Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)

Label: Hut

10. Spaceboy (4:28)
  11. Silverfuck (8:43)
  12. Sweet Sweet (1:38)
  13. Luna (3:20)
  14. Pissant [Siamese Dream Sessions] * (2:32)
  15. Siamese Dream * (6:18)
  16. Stp * (3:28)
  17. Frail and Bedazzled * (3:42)
  18. Luna [Home Demo] * (3:12)
  19. Quiet [BBC Session] * (3:36)
  20. Moleasskiss * (3:59)
  21. Hello Kitty Kat * (6:14)
  22. Today (Rehearshal) * (3:21)
  23. Never Let Me Down Again [BBC Session] * (4:03)
  24. Apathy's Last Kiss * (2:40)
  25. Ache * (6:57)
  26. U.S.A * (4:25)
  27. U.S.S.R * (1:35)
  28. Spaceboy [Acoustic Demo] * (3:57)
  29. Rocket (Rehearshal) * (4:55)
  30. Disarm [Acoustic] * (3:18)
  31. Soma [Instrumental] * (6:38)
totale tijdsduur: 1:02:08 (2:16:58)
avatar van Shelter
Wat ik mij kan herinneren was today en disarm vooral bekend onder de mensen die al wat meer in de alternatieve hoek zaten, een beetje zoals de doorbraak van Eels met Beautiful Freak, dat kennen de pop liefhebbers waarschijnlijk niet maar de wat meer alternatieve liefhebbers toch zeker wel. Een beetje het Lowlands volk van de jaren 90 (ik schaar mijzelf daar ook onder haha).
Maar kan zijn dat ik het verkeerd heb hoor, tis al een tijd terug. Today kwam inderdaad nog wel eens langs op mtv maar Disarm kan ik zelf niet meer herinneren.
Daarentegen kan ik me wel herinneren dat bullet with butterfly wings en 1979 tig keer voorbij kwam (niks mis mee vette nummers), dus daardoor zag ik dat meer als hun doorbraak.

1979 was wel hun eerste hitje volgens mij (als in top 40). Maar voor mij is het lastig beoordelen omdat ik al vanaf de release van Gish fan was en er al anders naar keek.

Today en Disarm werden vaak gedraaid in zo'n alternatief MTV programma, dus het kon nog net wat beter.

avatar van Juul1998B
Mayonaise is het beste nummer ooit gemaakt, there i said it.
JVT, eens neem ik aan?

avatar van xrockerx
damn wat mis ik deze tijd van de Pumpkins bij alle gedrochten na de 90s....

Heeft Corgan na Melon Collie crack gerookt of zo?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vond dit eigenlijk ten tijde van het uitkomen van de plaat geen bijzonder album, Disarm vond ik een mooi nummer en daar bleef het wel bij.
Aan mij was in die periode geen groot fan van grunge muziek verloren gegaan.
De plaat dus links laten liggen.
Zag de CD recent voor € 1,00 op een rommelmarkt en enkel al voor Disarm toch maar meegenomen.
Vind het nu wel bijzonder dat ik de plaat 30 jaar na dato wat meer ben gaan waarderen, Geek USA & Silverfuck vind ik overigens nog steeds over de top.

avatar van Queebus
Dertig jaar geleden kwam hij uit, Siamese Dream. Ik ging pas overstag na een tv optreden op Pinkpop 1994 al moest ik wel erg wennen aan de zang/sneer van Billy Corgan. Siamese Dream is zowat een solo album van Billy geworden want op meesterdrummer Jimmy Chamberlain na speelde hij bijna alles in zijn eentje in. De dynamiek in de nummers blijft 30 jaar na dato verrassen. Prima songs maar ik vind ze niet allemaal goed. Het drumwerk van Jimmy Chamberlain is echt van de bovenste plank. Jammer dat drugs en ruzies de band teisterden.

Queebus schreef:

Een optreden waar ik ook bij was. Ik had ze al eerder live gezien, eerste keer in 1992 en tweede keer in een kolkend Vredenburg (1993). Omdat ik Gish gelijk al bij verschijnen oppikte en ik megafan werd was het uitkijken naar de opvolger echt zo fantastisch, zeker toen bleek dat het zo’n geweldig album was. Uiteraard gisteren weer gedraaid en het blijft me pakken.

avatar van thetinderstick
Fantastiche plaat blijft dit toch. Ik heb de Pumpkins pas echt leren kennen toen ik Bullet With Butterfly Wings op MTV zag, twee jaar later. Maar Siamese Dream meteen daarna aangeschaft. Als ik deze plaat draai ben ik weer even die 15 jarige van toen. Met name Spaceboy greep mij meteen en is voor altijd verbonden aan die tijd. Maar Mayonaise is wel mijn favoriete nummer hier; veel beter zal muziek niet worden. Toch blijft Mellon Collie mijn favoriete album.

avatar van Kill_illuminati
De algoritme van Youtube stuurde een cadeautje. De video is een opname van een akoestische set gespeeld op de release van het album.

