Muse - Drones (2015)

Label: Warner Bros.

1. Dead Inside (4:22)
  2. [Drill Sergeant] (0:21)
  3. Psycho (5:16)
  4. Mercy (3:51)
  5. Reapers (5:59)
  6. The Handler (4:33)
  7. [JFK] (0:54)
  8. Defector (4:33)
  9. Revolt (4:05)
  10. Aftermath (5:47)
  11. The Globalist (10:07)
  12. Drones (2:49)
VladTheImpaler schreef:

Dat wennen valt best mee. Naar mijn mening hoor je niets wat Muse niet eerder gedaan heeft

Nou, ik moet echt wennen aan kant B van de plaat, zullen we maar zeggen. Ik krijg soms het idee dat ELO even mee doet. Slecht is het zeker niet. De eerste helft van het album vind ik steengoed.

avatar van daftpunk
M.u.v. de nummers die al waren uitgebracht heb ik het album nu twee keer geluisterd. Tot en met Defector vind ik het een hele sterke plaat, waar Muse min of meer een no-nonsense aanpak hanteert. Lekker hard. 'Mercy' is de soort van 'Starlight' van deze plaat, een prachtig nummer overigens. 'Reapers'b vind ik het vetste nummer van de plaat, echt een heerlijk stevig en virtuoos gitaarnummer. Ik kan niet wachten om die live te horen.

'Defector' vind ik ook erg sterk, lekker zwaar en donker en met die uithalen precies bombastisch genoeg. Op 'Revolt' hoor ik Queen terug in het refrein, iets wat we op vorige platen ook al een glimp van konden opvangen. Het is op zich een prima nummer, maar kabbelt op zich ook maar een beetje voort. 'Aftermath' vind ik te rustig. Dit is het inkakmoment.

'The Globalist' vind ik dan weer redelijk cool. Een westernopening en dat gefluit, die omslag naar die riff is heerlijk! Het einde is dan weer enigszins voorspelbaar. Het is leuk dat ze van alles in één nummer stoppen, maar ook een beetje fragmentarisch. We weten inmiddels dat Bellamy ook fantastisch kan pianospelen en bijvoorbeeld op Origin of Symmetry werden al die elementen (stevige rock, piano en zang) zo mooi gecombineerd. Hier blijven ze allemaal een beetje los van elkaar. 'Drones' vind ik een bizarre maar tegelijk ook mooie afsluiter.

The Resistance en The 2nd Law waren voor mij allebei tegenvallers toen ik ze voor het eerst hoorde, maar hebben me door de jaren heen ook weten overtuigen. Op het eerste gehoor vind ik Drones een stuk beter dan zijn twee voorgangers, maar zakt zo nu en dan een beetje in, met name op de 'tweede helft van de plaat'.

Mijn favorieten: Mercy, Reapers, The Handler en Defector.

avatar van mattman
Wow dit is slecht zeg. Ik had er nog een beetje hoop in maar die is nu weg. Die lyrics! Ik vraag me af hoe Bellamy zich niet kapot schaamt wanneer hij deze teksten zingt. Ik vraag me af waarom ze dat toch altijd doen? Goede teksten zouden veel van hun nummers al een stuk beter maken.

Deze nummers niet, vrees ik. Zowat elk nummer is herkauwde kitsch die wel al (te) veel gehoord hebben van Muse en andere bands. Revolt is een grap, kan niet anders. Jammer jammer...

Enig lichtpuntje zijn de 3 laatste, rustigere tracks. Melig als honing maar genietbaar. En Reapers heeft een tof refrein. Maar al bij al hebben ze toch een manier gevonden om iets slechters af te leveren dan hun vorige (het album waarop miskraampjes als Follow Me en Survival staan...).

avatar van jellecomicgek72
Is deze ergens te streamen? Heb momenteel geen pc dus kan niks downloaden? Spotify heeft m ook nog niet zie ik...

mattman schreef:
Enig lichtpuntje zijn de 3 laatste, rustigere tracks. Melig als honing maar genietbaar. En Reapers heet een tof refrein. Maar al bij al hebben ze toch een manier gevonden om iets slechters af te leveren dan hun vorige (het album waarop miskraampjes als Follow Me en Survival staan...).

Wat apart dat jij nou weer juist die laatste 3 tracks goed vindt. Ik vind de eerste 6 geweldig en Psycho één van hun allerbeste nummers ooit. En de teksten: ach ja, er zal een klein deel van waar zijn. Bij mij nooit een reden om muziek veel minder te waarderen. De tekst van Psycho kan ik wel redelijk volgen.

Bombastische rock waar Muse om bekend staat. Niet meer of minder, alleen ontbreken de scherpe randjes per album iets meer lijkt het wel.
Ik geef de voorkeur aan de rock uptempo nummers boven de rustiger nummers (ik kan het niet helpen maar ik moet telkens aan een stukje 'If I Had Words' van Scott Fitgerald & Yvonne Keeley denken in het laatste deel van The Globalist).

