Earth & Fire - The Singles (1995)

Rock / Pop
Label: B.R.

1. Seasons (4:07)
  2. Ruby Is the One (3:24)
  3. Wild and Exciting (4:03)
  4. Invitation (3:52)
  5. Storm and Thunder (4:52)
  6. Memories (3:20)
  7. Maybe Tomorrow, Maybe Tonight (3:12)
  8. Love of Life (3:08)
  9. Only Time Will Tell (3:42)
  10. Thanks for the Love (3:40)
  11. What Difference Does It Make (3:07)
  12. 7 8Th Avenue (2:59)
  13. Weekend (3:33)
  14. Fire of Love (3:53)
  15. Dream (3:03)
  16. Tell Me Why (3:08)
  17. Love Is an Ocean (3:57)
  18. Twenty Four Hours (3:38)
  19. Jack Is Back (3:11)
  20. The Two of Us (3:56)
Marcel²
Deze single collectie van Earth & Fire is best goed. Een tijdje geleden gekocht voor 5 euro. Daar laat ik deze cd niet voor liggen. Alles voor 5 euro neem ik bijna allemaal mee.
Daarom heb ik zoveel.

avatar van Hans Brouwer
Earth & Fire maakte destijds prima muziek en behoorde in de jaren 70 zeker tot de Nederlandse top! Als je nog eens een echt goed album van Earth&Fire wilt luisteren dan raad ik je zeker "To the world of the future" aan. Dat is een geweldig album!

Marcel²
Inderdaad Hans, het is zeer zeker mooie muziek. Dat album wat je aangaf zal ik eens gaan luisteren. Deze 4*

EVANSHEWSON
Earth and Fire was een groep met prachtige singles in de seventies !
Jerney Kaagman heeft een biezondere stem.
Herinner me haar BLOOTFOTO'S in de Playboy, wauw wat een wijf, wat een lijf !
Memories, Maybe Tomorrow, Maybe Tonight, Weekend, Love of Life... Zoveel prachtige songs die niet vergeten mogen worden !
Nou Marcel Jongeneel, voor 5 € heb je in ieder geval een schitterend koopje gedaan zulle !

EVANSHEWSON
Left with your Memories... is één van de aller-aller-aller-aller-aller-aller-aller (ad infinitum) beste singles OOIT van Nederlandse bodem.

Zeg dat een Belg het gezegd heeft? Dat gaat gewoon door merg en been!
Wauw!

avatar van rudiger
dit was de eerste groep die ik live aan het werk zag , en ook nog backstage , was ergens in de begin jaren 70 .
earth and fire heeft natuurlijk sterke nummers gemaakt
favos: SEASONS , MEMORIERS , STORM AND THUNDER , LOVE OF LIVE , WHAT DIFFERENCE DOES IT MAKE , en MABEY TOMORROW.

Sheplays
Ruby is the One was ook wel een aardige. Mijn favo's van deze band waren Seasons, Wild and Exciting, Storm and Thunder, Memories, Maybe Tomorrow, Maybe Tonight.

Jerney droeg altijd té gekke, leren jumpsuits! Ze kon alleen niet dansen (denk 'Weekend' vele jaren later!)...

clip

avatar van LucM
Beslist één van de beste Nederlandse bands in de eerste helft van de jaren '70, wat kwam er in die tijd veel goede muziek uit Nederland.
Heel wat prima hitsingles die even progressief als commercieel klonken en nu nog steeds graag gedraaid worden, prachtige zang ook van Jerney Kaagman.
Vooral "Seasons", "Memories", "Maybe Tomorrow, Maybe Tonight" en hun latere hit "Weekend" vind ik prachtig.

beaster1256
fantastische verzamelaar van 1 van de beste nederlandse groepen

avatar van George
Behalve dat Earth and Fire flink aan de weg timmerden met hun singles , brachten ze ook wat ambitieus aandoende en symfo getinte lp's uit. Song of the marching children en Atlantis zijn de bekendste.
Vanaf 1970 tot en met 1974 bracht deze Nederlandse formatie ons opvallende singles met een hoog hitniveau.
Na 1974 ging het vrij snel bergafwaarts met de groep. Mislukte disco uitstapjes en een veel gladdere sound. Het nummer Weekend zorgde nog voor een korte en geslaagde opleving in 1979.
Daarna kwam aan het grote succes van de band langzamerhand een einde.
Bliijft over een aantal Earth and Fire singles die behoren tot het beste van wat de Nederpop ons te bieden heeft.