avatar van spinout
Gekocht voor een euro bij de plaatselijke kringwinkel, omdat ik wist dat het hooglijk gewaardeerd wordt op MuMe. Helaas voor mij spreekt dit album me nauwelijks aan. Sommige riffs zijn aardig, maar de zanglijnen zijn saai en de stem van Corgan vind ik irritant. Jammer.

spinout schreef:

Jammer dat dit niet je ding is. Ik denk dat de zang het vooral is wat je niet aanspreekt aan dit album. En geloof me, de 1e keer dat ik zijn stem hoorde gaf ik ook niet meteen 5 sterren. Je moet even wennen aan zijn stem maar als je er doorheen bent kun je niet meer terug

avatar van spinout
In de jaren 90 zong ik in een band. Een collega op het werk zei dat mijn stem op die van Corgan leek. Ik was beledigt. . Qua uiterlijk lijk ik helaas wel op hem .

spinout schreef:

haha ach bekijk het positief, je hoeft nooit je haren te doen
En daarbij, je zal dan wel een uniek stemgeluid hebben

Juul1998B schreef:
je hoeft nooit je haren te doen

Ik heb hem nog live gezien met lang haar en daarna korter haar. Het is maar welke periode je dus neemt

avatar van R-DJ
Een vriend van me draaide dit album dag en nacht in onze studententijd. Stukje bij beetje ben ik het gaan waarderen, totdat ik er zelfs een fan van werd. In de jaren 90 klonk het super goed. Cherub Rock, Rocket en Hummer waren mijn favorieten.
Helaas heeft de tand des tijds het geen goed gedaan. Persoonlijk vind ik het heel erg gedateerd en kan het eigenlijk niet meer draaien. Niet alleen dit album, maar de Smashing Pumpkins algemeen. 3.5 voor de nostalgie

avatar van davevr
Bij het herbeluisteren van dit album (uit de afdeling 'legendarische albums uit je jeugd herbeluisteren en opnieuw beoordelen) kwam Gish en deze voorbij"; Waar Gish nog niets heeft ingeboet aan kracht is er één woord dat bovendrijft megalomaan. Of misschien toch, pedant. Ik denk dat dit het equivalent van Muse is maar dan uit de 90's. Groots opgezette blauwdruk van de rockopera die heirna volgde, niet vies van wat bombast maar dan met een sausje van teen angst. Hoewel liedjes zoals Disarm etc nog steeds goed blijven valt het op hoeveel vulling er is. Dit is echt een middelmatig album; 3*

Dit is echt een middelmatig album; 3*

Dat is het natuurlijk niet, dat vind jij

Dat is het natuurlijk niet, dat vind jij

Natuurlijk. Maar ik kan mij moeilijk voorstellen dt iemand die toen niet jong was, het echt een meesterwerk vindt.

davevr schreef:

Daar denk ik heel anders over en dat zie je ook wel terug aan het stemgedrag hier toch? Echt niet alleen van de mensen die de band vanaf Gish hebben gevolgd zoals ik bijvoorbeeld. Volgens mij zie ik hoge waardering van alle leeftijdsgroepen.

Ik denk dat het bij hun latere albums wel iets anders ligt. Maar Siamese Dream niet als meesterwerk zien? Dat jij dat niet vindt, en met jou vele anderen is wat anders. Kijkend naar allerhande lijstjes dan duikt dit album daar vaak in op. En de term meesterwerk: tja, dat is altijd discutabel, bij elk album dat die titel krijgt.

avatar van Pinsnider

Ik vind het juist wel weer interessant dat iemand deze plaat "middelmatig" vindt. Wat mij betreft -en wat ik vaak om me heen hoor- is dit óf Meester, óf helemaal ruk. Ik vind het zelf ook geen plaat voor een genuanceerde mening. Het is echt BOEM! Er op en er over! Alles of niets. Neem het of laat het. Maar een "mêh"-plaat.... Nee, die hoor ik er niet in .
Leuk in dit opzicht; onze oudste van 16 en ik hebben voor 90% dezelfde muzieksmaak, maar hij vindt dit dus echt he-le-maal bagger... Dus wellicht heeft Dave toch een punt .

Pinsnider schreef:

Maar daar gaat het niet om. Of iemand het bagger vindt of niet. Daarvoor is dit dusdanig uitgesproken. Dat was in 1993 al zo bij dit album en nu nog steeds. Je haat het of je vindt het te gek. Alleen al de cirkelzaagstem van Billy. Het gaat er om dat davevr zich niet kan voorstellen dat jongeren dit als meesterwerk kunnen zien omdat ze toen niet jong waren. Uiteraard is de beleving van jongeren anders bij dit album.

Ik beleef Jimi Hendrix ook anders dan de generatie die hem bewust heeft meegemaakt, maar ik hoor er wel de meesterwerken in (plus dat ik er zelf ook van houd).
Jouw oudste vindt het niks. Niks geks aan, maar hebben alle jongeren dit dan? Dat lijkt me wel erg stug. En ik denk dat er genoeg 5* stemmers zijn die jong zijn.