Verder staat Drones vol met voorspelbare Muse: nergens hoor ik iets waarvan ik opveer als in 'hey dit is iets nieuws van ze'.

Voer voor rock fijnproevers is het al lang niet meer maar het maakt het niet minder smakelijk. Voor mij is dit lekkere afwisseling op alle singer-songwriters die voorbij komen. De beste Muse is Drones ook niet. Had ik ook niet verwacht. Die zullen we moeten blijven zoeken bij de eerste albums en ik denk dat dat ook nooit meer zal veranderen zoals bij zoveel grote namen het geval is. De beste Queen albums vinden we ook in hun beginperiode

avatar van mattman
west schreef:

Normaal heb ik ook echt niet zo'n lyrics obsessie maar hier wrijven ze die wanteksten toch écht in je gezicht. "Your ass belongs to me now" in je meezingrefrein zetten is er echt over. Tenzij ze het bewust gemaakt hebben om mee te lachen (zie: Tenacious D).

mattman schreef:

Maar zo gaat het er in het (doelen ze op het Amerikaanse?) leger toch vaak aan toe? Tijdens het concert waar ik zaterdag was, was er een filmpje waarin een vrouw met een joystick achter een soldaat aan zit, net als in games. Alleen werd die soldaat steeds meer een mens en ging hij niet gelijk dood, zoals in al die games. Vervolgens liet ze 'm creperen, goor maar waar.

avatar van Mark17
Zouden ze in Drones aan het bidden zijn voor goede recensies? Die opmerking maakte een andere user van MuMe vanmorgen. Ik vond 'm wel grappig.

Het tweede gedeelte is een stuk wisselvalliger dan het eerste stuk. Met name Aftermath vind ik een klein dieptepunt. Doet mij denken aan een ballad van Bon Jovi. The Globalist is daarentegen weer meesterlijk. Een heerlijke opening en meeslepend tot het einde. Tot en met Reapers voert Muse een herhaling op met bombastische stukken en veelal hetzelfde gitaargeluid. Qua teksten is het nog wat aftasten, omdat de helft niet te verstaan is. Deze gaat uiteraard in de rotatie!

avatar van JVT
JVT
Lyrics interesseren me gelukkig vrij weinig, of het moet echt te cheesy worden, en dat is op dit album wel vaak op het randje moet ik zeggen. Gelukkig maken de gitaarriffs hier veel goed.

avatar van SOAD
Wat is Reapers toch heerlijk hard over de boxen

Psycho vind ik één van de beste rocknummers van Muse, dus alleen al daarom keek ik uit naar Drones. De eerste helft van het album ligt in het verlengde van die rock. Er is een (ouderwets?) rockende band te horen, met veel, heel veel, gave riffs. De mooiste daarvan staat op het sterke Reapers, echt geweldig. Opvallend is wel de riff aan het begin: hoor ik daar Thunderstruck van AC/DC? Erg goed zijn ook The Handler & Dead Inside. Mercy is inmiddels bij mij gegroeid en past er beter tussen dan op op het eerste gehoor.

Maar liefst JFK himself introduceert het tweede deel van het album, wat er anders uitziet, wat anders klinkt. En dat is toch verrassend te noemen. Inhoudelijk is het hetzelfde: conspiracy. Defector is precies de goede overgang naar dit deel van de plaat. Het rockt nog behoorlijk, maar klinkt wat vriendelijker, muzikaal dan. De bas en drums zijn sterk op dit uitstekende nummer.
Op Revolt, wat je eigenlijk dus wat grimmiger verwacht, wordt de toonzetting meer poprock. De synthesizer speelt een grotere rol en levert een heel aardig nummer op. De gitaar en sfeer van Under the Bridge van the RHCP beginnen Aftermath. Dit is eerst een mooie rustiger song, maar de samenzang aan het einde is wel erg zoet.

The Globalist & Drones vormen samen het slotstuk van deze plaat. Het Ennio Morricone -achtige begin is erg fraai, eerst instrumentaal, daarna een mooi rustig gezongen stuk. De versnelling die dan volgt is ook al erg prettig om naar te luisteren, zeker naar de gitaarsolo. De typische Muse piano komt hierna gelukkig ook nog even voorbij. En ondanks de koorsamenzang aan het einde is dit ook echt een buitengewoon geslaagd nummer. Muse heeft alweer een uitstekende plaat uitgebracht.

Dead Inside 8
Aftermath 7
The Globalist 7,5
Drones 6

avatar van Appels123
Deprimerend hoe erg Muse is afgedaald.

