Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly (2015)

Label: Aftermath (II)

1. Wesley's Theory (4:47)

met George Clinton en Thundercat

2. For Free? [Interlude] (2:10)
  3. King Kunta (3:54)
  4. Institutionalized (4:31)

met Bilal, Anna Wise en Snoop Dogg

5. These Walls (5:00)

met Bilal, Anna Wise en Thundercat

6. u (4:28)
  7. Alright (3:39)
  8. For Sale? [Interlude] (4:51)
  9. Momma (4:43)
  10. Hood Politics (4:52)
  11. How Much a Dollar Cost (4:21)

met James Fauntleroy en Ronald Isley

12. Complexion (4:23)

met Rapsody

13. The Blacker the Berry (5:28)
  14. You Ain't Gotta Lie (Momma Said) (4:01)
  15. i [Extended Version] (5:36)
  16. Mortal Man (12:07)
avatar van Bedorvenkebab
Die dekselse Kendrick toch.

avatar van Rudi S
DeKoning. schreef:
. . Ik zal dus nooit en te nimmer ook maar iemand serieus nemen die deze rotzooi beluistert.

Kom jij nou mee, ik ben net weer aan het luisteren .
Prima album trouwens

avatar van Delars
DeKoning. schreef:
Het is èèn grote valsspeler binnen dit gerne.

Huh is Kendrick geen rapgroep?

avatar van -marco-
YCya'll schreef:
FRIPI Ik kan me alleen niet voorstellen dat iemand dit album zó slecht vindt dat hij het een 0,5 geeft en daarmee bedoel ik niet alleen jouw stem, maar alle 0,5's van iedereen. Kijk, dat je iets niet een meesterwerk vindt wat anderen er wel in zien is één ding - uiteraard kun je niet alles tof vinden of even goed, maar dat je alle tracks (bij elkaar) zo slecht vindt dat het in jouw optiek nog geen 1 uit 10 waard is... dat kan ik met veel moeite logisch gezien nog niet begrijpen.

FRIPI
YCya'll schreef:
DeKoning. Wow hoe krijg je het uberhaupt uit je strot man. Als ik zo naar jouw stemmen kijk luister je niet eens naar hiphop-muziek. Misschien dat je dan maar beter helemaal niet kunt stemmen. Ik ben ervan overtuigd dat je er niets van begrijpt. Het laat me overigens wel het gezegde van succes brengt haters nu volledig begrijpen.

FRIPI Ah oké, begrijpelijk dat je niet op alles gaat stemmen, hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Ik kan me alleen niet voorstellen dat iemand dit album zó slecht vindt dat hij het een 0,5 geeft en daarmee bedoel ik niet alleen jouw stem, maar alle 0,5's van iedereen. Kijk, dat je iets niet een meesterwerk vindt wat anderen er wel in zien is één ding - uiteraard kun je niet alles tof vinden of even goed, maar dat je alle tracks (bij elkaar) zo slecht vindt dat het in jouw optiek nog geen 1 uit 10 waard is... dat kan ik met veel moeite logisch gezien nog niet begrijpen.

Dat jij dat niet begrijpt geloof ik graag aangezien jij fan van hem bent. Ik hou van oud en nieuw maar heb niets met dit soort gasten die gehyped zijn door de industrie en al een voorsprong hebben op alle anderen die nauwelijks een kans krijgen maar veel beter zijn dan dat hij is. Ik ben ook niet op zoek naar een tweede generatie 90's hiphop. Bij nieuwe hiphop luister ik graag naar abstracte en experimentele stijl en niet naar EDM producties. MC's als Homeboy Sandman, Skech185 of Onry Ozzborn vind ik veel beter dan Lamar.

avatar van Arrie
Kom op zeg, Kendrick heeft toch helemaal niks met EDM te maken?

avatar van thgryda
Ik hoor de EDM er ook niet meteen in maar ik snap zijn aversie voor gehypte artiesten wel...

