The Beach Boys - Surf's Up (1971)

Label: Brother

1. Don't Go Near the Water (2:42)
  2. Long Promised Road (3:34)
  3. Take a Load Off Your Feet (2:31)
  4. Disney Girls (1957) (4:11)
  5. Student Demonstration Time (4:01)
  6. Feel Flows (4:49)
  7. Lookin' at Tomorrow (A Welfare Song) (1:57)
  8. A Day in the Life of a Tree (3:10)
  9. 'Til I Die (2:44)
  10. Surf's Up (4:12)
avatar van jorro
Een halje er af. Ik beleef aan dit album minder genoegen dan dat ik voor 4* verwacht.
Het blijft natuurlijk een prima album waaop het beste voor het laatst wordt bewaard. 'Til I Die en Surf's Up, maar ook A Day in the Life of a Tree zijn voor mij de toppers op dit album.
Student Demonstration Time is een beetje een misser. Geen nummer wat bij de Beach Boys past.
Op #22 in de 100 greatest Albums of 1971 en op plaats 26 in de huidige lijst over 1971 van Best Ever Albums.

avatar van king_pin
jorro schreef:

Een beetje een misser? Een draak van een lied, breekt de flow van het album totaal!
Ik heb volgens mij in het album in de kast volgens mij ook nog een cd-r (goeie ouwe tijd) zitten met het album zonder dat lied. Dan gaat ie van Disney girls 1957 gelijk door naar Feel Flows en dat is zoveel fijner.

king_pin schreef:

Een draak? Lekkere rock 'n roll op z'n Beach Boys met een tekst die in 1971 wel even ergens over ging.

avatar van willemmusic
Van het hele Surf's Up werd alleen Student Demonstration Time een hit(je), dat wordt wel eens vergeten.
Even jorro spelen: 4 weken in Top 40. 11/12/1971, notering bij binnenkomst: 30.
01/01/1972, laatste week notering: 26. Piekpositie: 21 (2 Weken).

avatar van Near
Dit album is voor mij: 7 gewone nummertjes + 3 larger than life nummers op het eind.

In het middenstuk zijn vooral Disney Girls en Long Promised Road echt goed. Student Demonstration Time vind ik dan weer tenenkrommend slecht. Ook Take a Load off your Feet doet hier de wenkbrauwen fronsen. Een beetje een hobbelige rit dus.

Maar het draait voor mij allemaal om dat drieluik op het einde. Hemeltergend mooi. Alleen is het tegelijk ook intriest, waardoor ik er eigenlijk niet zo vaak naar kan luisteren.
Zeker het nummer Until I Die vind ik van zo'n buitenaardse schoonheid dat het moeilijk is om je niet volledig te laten meedrijven telkens je het hoort. En eens je dat doet komen lyrics als "I'm a rock in a landslide, rolling over the mountain side" en "I'm a leaf on a windy day, pretty soon I'll be blown away" toch wel ietsje te hard aan soms. Vandaar, ik ben er spaarzaam mee. Maar behoort samen met Life of a Tree en Surf's Up wat mij betreft tot het beste wat popmuziek te bieden heeft.

avatar van Tonio
Prima album, hoewel Student Demonstration Time wat mij betreft ook best weggelaten had mogen worden.