse basloopje en het ongelofelijke stembereik van Nini aan toe en je hebt een mogelijke wereldhit te pakken. Lekkerder en catchier dan dit wordt het niet. Dit nummer verdient gewoon een officiële single-release en daarna zou het wel eens heel hard kunnen gaan.

avatar van Gretz
Overigens is Giving Up bij mij weer in waarde gestegen, nu we enkele tientallen luisterbeurten verder zijn. Gewoon een uitstekende single. Het downtempomateriaal op dit album (Call My Name, Lights Out, Hope) is wat kleurlozer en lijken eerder in de categorie albumfillers te belanden. Maar dan blijft er alsnog een uitstekend album over.

avatar van stoepkrijt
Toen ik Wings bijna twee jaar geleden leerde kennen dacht ik dat ik met een dreampopbandje te maken had. Met de singles All the Days en Hemiplegia leek de band dat dromerige grotendeels los te laten en op dit album wordt die lijn verder doorgezet.

Ik ben geen groot dreampop-fan, dus op zich is dat een goede ontwikkeling. Van de andere kant vind ik dat dromerige randje eigenlijk wel fijn, want zonder dat blijven er eigenlijk vrij oppervlakkige, simpele liedjes over. Gelukkig zijn ze allemaal verdomd aanstekelijk.

Giving Up hoorde ik een tijdje geleden voorbijkomen in de H&M en eigenlijk verrast me dat helemaal niet. De pop van Haerts is radiovriendelijk en niet zo'n klein beetje ook. Een (grote) commerciële doorbraak sluit ik daarom niet uit. Dat had ik ten tijde van Wings absoluut niet zien aankomen en ik weet eigenlijk niet zo goed of ik dat jammer moet vinden of niet.

avatar van JoaMuse
Het is wellicht geen originele mening, maar de al langer bekende singles Wings en All the Days vind ik de hoogtepunten van dit album. Prachtige nummers vol melancholie. No One Needs to Know heb ik ook als favoriet aangevinkt. Dankzij de vlotte strofes en het catchy refrein is dit het luchtigste nummer op ‘Haerts’ en net daarom onderscheidt het zich. Een pareltje om te koesteren.

Hoewel niet alle nummers weten te overtuigen, heeft Haerts geen onaardig debuut gemaakt. Wie van dromerige indiepop en synthpop houdt en graag ontroerd wordt, zal ‘Haerts’ zeker kunnen waarderen. Variatie in tempo en sfeervolle arrangementen zorgen ervoor dat deze plaat niet te eentonig wordt. Ook de mooie stem van zangeres Nini Fabi is een pluspunt. Door hun emotionele nummers kunnen we Haerts misschien wel als het minder stoere zusje van Haim beschouwen.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
ArthurDZ schreef:

Ben het hier met Arthur eens, met dien verstande dat die nummers wel heel erg goed zijn en de andere ruim voldoende, zo kom je toch nog op een 8 uit.

avatar van Snoeperd
Gretz schreef:

Amen. Wat een nummer inderdaad, spookt ook al bij mij in mijn hoofd sinds de release. Dat refrein is 24-karaats goud.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Prachtig dit album, ben dit weer aan het draaien, 1/2 punt erbij.

avatar van Gretz
Ik zou zo graag eens een optreden van deze band willen meemaken! Ik ken weinig mooiere stemmen dan die van Nini Fabi, ze blijkt dus live ook fantastisch te kunnen zingen. bijvoorbeeld op deze opname van Be the One.

avatar van tbouwh
Wings groeit steeds meer in mijn aanzien! fijn album voorlopig ook.

avatar van Poeha
Begin 2018 komen ze met een nieuw album.
De eerste single, The Way, releasen ze op 8 december.