Verder staat het helemaal los van of mensen dit wel of niet goed vinden en of dat interessant is. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat wat davevr vermoedt ook echt helemaal klopt. Daar gaat de mening van jouw 16-jarige niks aan veranderen. Ik denk dat er genoeg jongeren zijn die het wel degelijk als meesterwerk zien en dat er ook genoeg zijn dit het ruk vinden. Ik denk niet dat je het daarvoor bewust moet hebben meegemaakt in die jaren en dat was een beetje het vermoeden. Dat het om sentimenten gaat van mensen die het toen hebben meegemaakt en dat alleen zij dit als meesterwerk zouden kunnen betitelen

En of dit wel of geen meesterwerk is? Dat vind ik met elk album gewoon te persoonlijk. Ik gruw van Beach Boys, maar kan me best voorstellen dat hun muziek als meesterwerk gezien wordt. Daar heeft mijn smaak weinig mee te maken.

aERodynamIC schreef:

Het is ook maar mijn mening, hé. Het is vooral dat overdadige dat mij tegen steekt. Genre Muse. Ik ben geen fan van Nirvana, maar begrijp daar zelf beter bij dat ze zouden blijven pakken bij jongeren omdat ze net dat ruwe hebben, dat de Stooges ook hadden.

Ik zal eens kijken bij Liveislive volgende zomer of er veel jongeren zijn, en terug komen

davevr schreef:

Grapjas. Dat heeft natuurlijk weinig met dit album te maken

Bij Pumpkins concerten van nu zie je voornamelijk oudere jongeren. Concerten of dit album.... dat is toch iets anders.

Dat Nirvana nu nog steeds aanslaat heeft ook wel te maken met merchandising. Ik zie basisschoolkinderen met Nirvana shirts. Die hebben geen idee wat het is

avatar van Kronos
davevr schreef:

Er zijn ook mensen die zich moeilijk kunnen voorstellen dat de aarde bolvormig is en geen platte schijf. Gewoon even kijken bij de stemmen levert al snel iemand op (Beatlejim) die dit album 5* heeft gegeven én het op een tweede plaats in zijn top 10 heeft staan maar nog niet geboren was toen dit album verscheen.

Voor zover een vergelijking met Muse opgaat ondergraaf je er trouwens je eigen stelling mee want die overdadige bombast deed het dan blijkbaar tien jaar later ook goed bij wie toen jong was. Verder vind ik het frappant dat je Disarm dan nog wel goed vindt want dat is nu juist het meest overdadige bombastische nummer van heel het album.

avatar van Pinsnider
Terechte punten hierboven, maar ik vraag me in zijn algemeenheid af of dit inderdaad niet gedateerd klinkt voor jongeren. Dit gruizige geluid... al zullen dat vast ook liefhebbers van zijn....

avatar van itchy
Pinsnider schreef:

Daar kunnen ze niet meer tegen he, die jongeren van tegenwoordig.

Pinsnider schreef:

En dan wel Beatles op vinyl kopen? Wat denk je zelf?

Kronos schreef:

Ik denk dat de Mume user geen dwarsdoorsnede van de bevolking is. Tsja, Disarm is gewoon mooi.

aERodynamIC schreef:

En dan wel Beatles op vinyl kopen? Wat denk je zelf?

Mwâââh.... Ik vind de Beatles een stuk minder gedateerd klinken eerlijk gezegd. Ik vind hun muziek makkelijker te vergelijken met wat er nu nog steeds veel op de radio/playlists aanwezig is.

avatar van Kronos
davevr schreef:
Ik denk dat de Mume user geen dwarsdoorsnede van de bevolking is.

Wellicht niet. Maar dat verandert er niks aan dat iemand die toen niet jong was het echt een meesterwerk vindt. Het was Corgan's bedoeling om 'Black Sabbathkracht te mengen met Led Zeppelindynamiek en Pink Floydpsychedelie'. Bands die nog wat legendarischer zijn maar niet toevallig ook vandaag nog steeds omarmd worden door muziekliefhebbers van alle leeftijden.

avatar van Ernie
Siamese Dream is nog altijd een goed album, beduidend beter ook dan Melon Collie die ik, ook al is het een uitmuntende plaat, pas echt pedant en megalomaan vind. Het zijn ook de enige 2 die ik heb van Smashing Pumpkins.

Dit album is gewoon een goeie rockplaat met veel sterke songs die mooi schipperen tussen loeihard en zijdezacht. Toen ik ze kocht echt wel aan verslingerd geweest, ook omdat het een plezier om sommige riffs en licks na te spelen op gitaar. Quiet, Today en Disarm vooral
Gish moet ik eigenlijk nog eens goed herbeluisteren.

Corgan speelde hierna net iets teveel het teenage angst typetje en het zal ook wel een geval zijn van teveel hype door bepaalde media maar ie kwam toch wat hautain en irritant over.

Gelukkig heeft ie Pavement geïnspireerd in die periode voor de hilarisch tekst van Range Life

avatar van voskat
geplaatst:
Nog steeds met afstand hun beste.
Met ieder hierna volgend album raakten ze me een stukje meer kwijt.