Dat van de koning over het jatten van samples vind ik dan weer een vreemde uitspraak. Een sample is toch altijd gestolen? Het gaat er toch om hoe je een sample gebruik, hetgeen ook nog eens aan de producers ligt. Dat je mensen die dit wel diggen niet serieus neemt is irrelevant want met dergelijke houding word je zelf natuurlijk ook niet au serieux genomen.

-marco- schreef:

Hier sla je de spijker op zijn kop! Een 10 uit 10 is lekker realistisch

Voor mij persoonlijk zijn zowel een 1 als een 10 niet realistisch maar er zijn genoeg respectabele professionele reviewers die het wel schijnen te doen. Maar goed, die hebben niet de luxe om een jaar te wachten om al dan niet het volle pond te geven.

thgryda schreef:

Ha ha! Daar ga je toch niet op in?! Laat je niet zo beetnemen, die gast lacht zich een breuk.

thgryda schreef:

Ach, 5* kan ook een afgeronde 4,75* zijn. En bovendien, als het niet realistisch is, kunnen we de mogelijkheden tot 0,5* en 5* wel weghalen.

En een jaar wachten? Voor mij is een stem een momentopname. Voor jou betekent het een 5* dat het erg goed is en bovendien niet is gaan vervelen. Voor mij betekent het dat het op dit moment erg goed is. Mocht het toch gaan vervelen, dan gooi ik het cijfer wel weer omlaag.

FRIPI
Arrie schreef:
Kom op zeg, Kendrick heeft toch helemaal niks met EDM te maken?

EDM is niet alleen dance maar dat wist je natuurlijk wel. Je weet wel die FlyLo achtige dingen. Producties die voornamelijk al jaren geleden gedaan zijn maar toch denken dat ze vernieuwend zijn. Verder als rapper dertien in een dozijn geval met een nag vocal sound die de laatste 5 jaar heerst. Van die zeikerige vocalen.

FRIPI schreef:

Ik heb nog nooit iemand FlyLo-achtige dingen EDM horen noemen. EDM is ook specifiek bedoeld voor dance(-achtige) muziek. Daar staat de D ook voor. House, trap, big room, dubstep ook nog wel. Maar FlyLo maakt geen dance, en ook hier hoor ik helemaal niks dat te maken heeft met dance. Ik denk dat je een beetje in de war bent ofzo. En Kendrick dertien in een dozijn? Dan ben ik wel benieuwd naar due andere twaalf die blijkbaar precies hetzelfde klinken.

avatar van Elohim
Bedorvenkebab schreef:

Doe maar niet. Dit ga jij niets vinden, voor zover ik je af en toe op dit forum voorbij zien komen.
bedankt, was ik al bang voor...

Wat zijn er trouwens veel mensen op youtube die nepvideo's plaatsen voor dit album zeg! Wist niet dat dat iets was. "Lyric" videos zonder geluid, of gewoon een compleet andere track van Kendrick. Zo dacht ik bij "institutionalized" hier: oh, maar dat klinkt wel lekker! Blijkt dat het van een mixtape te komen, en dat de instrumentatie van ATCQ "Electric Relaxation" komt. Teleurstelling. Ik zal hier en daar nog wel eens een track proberen, misschien de video's checken wanneer ze komen, maar toch mijn hoop maar niet hoog houden...

avatar van Holla
Interessante discussie, maar op zondag moet je natuurlijk niet zo hard werken! Zet die plaat nog eens op of draai iets wat je niet 'boo boo' vind

tuktak
Wederom opgeschoond, laten we het gewoon over dit album hebben. Andere zaken graag privé.

avatar van Ernie
jassn schreef:
Kendrick staat exclusief op Les Ardentes (geniale line up trouwens, zeker voor hiphopliefhebbers) in de benelux

Ik weet dat we een bescheiden volkje zijn maar je mag gewoon in België zeggen in plaats van in de Benelux hoor

avatar van Slowgaze
Inmiddels twee keer gedraaid, gisteren een keer 's avonds laat, en daarnet over de heen- en terugrit in verdeeld in de auto. Had een moeilijker behapbare plaat verwacht vanwege enkele berichten hier, maar dat valt heel hard mee. Het album klinkt vol, druk, maar tegelijkertijd ook overzichtelijk; bij bijvoorbeeld de laatste Doomtree duurde het wat langer voordat ik erin zat. De grote jazzinvloed vind ik overigens voor erg fijne beats zorgen.

avatar van Yestsida
good kid, m.A.A.d city is een moeilijk meesterwerk om op te volgen.

