China Crisis - Working with Fire and Steel (1983)

Alternatieve titel: Possible Pop Songs Volume Two

Label: Virgin

1. Working with Fire and Steel (3:41)
  2. When the Piper Calls (4:04)
  3. Hanna Hanna (3:28)
  4. Animals in Jungles (3:40)
  5. Here Comes a Raincloud (4:14)
  6. Wishful Thinking (4:42)
  7. Tragedy and Mystery (4:04)
  8. Papua (3:37)
  9. The Gates of door to Door (4:16)
  10. The Soul Awakening (4:35)
  11. Jon and Van [Demo] * (3:35)
  12. Tragedy and Mystery [Demo] * (3:43)
  13. When the Piper Calls [Demo] * (5:25)
  14. Working with Fire and Steel [Fire and Steel Mix] * (5:03)
  15. Dockland * (4:11)
  16. Forever I and I * (3:06)
  17. Tragedy and Mystery [Extended Version] * (5:32)
  18. A Golden Handshake for Every Daughter * (4:02)
  19. Wishful Thinking [Edit] * (4:42)
  20. Some People I Know to Lead Fantastic Lives * (3:44)
  21. This Occupation [Extended Mix] * (4:05)
  22. Some People I Know to Lead Fantastic Lives [Extended Mix] * (6:10)
  23. Hanna Hanna [Extended Mix] * (5:17)
  24. Here Comes a Raincloud [Live] * (6:00)
  25. African and White [Live] * (3:50)
  26. Hanna Hanna [Kid Jensen Session 25/05/82] * (2:56)
  27. You Never See It [Kid Jensen Session 25/05/82] * (3:19)
  28. Animals in Jungles [Kid Jensen Session 25/05/82] * (3:10)
  29. Reflections [Kid Jensen Session 25/05/82] * (3:47)
  30. A Golden Handshake for Every Daughter [John Peel Session 27/01/83] * (3:33)
  31. Wishful Thinking [John Peel Session 27/01/83] * (4:00)
  32. Here Comes a Raincloud [John Peel Session 27/01/83] * (4:06)
  33. Greenacre Bay [John Peel Session 27/01/83] * (3:29)
  34. Papua [Kid Jensen Session 25/10/83] * (3:21)
  35. No Ordinary Lover [Kid Jensen Session 25/10/83] * (3:16)
  36. When the Piper Calls [Kid Jensen Session 25/10/83] * (3:03)
  37. The Soul Awakening [Kid Jensen Session 25/10/83] * (3:20)
avatar van dazzler
Ik merkte tijdens het sorteren van mijn mp3 collectie op dat de mp3 van Wishful Thinking (bron: 3CD remaster) de eerste beat mist. Als ik het album gewoon afspeel, is die beat er wel, maar als ik hem naar mp3 vertaal valt ie er op een fractie na helemaal af. Het gebeurt wel vaker bij de recentste remasters (ook van andere artiesten) dat je tijdens het rippen een stukje van de eerste second mist.

Jammer.

En het blijft een onbegrijpelijke misser: de edit van Wishful Thinking op CD 2 die gewoon identiek is
aan de album versie (zelfde probleem met de eerste beat tijdens het rippen) enerzijds en het ontbreken van de 7" versie van This Occupation anderzijds. Eentje vergeten tegenover eentje dubbelop.

Jammer jammer.

avatar van EttaJamesBrown
Een fijne plaat die ik al jaren koester.

avatar van Rainmachine
Nog zo'n parel uit de jaren 80 en van absoluut grote klasse. Dit is voor mij eigenlijk het enige album van China Crisis wat ik echt de moeite waard vind, de rest is wat vleesch nog visch. Dit niet, muzikaal dik in orde en ook de productie is helemaal top. Alles klopt hier en ook al kan het er niet aan tippen, voor mij zit in de hoek van New Gold Dream van de Simple Minds. Mooie open productie en door de muzikale gelaagdheid een genot om naar te luisteren. Ook anno 2022.

