Above the Law - Black Mafia Life (1992)

Label: Ruthless

1. Black Triangle (1:50)
  2. Never Missin' a Beat (6:59)
  3. Why Must I Feel Like Dat (4:08)
  4. Commin' Up (5:21)
  5. Pimpology 101 (4:05)
  6. Call It What U Want (4:33)

met 2Pac en Money B

7. Harda U R tha Doppa U Faal (4:49)
  8. Game Wreck-Oniz-Iz Game (5:12)

met Eazy-E en Kokane

9. Pimp Clinic (6:20)
  10. V.S.O.P. (4:49)

met Poet H.B.

11. Process of Elimination (Untouchakickamurdaqtion) (5:56)

met MC Ren

12. G's & Macaronies (4:04)
  13. G-rupies Best Friend (5:30)

met Kokane

14. Mee Vs. My Ego (5:20)
  15. Outro (2:21)
eazyfan
gewoon geweldig

eazyfan
gewoon ZALIG

EPMD
dit album valt in het niet vergeleken met livin like hustlers en uncle sam's curse... er staan wel een aantal vette tracks op maar sommige matige verpesten het voor het album..

avatar van donmarko22
Vooral de intro en het 1e nummer blijven hangen.

avatar van P Jay
Niets wereldschokkends. Vooral de MC's zijn matig. Wel lekkere G-funk beats. Nummer met Eazy-E heeft echt een heerlijke beat.
Een gulle 3*

avatar van Jorge-E
Cold187Um komt op het goeie idee om een synth door de beat van Alwayz Into Somethin te doen. Op dat moment is G-Funk geboren. Cold187 gaat dus op het tweede Above The Law album meerdere G-Funk beats gebruiken. Maar Dre sleuteld hier en daar ook aan een beat. Na het vertrek van Dre bij Ruthless is Black Mafia Life nog niet uitgekomen en Dr. Dre belet dit door de rechten op te eisen van de beats waar hij een beetje aan gesleuteld heeft. Dre maakt dan The Chronic en dat is het eerste G-Funk album dat in de rekken ligt, maar niet het eerste G-Funk album ooit gemaakt. Black Mafia Life is dat. Een tijd na de release van The Chronic staat Dre de release van Black Mafia Life toe, maar dan is Dre al lang met de eer gaan lopen. Zeer spijtig vind ik, want Above The Law is zeer ondergewaardeerd en Dre lichtjes overgewaardeerd. (Ik weet het, ik heb hem in mijn top 10, maar het zijn vooral de gasten die het hem daar doen)
Above The Law maakt heel goede G-Funk. Cold187Um produceert goed. En qua raps zit het ook goed. KMG en Cold187 doen goed hun best. Kokane komt ook langs. Soms als hij zijn huilerige stem opzet is hij om te huilen, maar meestal is het genieten.
De kwaliteit van de liedjes varieert echter soms. Game Wreck-Oniz-Iz Game is het hoogtepunt maar soms zijn ze niet zo geweldig. Spijtig dat ik hier niet de classic inzie die sommigen wel zien, die deze ook boven The Chronic plaatsen.

3.5*

avatar van KILLERBEE99
@Jorge-E: Bedankt voor die info wist ik nog niet...

Eerlijk gezegt vind ik dit album niet veel aan, misschien kan dit nog veranderen door het over een tijd een 2de keer te luisteren. Maar voor nu moet ik er echt van huilen.

De engiste tracks waar ik van kan genieten zijn:
Call It What You Want
Game Wreck-Oniz-Iz Game
V.S.O.P.

De rest vind ik gewoon totaal niet mooi,

Daarom voor nu een 1.

avatar van Jorge-E
De betere ATL albums zijn Livin' Like Hustlers & Uncle Sam's Curse.

avatar van KILLERBEE99
Jorge-E schreef:
De betere ATL albums zijn Livin' Like Hustlers & Uncle Sam's Curse.

Bedankt, ik zal die dan eens gaan luisteren Vandaag of over een tijde ik zie nog wel

ik vind Never missin' a Beat echt Meester

avatar van Timmie
ik ben eruit het is gewoon een goed G-funk album

avatar van WeztSide
Daarvan komt de zin 'Why must I feel like dat?' dus vandaan op de cover van Doggystyle.

avatar van Der Untergang
WeztSide schreef:

Die zin, net als de andere zinnen op de cover, komen van George Clinton's Atomic Dog.

avatar van WeztSide
Der Untergang schreef:

Had ik moeten weten, gezamenlijke voorvader van de twee

avatar van Timmie
Wat een heerlijke chaos is Commin' Up. De beats op dit album zijn allemaal druk maar toch klinkt het bijna altijd goed, knap geproduceerd!

avatar van Kos
Kos
Veel te chaotische producties. Wel opvallend dat dit album voor Doggystyle is uitgekomen.
Sommige tracks klinken wel heel erg als... ehm.. inspiratie zullen we maar zeggen.

Valt verder idd in het niet bij Livin Like Hustlers.

avatar van Dead_Presidents
Call It What U Want ?

Ik vind dit echt een Westcoast klassieker! Gruwelijke beats met twee goede rappers. Ook de featurings zijn erg goed gedaan. Dit is de blauwdruk van the Chronic en Doggystyle. Je hoort zoveel terug in deze plaat. Ook het Mafia styletje werd later door New York rappers na gedaan. Als dit niet één van de meest inspirerende albums in hiphop is, dan weet ik het ook niet meer.