Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous (1995)

Label: Columbia

1. Put It On (3:38)

met Kid Capri

2. M.V.P. (3:39)
  3. No Endz, No Skinz (3:29)
  4. 8 Iz Enuff (4:58)

met Big Twan, Buddah Bless, Herb McGruff, Killa Cam, Mike Boogie, Terra en Trooper J

5. All Black (4:21)
  6. Danger Zone (3:37)

met Herb McGruff

7. Street Struck (4:09)
  8. Da Graveyard (5:23)

met Grand Daddy I.U., Jay-Z, Lord Finesse, Microphone Nut en Party Arty

9. Lifestylez Ov da Poor & Dangerous (3:21)
  10. Times Iz Hard * (3:30)
  11. I Don't Understand It (4:20)
  12. Fed Up Wit the Bullshit (3:52)
  13. Let Em Have It "L" (3:57)
  14. I Shoulda Used a Rubba * (4:38)
avatar van Raul
Big L heeft me nooit echt kunnen overtuigen.
Ik ken zijn reputatie en ik erken dat hij geweldige wordplay heeft, weinig MC's kunnen hier aan tippen, maar er mist voor mij toch iets.
Ik vind zijn stem in tegenstelling tot veel andere juist een beetje irritant (alsof hij door zijn neus rapt) en ik hou meer van inhoudelijke teksten dan van semi-grappige teksten waarin rappers er vooral op uit zijn hun skills te tonen (begrijp me niet verkeerd, is technisch natuurlijk heel knap maar het pakt me niet echt).

Dit album begint goed met Put It On (beste nummer van het album) en M.V.P. maar kan mijn aandacht daarna niet vasthouden. Beats weten me ook lang niet altijd te overtuigen.

Vanwege de pure MC skills die Big L ontegenzeggelijk heeft, en de paar sterke nummers, geef ik dit album 3 sterren.

avatar van Jar0on
2 maanden ofzo geleden eindelijk besloten het album te halen en zeker geen spijt van.
De "featuring" tracks vind ik de enige mindere. Da Graveyard(ja inderdaad) dus en 8 Iz Enuff, de rest vind ik gewoon geweldig!

avatar van He$$el_01
Laatst maar weer eens opgezet en eigenlijk nog steeds duidelijk mijn favoriete album. De beats zijn misschien niet zo opvallend, maar misschien is dat wel de kracht van dit album. De toch wat simpele beats zorgen voor een soort eenheid in het album die niet veel albums hebben. Sowieso, het is nergens voor nodig om je druk te maken om de beats als zo'n geweldige rappers als Big L er over heen rapt. Deze man is voor mij nog steeds ongeëvenaard als het gaat om de combinatie punchlines, flow en delivery. Op elk nummer staan wel een paar lines die zijn genialiteit laten zien. En daarnaast komt hij op een aantal nummers ook nog eens met een goede boodschap.

Zonde dat Big L eigenlijk maar één echt album heeft kunnen maken. Hoewel het natuurlijk te betwijfelen is of hij dan meer classics had gemaakt (het is niet veel rappers uit zijn tijd gelukt om hun niveau echt lang vol te houden) ben ik er vrij zeker van dat hij minimaal nog op het niveau van Nas en andere 'legendes' uit die tijd zou zitten, waarschijnlijk nog wel daar boven.

avatar van Ernie
Juist gepindakaast en ga deze te vroeg gestorven MC eens een volledig album de kans geven want ik ken enkel put it on van hem die al een regelrechte classic is ten huize Ernie benieuwd of ie een heel album boeit maar aangezien ik lees dat het een "chilplaatje" is zal dit wel goed vallen...

Ernie schreef:

Ik vond, net als iedereen denk ik, Put It On ook als eerst heel fijn maar de rest was voor mij echt een groeiertje, geef t dus in ieder geval niet te snel op! Maar dat gaat wel goedkomen denk ik

avatar van Ernie
Het is vanavond op de koptelefoon al heel goed bevallen De beats zouden minder opvallen lees ik bij sommigen maar ik vind ze juist heel vet! En dan is er ook al die zalige flow van Big L zelf. Ik hoor hem heel graag verbaal losgaan

avatar van Snoeperd
Ik vind zelf de beats ook juist heel vet. En ook al wordt het nergens meer zo goed als Put It On (over zalige beats gesproken!) vind ik dit een fantastisch album met een constant hoog niveau.