Wat wel bijzonder is is dat hier verschillende leden van de Waterboys op meespeelden, drummer Kevin Wilkinson speelde later ook bij de Waterboys in de Fisherman's Blues en Room To Roam periode.

Rainmachine schreef:

Jammer dat je de opvolger Flaunt The Imperfection niet kan waarderen.

avatar van Rainmachine
Nee dat vond/vind ik echt een vreselijke plaat. Ik was destijds echt verbijsterd dat China Crisis na WWFAS met zo'n opvolger kwam. Heb het nog wel een paar keer geprobeerd over de jaren maar het wil maar niet lukken met Flaunt The Imperfection en mij. Staat hier nog wel in de verzameling maar heeft weinig draaiuren, dat geldt niet voor dit album, dat is voor mij een absolute 80's klassieker.

Zeker een klassieker dit. Perfecte popmuziek. Eigenlijk zijn al hun albums uit de jaren 80 dik de moeite waard, zeker ook het weergaloze flaunt the imperfection. Muzikaal, toegankelijk maar niet simpel, de muziek van China Crisis blijft fris en fruitig om naar te luisteren, ook anno 2022. Wat een bewijs is van hun talent, originaliteit en vakmanschap. 4 sterren voor dit sterke album, mijn favoriet: here comes a raincloud. Prima muziek voor in de ochtend.

avatar van maartens
Dit is echt een classic album. Vandaag gekocht. Used vinyl, hoes en plaat in prima staat, geen tik te bespeuren. Kende de plaat uiteraard al van vroeger. Sowieso met de top singels, WWFAS, WF, TAM en HH. Here Comes... is misschien wel het mooiste nummer. De opvolger Flaunt The Imperfection heb ik ook en is ook een juweeltje. De band bestaat nog steeds. O.l.v. de oprichters Gary Daly en Eddie Lundon. Ik hoop dat ze nog eens naar NL komen.

maartens schreef:
De band bestaat nog steeds.

En hoe! Hun laatste album, uit 2015 alweer, is nmm ook een parel. Met reminicenties aan dit album en ook 'Flaunt'. Aanrader! Hoop dat er nog een opvolger komt.

avatar van Premonition
Ze zijn dit jaar weer op een wereld tour. Zag ze ooit live in het voorprogramma van Simple Minds. Fijne band.

avatar van Chameleon Day
Maar niet ter ondersteuning van een nieuw album. Geen idee of ze daar aan werken. Zit nog genoeg kwaliteit in Gary en Eddie.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Hele fijne band en dit is inderdaad een topplaat.
Echter die laatste worp van ze is verdraaid moeilijk te pakken te krijgen.

TEQUILA SUNRISE schreef:
Echter die laatste worp van ze is verdraaid moeilijk te pakken te krijgen.

Als die nog te krijgen is. Alleen via de band vermoed ik of direct bij label? Weet het eigenlijk niet.

avatar van Aazhyd
Autumn in the Neighbourhood. Alleen via de band uitgegeven. Ik heb hem met Soulseek te pakken gekregen.

avatar van Chameleon Day
Inmiddels staat die gelukkig ook op Spotify. Heeft wel een tijd geduurd.

avatar van maartens
Ah mooi, moet ik Autumn... eens gaan luisteren. Ken 'm niet echt. Wist wel dat ie bestond. En ja ik hoop dat ze nog een aantal jaren in de muziekbusiness blijven.

avatar van Premonition
Chameleon Day schreef:

Gary Daly heeft de afgelopen jaren zijn focus op twee solo albums gehad, naast het touren met China Crisis.
Op die albums hoor je het synth geluid terug, die je op dit album ook hoorde.

avatar van Queebus
Een van de mooiste popplaten uit de eighties. Prachtige songs, prima uitvoering. Onmiskenbaar jaren '80 geluid wat hier geheel niet stoort. Integendeel, cd klinkt helder en album is prima geproduceerd.

Wishful Thinking behoort (finnik) tot de beste nummers uit de jaren '80.

Queebus schreef:
cd klinkt helder en album is prima geproduceerd.

Mike Howlett producete ook Fischer-Z, OMD en A Flock Of Seagulls.