William Basinski - Cascade (2015)

Electronic / Avant-Garde
Label: 2062

1. Cascade (40:12)
  2. The Deluge [Live at Issue Project Room] *
avatar van -SprayIt-
T'is weer ontspannen in trance raken op een repetitief pianodeuntje. Zoals de hoes weergeeft een constante stroom aan nagenoeg gelijke golven. Met dit natte half-herfstige weertje nog uitermate passend en rustgevend, maar deze blijft tijdens de zomer in de kast staan.

tuktak
Noujah, we horen hier wat mij betreft toch een vernieuwde Basinski aan het werk. Ik was al gegrepen door zijn nieuwe sound op Le Guess Who, ondanks de verschillen met die gig bevat deze plaat een zelfde directheid die ik nog niet kende van Basinski. De (onder water) pianomelodie is minder vrijblijvend, wat ik gedurfd vind binnen zo'n repetitief geheel. Het gevaar van verveling ligt dan op de loer, maar op deze plaat blijft het 40 minuten lang boeiend.
Cascade mist natuurlijk het marketingverhaal dat de Disintegration Loops bekendheid gaf, maar wat mij betreft is dit een van de betere Basinksiplaten.

avatar van kobe bryant fan
Op Cascade horen we inderdaad een vernieuwde Basinski, vaag doet het me denken aan The Garden Of Brokenness al is Cascade repetitiever en minimaler.
Maar het loopje is prachtig, ik durf zelfs te zeggen één van zijn betere dusver.
Nergens verslapt de aandacht en van zodra hij stopt galmt hij nog een tijd verder in mijn hoofd.
Dit gaat hoog eindigen in mijn jaarlijst!

Misterfool
Een erg intrigerend album van Basinski. Een dobberende pianoloop die niet verveeld en waarbij achtergrondruis voor reliëf zorgt. Dit mondt uit in erg troostende, herfstige muziek die desondanks iets warms heeft. Gaaf, zouden meer mensen moeten beluisteren.

avatar van kobe bryant fan
Misterfool schreef:
Een erg intrigerend album van Basinski. Een dobberende pianoloop die niet verveeld en waarbij achtergrondruis voor reliëf zorgt. Dit mondt uit in erg troostende, herfstige muziek die desondanks iets warms heeft. Gaaf, zouden meer mensen moet beluisteren.

Inderdaad, grappig hoe zijn befaamde The Disintegration Loops platen op heel wat waardering hier kunnen rekenen maar dat ander en soms zelf beter werk (El Camino Real staat bv mijn alg. top 10) een pak minder volk trekt.

Cascade staat ruimschoots op nummer in 1 in mijn jaar top 10, imo één van zijn beste loops dusver. Zelden weet Basinski mij zo te raken en 40 minuten als pakweg 15 te laten voelen.

bennerd
Ik denk dat The Disintegration Loops platen zijn die gekend zijn bij veel mensen die zichzelf niet per se ambientliefhebbers zouden noemen, en dat duiken in de discografie van Basinski wat meer interesse vergt. Kind of Blue lijkt me nog zo'n voorbeeld, uit een ander genre. Corrigeer me als ik iets fout zeg.

Maar Cascade vind ik niet bepaald Basinski's betere werk. Uiteraard is het mooi, uiteraard is het zeer sterk. Ik verwacht van deze heer niets anders dan dat. Maar toch ligt deze loop me veel minder dan bijvoorbeeld Vivian & Ondine en El Camino Real. De piano, die wel heel duidelijk de hoofdrol krijgt hier, werkt me daarvoor na een tijd te veel op de zenuwen. Ook de live-versie die hiervan bestaat doet het voor mij niet. Geef mij dan toch maar de waves. Toch is dit weer genieten geblazen, maar het blaast mij niet zo van mijn sokken (lees: brengt me niet in zo'n buitenaards rustgevende trance) als de andere mij bekende platen van dit heerschap.

Misterfool
bennerd schreef:
Vind ik eigenlijk wel mooi gezegd en een compliment voor Basinski zelfs. Ik denk dat de Disintrigation loops I ook wel een van de eerste volbloed Ambient-platen was die ik echt mooi vond. Je hebt van die artiesten nodig, die luisteraar wegwijs maken in een nieuw genre. Je moet ergens beginnen.Er zijn zo van die albums/kunstwerken die genre-overstijgend zijn en die daardoor de wereld van de aanschouwer verbreden.

Het wordt als ik het zo hoor wel tijd dat ik de rest van deze artiest eens beluister.

avatar van Edgar18
Dit is me toch wel iets te veel kabbelen van het goede.

bennerd
Net niet, vind ik.

avatar van Gyzzz
Meesterwerk juist voor mij! Een van de beste Basinski's. Verrassend laag gemiddelde naar mijn beleving.

avatar van sander.
Deze bevalt mij ook heel goed, echt Basinski op zijn best. Die 40 minuten zijn zo voorbij. Het loopje blijft hypnotiseren en er zit nét voldoende beweging in met de delay effecten op de achtergrond.

avatar van popstranger
Met dit guur herfstweer komt deze Cascade helemaal tot zijn recht. Alleen thuis, het geluid vh verkeer buiten rijdend door natte straten, kijkend in de tuin waar alles er natgeregend en overdekt door afgevallen bladeren bijligt. De gedachten waaieren uit naar vakanties lang geleden, een eerste kus op een hoge rots met een vakantieliefde terwijl het zonlicht door de bomen speelt. Een BMX fiets met speelkaarten door wasknijpers vastgemaakt aan de spaken van het wiel zodat het lijkt alsof je met een brommer rijdt. Laat op de avond nog met de hele buurt verstoppertje spelen in het donker, de zomer leek oneindig. 20 jaar later er achter komen dat het vakantieliefje uit Nederland al een hele poos geleden overleden is in haar slaap, de BMX vermoedelijk al lang verwerkt is tot iets anders en het verstoppen is niet meer in het donker maar ieder voor zich in zijn eigen huis want ieder ging zijn eigen weg. Het voortschrijden van de tijd en Basinski maakt er de soundtrack bij. Zo dadelijk kunnen we er terug tegenaan maar voor nu baden we in een behaaglijk melancholisch bad.