Jaja dit is eindelijk weer de Muse waar we van houden.
Persoonlijke hoogtepunten zijn toch Reapers, The Handler en Defector.

Dead Inside 7,5
Aftermath 6,5
The Globalist 8,5
Drones 6

Appels123 schreef:
Deprimerend hoe erg Muse is afgedaald.

Muse afgedaald???
Dit is echt weer de Orgin of Symmetry era overnieuw

Muse afgedaald???
Dit is echt weer de Orgin of Symmetry era overnieuw

Origin of Symmetry was origineel, het eerste gedeelte van Drones klinkt als een verzameling AC/DC afdankertjes. En dat is dan nog het beste gedeelte van de plaat.

Appels123 schreef:

wel erg ver gezocht

Ik vind het ook jammer dat ik de vergelijking moet maken, ja.

EDIT: Leuk dat de vergelijking ook al eerder op deze pagina is gemaakt.

wel erg ver gezocht

ACDC is een ongelooflijke kut band met een vreselijke zanger. Dat op zich is al een belediging. Maar goed ieder zijn ding. Ik vind dat Muse altijd goede albums is blijven afleveren. Uiteraard is het beste werk al geleverd maar dat is bij de meeste bands die al een tijdje meedraaien.

avatar van keijzm73
Wel erg prettig dat ze het drieluik Aftermath, The Globalist en Drones achter elkaar hebben gezet aan het einde van het album. Zo blijft de vaart er t/m 'Revolt' lekker inzitten. Scheelt skippen en op deze manier hoef ik die laatste drie matige nummers niet elke keer te luisteren. De twee interludes/ bridges [Drill Sergeant] en [JFK] hadden van mij weggelaten mogen worden. Maar die zullen wel heel belangrijk zijn voor het concept wat achter de plaat zit

'Reapers' is voor mij het meesterstuk van het album.. (en niet vanwege de 'Eruption' intro )

Nog niet alles gehoord, maar het stuitert alle kanten uit.
Psycho is nog het beste wat ik gehoord heb, maar dat is omdat dit erg op de oude Queens of the Stone Age lijkt.
Dead Inside is wel heel erg Mika.
Mercy klinkt als de gemiddelde Serious Talent act op 3FM.
Reapers heeft het AC/DC intro welke aardig op Thunderstruck lijkt om vervolgens over te gaan in een Still Of the Night achtig Whitesnake stuk, maar dan wat meer klinisch.
Het einde is wel weer erg lekker.

deric raven schreef:
Nog niet alles gehoord, maar het stuitert alle kanten uit.
Dead Inside is wel heel erg Mika.
Mercy klinkt als de gemiddelde Serious Talent act op 3FM.
Reapers heeft het AC/DC intro welke aardig op Thunderstruck lijkt om vervolgens over te gaan in een Heat Of the Night achtig Whitesnake stuk, maar dan wat meer klinisch.
Het einde is wel weer erg lekker.

Still Of The Night van Whitesnake was ook het eerste wat in me opkwam bij Reapers.

SOAD schreef:

Hé wash your mouth!

Een beetje respect voor Angus Young, één van de beste gitaristen ever, de vele geweldige nummers van de band en hun lange geschiedenis is op zijn plaats. En dan heb ik het nog niet over hun uitstekende live optredens. Ik heb zowel AC/DC als Muse in mei live gezien en beide bands horen live tot de wereldtop.

avatar van Erikpol
Haha die hoes dat kan toch niet... Verder draait de marketing campagne op volle toeren. Dat belooft niet veel goeds.

avatar van SilverEarring's
Drones vergelijken met Origin of Symmetry??
Bel dan even de Hoorspecialist Mensen!!!

Die Lyrics zijn om te huilen, "Your ass belongs to me now" WTF??

Als je een 18+ films kijkt hoor je dat!!!

Ik vind Reapers, The Globalist en The Handler nog te doen! Maar laat ik over de rest maar niks zeggen!

MUSE is de weg kwijt!!!

Musicmeter dreigt een soort Volkskrant Cultuur te worden, het zuur spat van de pagina's af.

avatar van jellecomicgek72
The Handler is echt vintage Muse, ongelofelijk wat een nummer...

Schnee
SOAD schreef:

Hahaha! ik ben geen fan, maar ac/dc kan alleen maar beter zijn dan muse, muse is namelijk nog verschrikkelijker dan queen!

Schnee
SilverEarring's schreef:
Drones vergelijken met Origin of Symmetry??
Bel dan even de Hoorspecialist Mensen!!!

Die Lyrics zijn om te huilen, "Your ass belongs to me now" WTF??

Als je een 18+ films kijkt hoor je dat!!!

MUSE is de weg kwijt!!!

en jeetje, muse fans hebben ook nog eens problemen met het begrijpen van de engelse taal... en stel je voor dat muse iets 'viezigs' zou zingen iewwww!