All Black kan zich toch zeker meten met Put it on qua zalige beat

Ernie schreef:
All Black kan zich toch zeker meten met Put it on qua zalige beat

Mijn favoriet van het album. Vind die beat zo lekker en dan met die "rauwe" lyrics erover. Zo'n track om keihard aan te zetten, heerlijk!

avatar van Holla
If rap was a game, he would be M.V.P!

avatar van Shelter
Tering Da Graveyard is eigenlijk wel heel erg vet zeg!
Die beat ook

avatar van Shelter
ecktepatrick schreef:
Hoor die Jay-Z hard komen op Da Graveyard!

Eens trouwens, toen die nog een andere flow had

avatar van Willemsb
Heb deze cd twee dagen geleden aangezet op mijn iPod en hij staat, tot mijn eigen verbazing, nog steeds op repeat. Wat een heerlijk album zeg. Settin it off, lettin it off - WHATEVER!

avatar van Nr.4
Tof om deze weer wat draaibeurten te geven en daarbij Lord Finesse z'n herinneringen bij deze plaat te lezen op hiphopdx. Harde beats ook zeg damn.

avatar van aerobag
Allereerst even een buiging voor de instrumentals, want de beats are drizzling and sizzling (drizzelen en sizzelen voor de niet-Engelstalige). De geslaagde productie geeft het album een ruimtelijke underground feel. Het album zelf flowt net zo lekker als Lamont Coleman zijn raps, want flowen kon Big L wel, genoeg training gehad tijdens freestyle battles. Tekstueel scherp en venijnig, Big L wilde graag de biggest mofo van de straat zijn. Sommige teksten zijn sterk (Satan said I'm learnin' well, Big L's gonna burn in Hell), andere teksten als If I catch AIDS, then I'ma start rapin' bitches en I'm fast to put a cap in a fag chest zijn nou niet per se de meest diepzinnige raps natuurlijk. Ik weet dat het part van de image is en dat het niet al te serieus opgepakt moet worden, maar de homofobe en vrouwonvriendelijke bars laten een wat nare nasmaak achter. Big L was zeker een bekwaam rapper, technisch sterk, volledig homeschooled en een energieke verhaalverteller. Hoe Big L aan zijn einde gekomen is, is wel een getuigenis van dat hij ook werkelijk verstrikt zat in hetgeen waar hij over rapte.

avatar van Yestsida
Dit blijft staan als een huis.

Jongens toch, telkens ik besluit Lifestylez ov da Poor & Dangerous op te zetten of dat ik in een playlist Big L voorbij hoor komen word ik er aan herinnert wat voor een talent deze jonge heer wel niet was. Hij rapte op een niveau dat niet veel andere rappers nadien nog gehaald hebben en had een perfect oor voor beats. De beats op dit debuutalbum zijn allen vingerlikkend goed!
Big L heb ik ook steeds een vrij unieke woordenkunstenaar gevonden. Telkens hij besluit in het midden van zijn zinnen even het tempo te verdubbelen geniet ik nog harder dan ik al deed.

Stuk voor stuk zijn de nummers op deze plaat klassiekers. Of je nu bijvoorbeeld Put It On, All Black, Street Struck of I Don't Understand It opzet maakt niet uit, het is allemaal gelijkwaardig en Hip Hop van de hoogste plank.
De twee posse cuts zet ik het minst snel op gewoon omdat die nummers ons het minste van de gastheer geven, en we hebben al zo weinig van hem. Maar ook die tracks zijn uitstekend natuurlijk! Leuk ook om een jonge Cam'ron op 8 Iz Enuff en een jonge Jay-Z op Da Graveyard te horen.

Jammer trouwens dat de klassieker Devil's Son niet op deze plaat staat.

Het eerste en enige volledige album dat door Big L zelf gecreëerd is. Hierna kregen we in 2000 uiteraard nog The Big Picture wat ook een goed album is maar het is te horen dat dit niet compleet was toen hij vermoord werd in 1999.

4,5*.