Agitation Free - Malesch (1972)

West-Duitsland
Label: Vertigo

1. You Play for Us Today (6:15)
  2. Sahara City (7:52)
  3. Ala Tul (4:58)
  4. Pulse (4:51)
  5. Khan el Khalili (5:34)
  6. Malesch (8:25)
  7. Rücksturzz (2:11)
  8. Music Factory [Live] * (15:15)
  9. Agitation Free at Sakkara * (6:24)
avatar van jellorum
Minder dit...beetje toevoeging van Midden-Oosterse elementen maar het wordt nergens spannend of opwindend...

eerste ambient plaat ?

avatar van Jazper
In aanzet vind ik dit allemaal erg mooi, het klinkt als een klok. Maar iets spannender had gemogen inderdaad. Het lijkt soms wat makkelijk ingevuld. Ik krijg hier trouwens veel meer een gewoon rock- dan ambientgevoel bij

avatar van Gerards Dream
Af en toe heb je zo'n plaat waarvan je denkt: "Mijn ouders hadden me wel wat eerder op de wereld mogen zetten." Daar is dit Malesch van Agitation Free een goed voorbeeld van. Al vanaf aanvang zit ik in een sfeer die tussen rock en woestijn in zit.

Gelukkig komen de laatste tijd veel her-uitgaven uit die verband houden met de Krautrock. Vreemde op Pink Floyd gebaseerde muziek doorspekt van enige humor, maar daarnaast ook nog de nodige lef. Al bij het op zoek gaan na de cd is een leuke bezigheid. Mooie foto's en een mooi uitgegeven boekje. En de cd is een plaatje, want dat lijkt op een lp maar dan 12 centimeter groot.

Ja en dan het belangrijkste de muziek. De heren weten een heerlijke sfeer en sound neer te zetten die me aan de stereo gekluisterd houdt. Het ene moment voel ik de hitte van de woestijn en aan de andere kant rockt het lekker weg, waardoor ik weldra in een andere wereld zit. Wat dat betreft zit het prima in elkaar en is het een fraai document uit de begin periode van vernieuwende muziek, zoals deze in West-Duitselnd destijds werd gemaakt.

avatar van trebremmit
Krautrock met Arabische invloeden, ik wil hem nog altijd een keer op vinyl hebben, helaas vragen ze er nogal veel voor op ebay. Dit album geeft je het gevoel dat je midden in Marokko zit.

avatar van niels94
Die solo waarmee 'Rücksturz' eindigt is wel het benoemen waard, zeg!

Eindelijk ook op vinyl met een betaalbare prijs. De originele persingen zijn erg kostbaar en zeldzaam. Ik vind het een mooi opgebouwd album die een psychedelische sfeer brengt. Ik zou het niet willen kwalificeren na genre.

avatar van Mssr Renard
Instrumentale spacerock uit West-Duitsland, met wat invloeden uit de Wereld-muziek. Toch wel anders dan de 'grote' bands uit het genre Pink Floyd en Hawkwind. Sowieso stopten de Duitsers altijd wat meer jazz en wereldmuziek in hun psychedelische rock. Hier dus ook.