Bob Dylan - Shadows in the Night (2015)

Label: Columbia

1. I'm a Fool to Want You (4:51)
  2. The Night We Called It a Day (3:25)
  3. Stay with Me (2:56)
  4. Autumn Leaves (3:02)
  5. Why Try to Change Me Now (3:38)
  6. Some Enchanted Evening (3:28)
  7. Full Moon and Empty Arms (3:27)
  8. Where Are You? (3:38)
  9. What'll I Do (3:21)
  10. That Lucky Old Sun (3:37)
avatar van devel-hunt
Dylan covert Sinatra, iets wat Bob al jaren wil. Een gewaagd project maar daar heeft Dylan (gelukkig) schijt aan, hij doet wat hij wil, iets wat hij al sinds 1962 doet.

Bob Dylan Full Moon and Empty Arms 2014 - YouTube

avatar van Rudi S
Tja hier was in mei op de Dylan pagina al het e.e.a. te lezen, Dylan als crooner.
Nu heeft hij niet de meest luxe stem, maar als zanger vindt ik hem toch wel goed, tja Sinatra had beide.
Bob Dylan

avatar van Deranged
Hij croonde erg mooi op enkele nummers van Modern Times vond ik.

Daarnaast kan Sinatra mij tegenwoordig ook wel smaken.

Wellicht toch een release om even te checken dus.

Ik hou mijn hart vast.

Hendrik68
Ik ook. Welke artiest het ook is, een album met alleen maar covers maakt het direct al minder interessant. Maar als alle nummers het niveau halen van Full moon and empty arms dan teken ik er voor.

avatar van nlkink
Rare titel, 'Shadows In The Night'. Als het donker is heb je erg weinig kans op schaduw. Of je moet ergens een goede lichtbron hebben. Hopelijk staat er iets over in de liner notes .

avatar van Stalin
“I don’t see myself as covering these songs in any way… What me and my band are basically doing is uncovering them.”
BOB DYLAN

Mojo

En dan nog dit...
On February 2, bourbons shall be poured and many a needle placed on the virginal periphery of Zimmy’s latest offering; but in preparation for the event, let’s strike out into these songs’ already-rich hinterlands…

Fedde
Eerst horen, dan geloven.

avatar van Flottante
Dylan is Dylan. Kopen dus.

avatar van heartofsoul
Als je (zoals ik) graag luistert naar zowel Sinatra als Bob Dylan dan is Shadows in the Night
een onontkoombaar album, temeer daar Dylan op Full Moon and Empty Arms wat de kwaliteit van zijn stem betreft, mij in het geheel niet stoort. Het is een song die Sinatra opnam voor Columbia in 1945, en die hij, voor zover ik weet,voor Capitol en Reprise geen tweede kans gaf. Dit in tegenstelling tot erg veel songs op dit album, zoals Some Enchanted Evening, What 'll I Do , That Lucky Old Sun , The Night We Called It a Day en I'm a Fool to Want You. Opvallend is dat drie nummers ook op het Capitol-album Where Are You uit 1957 staan, dat trouwens zeer de moeite waard is. De 10 songs overziend moet ik zeggen dat Dylan een mooie selectie uit het Sinatra-oeuvre heeft gemaakt voor dit album.

kistenkuif
Hij durft wel. Ik ben heel erg benieuwd, hoop vurig op zeer eigenzinnige vertolkingen maar vrees een kleine zeperd met half geslaagde pogingen tot mooizingerij en een topband om hem heen. Zeker is dat het album hier weer pagina's leesvoer gaat opleveren. Mooi vooruitzicht.

avatar van heartofsoul
Enige scepsis is zeker op zijn plaats. Misschien was Full Moon and Empty Arms een toevalstreffer, en kwam de rest minder goed uit de verf? We weten het pas over een paar weken. De meeste songs ken ik vrij goed, en ik ben zeer benieuwd hoe Dylan het heeft aangepakt. Hij benadrukte dat het niet om "covers" ging, maar dat hij de songs gewoon nieuw leven had ingeblazen (mijn interpretatie).Gewoon in 2 takes opgenomen in een oude Capitol-studio - zonder overdubs. In totaal zelfs 22 songs (meen ik ergens gelezen te hebben). Ben benieuwd.

Hendrik68
Dat is het 2e nummer dat ik hoor en ik kan niet anders zeggen dan dat ook dit uitstekend klinkt.

avatar van heartofsoul
Stay With Me werd zojuist in Met het Oog op Morgen gedraaid, het voorgaande commentaar van Gijsbert Kamer heb ik helaas gemist. Vind het prachtig, en zie het hele album nu met vertrouwen tegemoet.

avatar van Rudi S
Dylan begon al steeds meer een crooner te worden, het gaat hem eigenlijk niet zo slecht af, kan best leuk worden.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ik las 'm net ook GrafGantz. Dat maakt me wel erg nieuwsgierig naar wat hier aan zit te komen!

avatar van henk01
Dylan en goed zingen?

henk01 schreef:
Dylan en goed zingen?

Ja, het maakt mij ook nieuwsgierig.

Al hou ik ook van zijn muziek wanneer hij niet goed zingt.

avatar van Rudi S
Precies en niet goed zingen kan hij als de beste.
Blijft toch een held.