avatar van bikkel2
Ondanks dat Earth & Fire vooral de boeken in ging als een Symfonisch getint gezeldschap , wist het altijd pakkende singles uit te brengen .
En daar is een goede verzamelaar van te maken .
De albums uit de beginperiode zijn voor velen toch wat zwaar op de maag . Zweverige thema's , muzikaal knap , maar tegenwoordig ook wat gedateerd .
Ik kan het alleen maar met George hierboven eens zijn . De toptijd gaat ongeveer tot 1975 .
De hits worden minder groot , de spanningen in de band worden groter en alleen met Weekend wordt nog aan de hitverwachtingen voldaan , al heeft dat lang niet het nivo van geweldenaars als Seasons , Maybe Tommorow , Maybe Tonight of Memories .
Al met al een fijne seventies band .

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Net weer gedraaid. De nummers staan er chronologisch op en beslaan de albums van 1970 t/m 1982, al hebben ze kennelijk ook behoorlijk wat non-album singles uitgebracht. Het kwalitatieve verloop van de band wordt daarmee wel pijnlijk duidelijk. De eerste zeven nummers zijn prima, daarna slaat de inwisselbaarheid snel toe en springt eigenlijk alleen Weekend er nog in positieve zin uit.

Ik heb tussendoor ook een budget-2cd met daarop de albums Atlantis, To the World of the Future en Gate to Infinity (en nog wat non-album meuk) op de kop getikt en moet zeggen dat ik van de complete albums tot nu toe ook niet zo onder de indruk ben. Maar misschien toch nog maar eens achter die eerste twee aan.

avatar van kaztor
Gisteren binnen gekregen en ik moet het nog beluisteren.
E&F uit de speakers in de USA, zo kan het dus gaan!

Ik vind het wat jammer dat velen hier Weekend zo haten.
Ik was een jochie van een jaar of 5. Dan sta je er toch anders tegenover.
Bovendien vind ik het sterk in elkaar steken.

avatar van LucM
Ik vind Weekend net één van de beste E&F-nummers vanwege het ritme, de melodie en vernuftige arrangementen (xylofoon). Tot en met nr.14 Fire of Love vind ik alle nummers uitstekend, nadien was het merkelijk minder.

avatar van bikkel2
Het pakje van Jerney........ Dat deed 't m !!!

Ik zie eigenlijk geen enkel negatief bericht over Weekend. Heerlijk nummertje ook. Verder ken ik maar 2 nummers hiervan (Seasons en MBMT), maar die zijn ook niet mis.

avatar van bikkel2
Ik heb nooit een hekel gehad aan Weekend, maar ik vind het niet één van hun sterkste singles.
Hitpotentie had het natuurlijk zeker. Huppelig, ritmisch lekker, maar in vergelijking met oa.Seasons, Maybe Tommorow, Maybe Tonight en Love Of Life vind ik het een stuk minder.
Het was de periode dat de band eigenlijk definitief voor een lichtvoetigere richting koos.

avatar van musician
5***** voor de tracks 1 /m 12, daarna 3*** als gemiddelde voor de rest.

Wat je ook van de muziek vind, Earth & Fire heeft de feitelijke overstap gemaakt van symfo-/progrock naar pop.
Dat zal de meeste liefhebbers vanaf Seasons nogal rauw op het dak zijn gevallen.
Prachtige albums met mooi bedachte thema's in de periode 1970-1977.
Daar is liefdevol en met haast ambachtelijke muzikale vakkennis aan gewerkt.

Na 1977 is daar helaas een abrupt einde aan gekomen, de lijn werd toen omgezet naar pop.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Casartelli schreef:

De collectie is inmiddels ook met de eerste twee albums uitgebreid en die springen er toch wel gunstig uit naast wat ik hierboven een tijdje geleden schetste.

Veel aandacht voor Weekend hierboven. Die kreeg indertijd een van mijn gele (nu blauwe) sterren. Misschien had die wel net zo goed bij Wild and Exciting kunnen staan - maar we laten het maar even zo.

avatar van Dibbel
Vandaag voor 75 cent in de kringloopwinkel gevonden .
Ik had tot nu toe alleen nog maar LP's van Earth & Fire en alleen de niet zo beste Phoenix op CD.