To Pimp a Butterfly klinkt helemaal anders dan haar voorganger. Het ligt meer in het verlengde van Section.80, maar dan véle malen experimenteler. Het is dus geen good kid, m.A.A.d city 2 zoals ik verlangde van Kendrick Lamar. Hier moest ik me de eerste luisterbeurt even over zetten en het album moet beoordeeld worden op wat het wél is.

Het album opent met Wesley's Theory, een heerlijke opener. Lekkere (G-)Funk instrumentatie en het refrein is niet normaal aanstekelijk. De raps en teksten zijn zoals op de rest van het album wederom uitmuntend. Je merkt dat George Clinton voorbij komt, maar ik zou hem niet meteen een gastartiest noemen. Nee, elke artiest dat mee doet op To Pimp a Butterfly lijkt gewoon deel uit te maken van dit groter kunstwerk zonder echt als individu op te vallen.
Tof dat Dr. Dre even langs komt om zijn zegje te doen, jammer dat het zijn enige contributie lijkt te zijn op het geheel (ik weet het, hij is wel één van de executive producers).

De eerste interlude, For Free?, ligt me het minste van dit album. Wel grappig wat hij tegen z'n vriendin zegt, maar de Jazz-instrumentatie wordt om den duur gewoon te druk. Vind het persoonlijk gewoon nergens meer over geen. Zal hoogstwaarschijnlijk wel aan mij liggen.

King Kunta is weer een aanstekelijk Funky nummertje maar het lijkt me over het algemeen wel overhyped. Het is goed, maar als ik hier en op de rest van het internet wat rond speur is het naar mijn mening wel overschat.

Institutionalized is een heerlijke compositie met een sterke tekst. Kendrick flowt perfect over deze soulvolle instrumentatie. Bilal, Anna Wise en Snoop Dogg horen weer gewoon op deze track. Knap dat zelfs Snoop Dogg tweede viool speelt voor onze gastheer. Snoop is immers diegene dat de symbolische kroon van West Coast Hip Hop over heeft gedragen aan K-Dot.
TPaB gaat verder met het heerlijk swingende These Walls waar opnieuw Bilal en Anna Wise hun opwachting maken.

De LP wordt donkerder wanneer track 6 (u) langs komt. Hier rapt hij over persoonlijke problemen. De showsteler op deze track is de tweede strofe. Op deze strofe klinkt het alsof hij emotioneel beschadigd en strontzat is. Het geluid van klinkende flessen is het detail dat deze track afmaakt.

good kid is mijn minst favoriete track op GKMC. Alright komt van de hand van dezelfde producer: Pharrell. Deze track bevalt me ontzettend goed. Kendrick Lamar in topvorm op deze beat met prachtige sample.
For Sale? ligt me meer dan de vorige interlude. Enkel Kendrick's stemgeluid op deze onderbreking is me iets te apart.

Momma, Hood Politics en How Much a Dollar Cost zijn stuk voor stuk weer heerlijke nummers die tekstueel heel sterk zijn.
Complexion (A Zulu Love) zet de hoge kwalitatieve lijn van het album weer verder maar is een vreemde eend in de bijt. Elke gastartiest op voorgaande nummers komt onopvallend voorbij, hier niet. Rapsody rapt een gehele strofe en voelt als een echte gastartiest. Ze doet het goed op deze track, al heeft ze me niet benieuwd gemaakt naar haar solowerk.

