Wipers - The Circle (1988)

Label: Restless

1. I Want a Way (2:34)
  2. Time Marches On (2:49)
  3. All the Same (3:37)
  9. Be There (2:48)
  10. Blue & Red (3:05)
avatar van dix
dix
Uit de meeste bijdrages met betrekking tot de Wipers kun je wel opmaken dat de eerste platen toch beter bevonden worden dan het latere werk.

Nou heeft nog niemand iets bij "The Circle" geschreven, en dat is onterecht. Wat mij betreft is dit een van de betere platen van Greg Sage, en één die zeker nog hoort bij het onovertroffen 'oudere' werk.

Klokkend binnen weinig meer dan 30 minuten geeft Sage hier een tiental songs waar geen zwakke tussen staat. Wel zijn sommige twee keer zo sterk dan andere .... mijn favorieten zijn het op een geweldige riff leunende up tempo True Believer, en het eerste nummer van kant twee Make or Break, prachtig slepend en voorzien van Sage klaterende gitaarspel dat hem uit duizenden herkenbaar maakt. De eerste 8 nummers zijn allemaal te classificeren als rock, waarvan het titelnummer nog het meest conventioneel is. De laatste twee nummers zijn sober ingekleurde ballads. Vooral Be There is supergevoelig, een nummer dat ogen bevochtigd.

Ik las ergens in een andere Wipers-draad dat Sage bij iedere plaat de opname techniek veranderde. Zou kunnen ... deel van de magie van juist deze plaat schuilt hem in de wat onwerkelijke galm die eroverheen hangt. Alsof je 's werelds beste gitarist hoort repeteren met zijn band in een oude hangar. Maar het belangrijkste van de magie van de Wipers is, dat hoe Sage ook speelt .... of het nou supersnel is of in balladvorm, altijd weer klinkt er een zekere droefheid in zijn performance door. In die zin doet zijn werk me wat denken aan (schiet u maar) Roy Orbison en Chris Isaak. Daarnaast is Greg Sage een ware gitaarheld die op plaat, podium en in het leven alles geeft.

avatar van Oldfart
Soms is het beter om even te wachten; en dan krijg je deze mooie beschrijving van The Circle.
Complimenten dix hoe je het beschrijft.
En de vergelijking met Orbison of een Isaak is helemaal niet vreemd: de Melancholie van een ruimtereiziger heb ik het wel eens genoemd.

Gish
Top CD en een van de beste van Wipers
*****

avatar van thesceneisnow
topbeschrijving van meneer Dix en samen met youth of america mijn favoriete wipers-plaat. Prachtige cover ook die goed bij de muziek past.

Joy
totaal niet mijn muziek maar wat ik zojuist ff heel snel gehoord heb pakt me wel

ik ben benieuwd of dit vaker gedraaid gaat worden hier

kheb zo het id van wel en dat lijkt me een goeie zaak

avatar van gemaster
Ik weet het niet wat het is, maar de nummers op The Circle blijven niet hangen. Ik heb het album zeker al tien keer beluisterd, maar ik zou geen enkel liedje in mijn hoofd kunnen afspelen. En iedere keer als ik hem luister denk ik: het is zeker geen slecht album, het is zelfs best goed. Het gitaargeluid is typisch Greg Sage, maar toch ontbreekt er iets. Ik denk dat het de urgentie is van de eerste drie platen. Maar echt mijn vinger erop leggen kan ik niet. Zonde.

avatar van Ataloona
Wat een heerlijk album.
M'n eerste kennismaking met the Wipers is meteen raak.
Geweldige riffs die samen met de zang, de opzwepende drums en de hoekige bass hebben eigelijk wel iets psychedelisch, Ik weet niet helemaal wat het is. Topper 4,5*

avatar van mafketel
Inderdaad een topper, Ataloona.

Maar nou pak je net het laatste album uit de jaren 80 van Wipers.
En dat vind ik tegelijkertijd het absolute hoogtepunt van deze cultband.

Een lichtend voorbeeld voor velen; de band van Greg Sage, waarbij de muziek altijd voorop staat. Op dit album vind ik het gitaargeluid van Greg ook het mooiste klinken, vergeleken met de andere albums die ik ken.

Vooral de tracks 3 t/m 7 zijn om te huilen zo mooi.

Een verborgen schat uit de Amerikaanse gitaarrock van de jaren 80 !

Kosinski
Ben erg blij met de bijval voor dit fantastische album.
Zwaar onderschat destijds in 1988 en volgens mij een heel ander geluid dan de overige albums van Wipers.

avatar van AOVV
Ik vind deze net wat minder dan de eerste drie platen, maar die zijn dan ook hors categorie, wat mij betreft. 'The Circle' is gewoon een erg goede gitaarplaat, met dat voor Sage kenmerkende geluid. Toch iets minder, maar nog altijd goed.

avatar van FCEstebandido
Geweldige sound.

Geweldige sound II.

avatar van frolunda
Ik ken weinig mensen die zoveel emotie in hun gitaarspel kunnen leggen dan Greg Sage,blijf dit fantastisch vinden en is nog niet eens hun beste plaat.

Zephyr
gemaster schreef:

Er ontbreekt w.m.b. helemaal niets op dit 6e (studio)album van Wipers. Vergelijkingen maken met de eerste 3 platen moet men gewoon niet doen. Het valt Greg alleen maar te prijzen dat hij niet is blijven 'hangen' bij het oude, vertrouwde; zeer kenmerkende, zompige en gruizige geluid van Is This Real?, Youth of America en Over The Edge.

Vanaf Land of the Lost evolueert het geluid van Wipers verder; zo moet je maar zien. Albums 4 t/m 6 van deze wereldband (Land of the Lost, Follow Blind en The Circle) zijn net zo essentiëel in de discografie als de eerste 3.

En vergeet vooral zijn prachtige solo-album Straight Ahead niet...

avatar van frolunda
......en Sacrifice (for love) ook erg sterk en mooi.

avatar van thesceneisnow
22 jaar geleden voor het eerst gehoord. Uit de plaatselijke bibliotheek opgevist. Nog niet meteen onder de indruk al was er direct iets dat me intrigeerde. Jaren later dus toch maar gekocht en gek genoeg groeit dit album nog altijd. Vandaag maakte ik een lijst met mijn favoriete Wipers nummers, hier op het forum gezet, en het blijkt dat ik dit album eigenlijk nog beter waardeer dan ik altijd heb gedacht. Bij vlagen zelfs hypnotiserend. En dus de volle aantal sterren.