Fedde
En zo komen we dan weer bij het stukje in de Volkskrant: Bob Dylan heeft nooit zorgvuldiger en mooier gezongen dan op Shadows In The Night.
Ik vind het allemaal best hoor en ook dit album zal wel weer een plekje krijgen in mijn rek, maar niemand gaat mij vertellen dat Full Moon And Empty Arms zuiver gezongen is.

avatar van Stalin

Let vooral op de reactie onder de recensie...

avatar van RoyDeSmet
Stalin schreef:
Let vooral op de reactie onder de recensie:

"Ik ben een groot fan van Bob Dylan. Ik ben gewend dat hij op toon kan zingen (bijna alles op voorgaande albums). Maar wat hij presteert in Full Moon (beluisterd op You Tybe) is een aanslag op mijn gehoor. Waarom 4*?"

Omdat de schrijver van die recensie blijkbaar al 30 jaar onder een steen leeft (You Tybe?) en het nieuws heeft gemist dat Bob Dylan 73 is. Daarom misschien.

RoyDeSmet schreef:

Hij heeft het wel over ''voorgaande albums'' en dus hebben we te maken met een kenner

avatar van Rudi S
Gijsbert Kamer heeft anders (ik meen ) bij de Love and Theft recensie geschreven dat , dat min of meer zijn Dylan kennismaking was.
Kamer heeft vooral iets met de late (deze eeuw ) albums, zie link.

'Tempest: Bam! Bob Dylans allerbeste plaat' | Agenda | de Volkskrant

avatar van RoyDeSmet
Bob Dylan zong sinds 1966 nog nooit zo goed: gearticuleerd, melodieus, krachtig, en totaal niet zeurderig; allemaal tegelijk.
Zingt hij 35 minuten lang zuiver? Nee. Zingt hij mooi? Soms iets minder.
Maar wat maakt het wat uit? Hij kan als de beste niet mooi zingen.

Een Engelse recensie schreef: "Shadows in the Night is als een oude oom die op een familiefeestje de liedjes van weleer zingt. Probeer ook dan je tranen maar te bedwingen.". In mijn optiek is dit geen vrijwaarde voor Bob Dylan om te denken maar van alles te kunnen maken: oude ooms nemen hun gezang doorgaans niet op om het vervolgens uit te brengen op een album. Bob Dylan wel: Bob Dylan is een artiest en voor hem gelden andere maatstaven.

Maar is zijn stem dan zo onaanhoorbaar? Wat mij betreft niet. Het is dezelfde stem die we horen op zijn (ondergewaardeerde) album met The Band, Planet Waves uit 1974, maar dan met de effecten van 40 jaar 'on the road' erop losgelaten. 40 en 50 jaar geleden was zijn stem geen onoverkoombaar issue en dit is diezelfde stem: het nasale uit de '80s en de grindlaag uit de jaren '90 (doorlopend tot 2013) zijn geruimd. Dus als je zijn stem in de vroege '70s goed vindt, heb je wat mij betreft hier niet te klagen. Dan hanteren we dezelfde maatstaven als die toen voor hem golden.

Toegegeven, ik ben geen kenner van Frank Sinatra of andere croonermuziek. De meeste nummers op dit album ken ik daarom ook niet origineel. Ik heb de Sinatraversie van Stay With Me beluisterd en ik ken Autumn Leaves van Eva Cassidy, en The Night We Called It A Day en I'm A Fool To Want You kwamen me ook wel bekend voor.
Gebaseerd op deze schierkennis zeg ik echter dat ik liever deze versies hoor dan de bekende versies. De emotionele gebrokenheid die uit de tekst van de meer romantische nummers spreekt voel ik beter als ze gezongen worden door deze stem, die klinkt alsof de 73-jarige zanger daadwerkelijk alle metaforen en archaïsche pijn heeft moeten doorstaan. Ik geloof het.
De melodieuze ondersteuning wordt gecreëerd door contrabas en slidegitaar. Dit geeft een heel intieme sfeer aan deze nummers. Nummers waarvan de teksten me altijd als heel intiem en persoonlijk zijn opgevallen. Ik prefereer deze instrumentatie daarom boven de rijke orkestratie zoals Sinatra dat 60 jaar geleden deed.

Tot dusver ben ik nog louter positief. Er is echter één groot mankement dat deze schijf heeft: het is geen album. Het zijn heel mooie nummers die heel goed gebracht worden door een unieke zanger, maar er is nul samenhang tussen de nummers, en de volgorde waarop ze op de CD staan zorgt af en toe voor rare overgangen.
Ik heb genoten van de muziek en ik neem hem mee om over 20 of 40 jaar mezelf waarschijnlijk beter te herkennen in de nummers waar ik nu nog te jong voor ben en ik ben Bob Dylan erg dankbaar dat hij dit heeft uitgebracht, maar ik ben op deze site om een album te beoordelen en als album is dit niet zo sterk als de nummers die erop staan.

Fedde
Goed verhaal, RoyDeSmet. Ik denk dat je de sterke kanten en de kritische dilemma's mooi verwoordt. Ik neem je mening mee als ik in de winkel sta en dit schijfje aarzelend ter hand neem. Wie weet, geraak ik tot aan de kassa.