Abyssal - Antikatastaseis (2015)

Label: Profound Lore

1. I am the Alpha and the Omega (6:28)
  2. The Cornucopian (6:28)
  3. Veil of Transcendence (11:30)
  4. Telomeric Erosion (6:11)
  5. A Casual Landscape (7:54)
  6. Chrysalis (8:02)
  7. Delere Auctorem Rerum Ut Universum Infinitum Noscas (11:47)
bennerd
Abyssal is een van de meest interessante bands uit het land der extreme metal. De vorige twee releases waren hondsbrutale death metal vermengd met een geweldige, mystieke black metal-sfeer. Antikatastaseis (een mond vol), de eerste release ondersteund door een platenlabel, borduurt daarop verder, maar de band weigert louter een herhalingsoefening te maken. De razende formule van de voorgaande platen is natuurlijk opnieuw aanwezig, maar wordt uitgebreid door experimenten, het gaspedaal wordt af en toe gelost en de nadruk ligt op zowel de techniek als de sfeer.

En hoewel het zeker geen misser is, wordt het niveau van de voorgangers niet gehaald. Ik mis het ondoordachte, het rechtdoorzee gebeuk, het brutale 'ze hebben me weer bij m'n nekvel'-gevoel. Hier is duidelijk meer over nagedacht, meer sfeer van onder anderen Ulcerate en Gorguts. Slecht kan ik dit zeker niet noemen, maar zo onderuitgeschopt als bij Denouement en Novit Enim... ben ik niet.