Mohammad Shajarian / Kayhan Kalhor - Night Silence Desert (2000)

Iran
Wereld
Label: Rounder Select

1. Sokout-e-Sha (Silence of the Night) (3:50)
  2. Kavir (Desert) (6:21)
  3. Saz Va Avaz [Instrument and Vocal, Poems by Baba Tahar] (8:31)
  4. Shab-e-Kavir (Desert Night) (2:11)
  5. Dorna [Ghoshmeh Instrumental] (2:28)
  6. Saz Va Avaz [Instrument and Vocal] (2:27)
  7. Baroun (Rain) (4:31)

met Ali Moallem

8. Hajighorban[Dotar Instrumental] (2:08)
  9. Torgheh [Setar Instrumental] (6:16)
  10. Saz Va Avaz [Instrument and Vocal] (10:49)
  11. Sharang (Festive Occasion) (6:51)
  12. Ey Asheghan (Lovers' Plight) (6:07)

met Houshang Ebtehaj

avatar van Nagelschip
Is het wat ElMeroMero?

Zag deze laatst liggen, had er het een en ander over gehoord. Moet goed te luisteren zijn [ook aan jou 4,5 te zien].

[Vooral benieuwd naar de Kamancheh en Ghoshmeh (fluit) hier]

ElMeroMero
Deze is zeker goed te beluisteren

Het album schaart zich rond het gepassioneerde stemgeluid van Shajarian dat door het spel van Kalhor (gespijkerde vedel) constant wordt aangejaagd. Later op de plaat neemt de ghoshmeh de rol van de khemencheh enigszins over.

Kortom, een geweldige plaat die het woestijnzand onder je deur vandaan doet stuiven.

avatar van Nagelschip
Ik weet dat Shajarian een zeer gerespecteerd Iranees zanger is, heb echter helaas nog maar heel weinig van hem gehoord.

Misschien toch dit album proberen, doet me in ieder geval veel beloven; ook na jou berichtje, bedankt!

ElMeroMero
Alvast veel plezier met het beluisteren toegewenst Nagelschip !

Als je dan toch bezig bent: de overige platen van Sjaharian en Kalhor met ondermeer Hossein Alizadeh en Djivan Gasparyan zijn ook zeer de moeite waard

Mocht je je verder in de rijke Iraanse cq Perzische muziektraditie interesseren, zijn de diverse albums van de broertjes Chemirani ook aanbevelenswaardig.

kistenkuif
Iraans klassiek. Muzikaal een wonder van verfijning. Als ik hier naar luister staat de tijd stil en voel ik me klein maar totaal vervuld en tevreden als zandkorrel in de woestijn.

kuifenco
Twee bondige beschrijvingen met uitleg voor degenen die onbekend zijn met deze muziek en het album.

Kayhan Kalhor: Night Silence Desert - JazzTimes

Night Silence Desert - Mohammad Reza Shadjarian | Songs, Reviews, Credits | AllMusic

Iraans klassiek met invloeden van andere stromingen binnen de Iraanse cultuur.
Het kan even kosten om de manier van zingen te accepteren, maar als je brein dat eenmaal kan verwerken muziek om nooit meer te verliezen.