Goblin Rebirth - Goblin Rebirth (2015)

Italiƫ
Label: Relapse

1. Requiem for X (4:16)
  2. Back in 74 (4:23)
  3. Book of Skulls (6:07)
  4. Mysterium (4:24)
  5. Evil in the Machine (6:17)
  6. Forest (6:26)
  7. Dark Bolero (4:48)
  8. Rebirth (7:36)
avatar van Metalhead99
Voor zij die denken wat men hierbij moet voorstellen. Dit is een band die in 2010 opgericht is door de originele drummer en bassist Goblin (ja, die groep van de Argento soundtracks). Deze groep is eigenlijk ontsproten uit een samenkomst van de originele Goblin groep in 2009. Drummer Agostino Marangolo en bassist Fabio Pignatelli hebben er een vijfkoppige band van gemaakt. Een aparte keuze voor twee keyboardspeler: Aidan Zammit en Danilo Cherni plus gitarist Giacomo Anselmo.
De heren speelden eerst tunes uit het oude Goblin repertoire, maar begonnen daarna ook zelf muziek te schrijven. Daar is deze plaat dus het eerste resultaat van en ik moet zeggen dat men met Requiem for X op mij alvast een sterke eerste indruk achterlaten.

avatar van Metalhead99
Book of Skulls is inmiddels ook te beluisteren en heeft mij zowaar nog enthousiaster gemaakt voor deze plaat. Het klinkt echt als een moderne versie van de "old school Goblin" zoals wij die kennen uit de befaamde Argento soundtracks, enz.
Tof!

avatar van Svendra
Dit klinkt zeker interessant. Afwisselende muziek van een hoog spelniveau. Alle nummers zijn inmiddels te beluisteren op https://goblinrebirth.bandcamp.com

avatar van Metalhead99
De mannen proberen duidelijk de "oude Goblin sound" te creëren en ik moet zeggen dat ze hier nog best goed in slagen. Ik moet zeggen dat ze hier erg goed in slagen. Sfeervolle progressieve rocktracks die zo weer als soundtrack in een film gebruikt zouden kunnen worden. Vooral het sterke gitaarspel van Anselmo valt op, maar daarnaast leunt de muziek het meest op de keyboard/synthesizers en ik moet zeggen dat dit goed meehelpt om die eind jaren '70/begin jaren '80 sound terug te krijgen.
Vooral "Book of Skulls" zou zeker niet misstaan in een sfeervolle Argento giallo. Die track is mijn persoonlijke favoriet door de spannende opbouw.
Verder vind ik dat orgelgeluid halverwege "Requiem for X" een sterke keuze. Die robotachtige vocalen aan het einde van "Evil in the Machine" is eigenlijk voor mij de enige misser op dit album. Dat hadden ze wat mij betreft achterwege mogen laten. Maar verder kan ik eigenlijk niet klagen over dit album. Een sterke throwback.

avatar van dutchtuga
Heel tof album. Goblin Rebirth krijgt het voor elkaar gevolg te geven aan het legendarische Goblin met dit debuutalbum. Ze komen heel dicht bij de sfeer uit films waarmee Goblin groot is geworden. Hoogtepunten zijn Requiem for X, Book of Skulls en Forest.

Langere recensie: