Red Box - The Circle and the Square (1986)

Label: Sire

1. For America (3:46)
  2. Heart of the Sun (4:07)
  3. Billy's Line (4:49)
  4. Bantu (4:22)
  5. Living in Domes (5:38)
  6. Lean on Me [Reprise] (1:14)
  7. Chenko (Tenka-Io) (4:29)
  8. Lean on Me (Ah-Li-Ayo) (4:26)
  9. Saskatchewan (3:56)
  10. Leaders in Seventh Heaven (5:03)
  11. Walk Walk (4:39)
  12. Amen (0:38)
avatar van musicfriek
Onvervalste jaren 80 pop. Als kind (en nog wel eigenlijk ) vond ik For America een heerlijk nummer.

Ook Heart of the Sun en Lean on Me zijn de moeite waard. Wel typisch geval van een one-hit wonder.

fredpit
Ik heb hem uit de aanbiedingsbak van mijn platenboer gevist , en ben aangenaam verrast..Er is weinig informatie over deze band en dit album te vinden maar het schijnt een soort onbekend meesterwerkje te zijn. Dat gerucht wordt mede in de wereld geholpen door mensen die dit album in hun bezit hebben, want het is (heb ik ergens gelezen...) nooit op cd uitgebracht en van de lp zijn er ook geen miljoenen over de toonbank gegaan.

Persoonlijk vind ik het geen meesterwerk...(niet helemaal mijn smaak) maar zeker bovengemiddeld en origineel. mooie productie ook (alsof er aardig wat geld ingestoken is) met blazers, koortjes, afrikaanse ritme's heel de mikmak...Beetje te veel van die "mikmak" naar mijn idee

Ik geef het een 4*, maar ik ben er zeker van dat als er meer mensen dit album zouden kennen er aardig wat 5* stemmers bij zouden zitten...

Edit : Er schijnen toch cd's te circuleren, of dit officiele uitgaven zijn is mij niet duidelijk..

avatar van monique
for america is een leuk nummer,de rest van het album ken ik niet

monique schreef:
for america is een leuk nummer,de rest van het album ken ik niet

Nou, wees maar blij haha. Veruit het leukste nummer van dit album. Laatst helemaal geluisterd en viel behoorlijk tegen. Veel koortjes erin, op zich niet erg, maar vind het niet echt boeiend gedaan. Kom op 2,5* uit.

musicfriek schreef:

Nou..Ik ben wel blij (haha) dat ik de rest van het album ken

Kom op musicfriek! je doet net alsof het de miskleun van de eeuw is.Dit album krijgt op andere site's aardig wat goede tot zeer goede kritieken. Of deze muziek je smaak is ,is weer een ander verhaal.

fredpit schreef:

Nou, als ik dit de grootste miskleun vind, dan had ik er wel een 0,5 of 1,0 aan gegeven, maar dat heeft deze dus niet (Het Goede Doel dus wel ) Met een 2,5 zit ik aardig goed en het kan me niet echt boeien wat ze er op andere sites van zeggen. Dat zegt mij dus niks, ik geef de waardering eraan van wat IK vind Niet veel aan dus....

avatar van Kos
Kos
Verschrikkelijk vond ik dit .
For Ameri---hoedelahoedelahoedelahoedelahoedelajee.

Kom op, dat kan echt niet.

Nou Kos, "For America" vind ik anders best een leuk nummer, hoor. Niet al te vaak, maar op z'n tijd is dat nummer best leuk. De rest van het album ken ik niet.

fredpit
Je hebt un Hoedela te veel, het is..

Hoedelahoedelahoedelahoedelajeeeehee

luisteraart
fredpit schreef:
Je hebt un Hoedela te veel, het is..

Hoedelahoedelahoedelahoedelajeeeehee

Volgens mij klopt dit nog niet. Was het niet:

Hoedelahoedelahoedelahoedelahoedelahoeïejee
Hoedelahoedelahoedelahoedelafordejoeësëe
of america.

neeee

Het is Hoedelahoedelahoedela jeeee en dan

For america

Maar ik weet niet zeker of dat america dan met een hoofdletter moet.

luisteraart
Net even clip gehoord. Ik blijf nu bij:

Hoedelahoedelahoedelahoedelahoedelahoeïejee
Hoedelahoedelahoedelahoedelahoedelejoeësëe.

(for america)

(Jammer genoeg kunnen we het Olga Lowina niet meer vragen)

Toch inderdaad best leuk liedje. Enige ook dat ik ken van Red Box. Vrolijk deuntje.

Volgens mij is dat het ook zo ongeveer, luisteraart (zelf zojuist de clip ook even gekeken).

Sgt. Revolver schreef:

zing eens voor dan...mijn clipkijkfunctie is stuk.

Hoedela hoedela hoedela hoedela hoedela hoedelajéééé. Hoedela hoedela hoedela hoedela hoedela USA, For Americaaaaa.

Zoiets geloof ik, fredpit .

fredpit
ja ik hoor het nu ook..jullie hebben gelijk

goed werk jongens.

Jasses, wat word ik verschrikkelijk vrolijk van For America

All this peace and understanding, go drum go, that sound of sound..

avatar van starbright boy
Las laatst dat 'For America' in een heel cynische bui is geschreven en opgenomen, omdat de platenmaatschappij vond dat er nog een nummer op het album moest dat op de Amerikaanse radio gedraaid zou worden.

avatar van PEN15
Zeker 3 redelijke tracks op deze plaat. Ik wilde deze ontzettend lang geleden een keer uitproberen omdat ik for america zo goed vond, maar aan het einde van de rit vond ik dit toch wel een behoorlijke teleurstelling. Die refreinen in koortjes werken al gauw op mijn zenuwen (vooral bij lean on me) en het komt gewoon in elk nummer terug. En dat niet alleen, na het tweede couplet gaat dat zangkoor er niet meer uit. Ik vind dat echt ontzettend storend.

*Ik vind the train van hun enige vervolgalbum wel een fantastisch nummer, jammer genoeg staat hij niet op deze. Dat had mijn waarderingscijfer een flink stuk kunnen verhogen.

*@fredpit - ik kan je verzekeren dat ik hier ooit een cd van heb gehad.