Vader Abraham - Vader Abraham in Smurfenland (1977)

Label: Dureco

1. Waarom? (3:38)
  2. Smurfenlied 2 (3:38)
  3. Smurfentango (3:34)
  4. In de Smurfenwereld (3:36)
  5. 'T Boogie Woogie Orkest in Smurfen (2:27)
  6. Smurfenlied 1 (3:35)
  7. Kerstfeest in Smurfenland (3:51)
  8. De Toverfluitsmurf (3:01)
  9. De Accordeon de Smurf en Ik (3:20)
  10. Kunnen Smurfen Huilen (2:23)
Dan zit er waarschijnlijk een boktor in jouw salontafel, niet meer mee schuiven, maar eerst laten behandelen.

Telamon
'Hé, wie is daar verkeerd aan het smurfen?'
Als vier jarige vond ik deze plaat geweldig! Deze en die van Mouth &McNeal (ik zie n ster) kon ik tijdens het playmobil spelen eindeloos horen. Beide platen draai ik nog wel eens voor mn kinderen en ik waan me dan weer zorgeloos 4. Topplaat!

Ook iemand uit 1973.
Wij hadden toen geen Kinderen voor Kinderen of K3, maar moesten ons vermaken met dit album of de elpee Grease op 45 toeren.
Dacht vroeger altijd dat die ook door de smurfen werd ingezongen, maar weet ondertussen dat The Bee Gees de zang verzorgen op Vader Abraham in Smurfenland.

avatar van nlkink
Conceptueel meesterwerk. Het album kaart met Waarom existentiele vragen aan. De vraag 'kunnen jullie door een waterkraan' behandeld de mogelijkheid om van vorm te veranderen. En natuurlijk Kunnen Smurfen Huilen? dat dieper op het gevoelsleven van de smurf ingaat.
Het nummer In De Smurfenwereld behandeld op niet mis te verstane wijze waar het in de maatschappij om gaat. Af en toe een vrolijke noot op dit album met een nummer als Smurfentango maar Vader Abraham houdt ons met De Toverfluitsmurf bij de les, want voortplanting, beste mensen, is niet het leukste onderdeel in Smurfenland. En daarmee wijkt deze allegorie toch enigszins af van onze maatschappij waar onze zingende grijze filosoof de smurfenwereld aan spiegelt.

avatar van wendyvortex
Legendarisch interview met Vader Abraham/Pierre Kartner uit 1978:

Noord-Zuid 1978

avatar van Von Helsing
nlkink schreef:

Ik ga een heel eind met je mee, maar ik persoonlijk vond Vader Abraham pas echt pieken rond 1981, een periode waarin bijvoorbeeld het fenomelale album "De Wonderlijke Wuppie Wereld" verscheen, naar mijn mening zijn magnum opus.

avatar van bikkel2
De zeven zonen werden op een bepaald moment vervangen door smurfen.Een geweldige move van de vader.
Smurfenbier is een tamelijk onderschatte 2e single.

Bier Bier, Smurfenbier, je wordt niet dronken
Maar je hebt plezier !