The Blacker the Berry is de banger van Kendrick's derde album en heeft de meeste traditionele Hip Hop sound van het hele project. Dit zal de reden zijn dat dit mijn favoriete nummer is. Krachtige boodschap en serieuze stof tot nadenken voor de gangbangers in Amerika. De manier waarop Kendrick het nummer afrond is magistraal.
You Ain't Gotta Lie (Momma Said) is een heerlijk chille track.

Deze versie van i is een interessante keuze... het is een live-versie van de single dat wij kennen. Iets over de helft wordt het nummer onderbroken door een ruzie dat in het publiek ontstaat. Door dit voorval geeft onze rapper een preek over dat dit niet de manier is waarop we met elkaar moeten omgaan. Deze preek eindigt hij met een ijzersterke a capella freestyle. In eerste instantie had ik hier liever de single-versie gehoord, maar deze versie past perfect in het hele concept van dit album.

Dit experimentele project eindigt met het 12 minuten durende Mortal Man. Hier vind ik Kendrick Lamar misschien wel het beste rappen. Hij klopt perfect op deze beat.
Vanaf King Kunta eindigt elk nummer met een geschreven stukje door Kendrick, elk nummer hierna krijgen we er een nieuwe lijn bij. Op Mortal Man krijgen we het hele stuk en het stelt niet teleur. Het interview met 2Pac dat hierna volgt is ontzettend boeiend om te beluisteren, al kon het geen kwaad dat dit een aparte outro was geweest. Het verhaal over de rups en de vlinder is briljant gevonden en knap vertelt.

good kid, m.A.A.d city is een moeilijk meesterwerk om op te volgen. Is het hem gelukt? Wat mij betreft niet echt. Dit is puur subjectief want het zijn 2 totaal verschillende albums, dit is veel minder toegankelijk dan GKMC. Over het algemeen ben ik geen fan van zo'n artistieke albums, maar dit is wel erg goed uitgevoerd. Daarom ligt alles wat ik iets minder vind op deze LP waarschijnlijk gewoon aan mezelf, want muzikaal en conceptueel steekt het allemaal perfect in elkaar.
Een ex-collega van mij is teleurgesteld omdat het vooral op de zwarte gemeenschap (van Amerika) gericht is. Dit klopt, als blanke jongeman in België is het moeilijk om ermee te relateren... maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik de muziek en boodschap niet kan appreciëren.

Dit album heeft al heel wat luisterbeurten gekregen en er zullen er ongetwijfeld nog veel volgen. Die 4,5* krijgt hij misschien in de toekomst nog wel, maar voor nu geef ik een vette 4*.

Ernie schreef:

Hij bedoelt dat Les Ardentes het enige festival in de Benelux is waar Kendrick te zien zal zijn dit jaar...

avatar van Mathough
Weet iemand of de Europese persing van deze cd een digipak, jewelcase of kartonnen hoes heeft?

avatar van predator
Mathough schreef:

Gewoon een nette jewelcase.

avatar van Mathough
Aight!

avatar van Don Cappuccino
Ik ga hem nog niet beoordelen, maar een ding: ik denk niet dat dit album beter zou kunnen afsluiten dan met Mortal Man. Natuurlijk had Kendrick alle muzikale registers open kunnen gooien en een grande finale neer kunnen zetten, maar ik vind dit veel mooier. De uitleg van To Pimp A Butterfly aan het eind van de plaat is prachtig en zorgt ervoor dat het concept wordt afgesloten. Het gedicht dat als een constant groter wordende rode draad door het geheel loopt, de heerlijke jazzy en soulvolle instrumentatie, ja, ik vind dit een indrukwekkende plaat.

avatar van thgryda
Bij mij komen tracks als complexion, you ain't gotta lie en Momma steeds beter binnen, eerst vond ik ze wat saai maar het ze zitten beter in elkaar dan je op het eerste gehoor zou denken en passen perfect in het album. Ook Hood politics begin ik zowaar een vette track te vinden nu ik het refreintje gewoon ben.

Mindere punten vind ik nog steeds de skits, u, allright en dat einde van mortal man. De skits fungeren natuurlijk als lijm tussen de verschillende tracks en accentueren de rode draad die door het album loopt maar dat centrale thema rond dat gedicht moet bij nog wat beter binnen komen. Daardoor zal die lange outro misschien ook meer tot zijn recht komen. Dat "interview" met Pac is best leuk gedaan maar ook niet meer dan dat. Ik begin wel wat te wennen aan de sound van u en het is best knap hoe Kendrick daar emotioneler en zatter lijkt te worden met elke strofe. Knap gedaan maar ik denk niet dat ik dat Scooby Doo geluid ooit écht aangenaam ga vinden. Allright vind ik op zich weinig verkeerd mee maar het is me wat te gezapig.

Overduidelijke hoogtepunten zijn Wesley's Theory, King Kunta, These Walls, How Much a Dollar Cost, The Blacker the Berry & I. Heel wat hoogtepunten, heel wat lekkere trakcs, frisse en innoverende sound en een lekker solide album. Ik ben aangenaam verrast.

avatar van Demon.
predator schreef:

Gewoon een nette jewelcase.

Wat is er dan limited aan

avatar van MJ_DA_MAN
DeKoning. schreef:
en bovendien jat hij de ene sample na de ander
Want dat doe andere rapartiesten niet (samplen)?

avatar van DopeLemon
Het album wordt steeds beter.. De versie van I is heerlijk, zelfs de skits begin ik te waarderen!

Het enige waar ik nog moeite mee heb is U, ik begrijp de reden waarom dit nummer op het album staat, ook het depressieve sfeertje is goed uitgevoerd, maar hij blijft moeilijk..

avatar van Elohim
MJ_DA_MAN schreef:
Want dat doe andere rapartiesten niet (samplen)?
Ik dacht zelf dat de man doelde op 'gestolen' samples zoals Premier altijd klaagde over gestolen samples: tracks die andere mensen eerder gesampled hebben. Maar ik zou dan niet weten welke dingen 'gestolen' zijn...

avatar van YCya'll
-marco- schreef:

Hier sla je de spijker op zijn kop! Een 10 uit 10 is lekker realistisch

Deze plaat nadert voor mij perfectie. Daarnaast heb ik er een hekel aan als mensen moeilijk doen over het geven van een 10 (of in dit geval 5 sterren). Als een album zo goed voor jou is en het in jouw optiek tot de beste binnen het genre behoort, het haast foutloos is en je er enorm van geniet, waarom mag je het dan niet gewoon een 10 geven?

Het is ook iets anders dan een 1 geven. Daarmee geef je aan dat geen enkele track je kon boeien. Geen eentje. Dat je het het slechtste album binnen het genre vindt. Dat kan ik me bij dit album haast niet voorstellen. Ik kan me niet inbeelden dat iemand dit album zo zo zo slecht vindt dat ie niet hoger komt dan een 1. Dat kan bij andere albums, maar bij deze kan ik me dat nogmaals niet voorstellen.

Ofwel dan denk ik dat er meer achter zit. Een soort afkeer tegen de hype van het album, tegen alle positiviteit bij de mensen die het wel tof vinden en juist dat is in mijn optiek een verkeerde reden om iets een 1 te geven.

avatar van Snoeperd
Als je absoluut geen hiphopliefhebber bent, dan snap ik wel dat je dit een 1 kan geven. Maar ben het wel met je eens dat als je een hiphopliefhebber bent dat je dit toch niet snel het slechte binnen het genre kan vinden, het is zo gevarieerd dat je als hiphopliefhebber toch wel met minstens een paar nummers uit de voeten moet kunnen.

Voor mij is dit in ieder geval een zeer indrukwekkend album dat met de luisterbeurt groeit. Tracks die op eerste gehoor raar klinken zoals 'u' en 'hood politics' blijken toch eigenlijk wel heel mooi te zijn.