Voor het vijfde album In Dream trok het vijftal van Editors zich terug uit het stadse leven om in de Schotse Hooglanden nieuwe nummers te schrijven. De rustige setting bleek uiteindelijk zo inspirerend dat ze de nummers er ook opnamen. Op het album zoeken de mannen, onder leiding van Tom Smith, meer naar de experimentele elektronische kant van het bandgeluid en het album kan dan ook worden gezien als de opvolger van In This Light and on This Evening.
De droom begint met het sferische muzieklandschap dat zich op No Harm ontvouwd. De drummachine draaft je op het rustige ritme in slaap. Tom zoekt zijn weg in zijn afwisselende vocale bereik. De synths worden halverwege bijgestaan door de jaren tachtig klanken van de gitaren. In de opkomende keyboardgeluiden wordt het kwaad weggedreven en de leugens uit een andere wereld versterkt. Met Ocean of Night vindt het pianospel zijn weg terug in de donkere klanken. Slowdive’s zangeres Rachel Goswell zorgt voor de vocale ondersteuning in het refrein. De nachtelijke sferen worden versterkt door het percussiegebruik van Ed en de synths en keyboards van Elliott en Russell. De exotische aandrang zorgt voor de warmte die de zon bij opkomst uitdraagt. Op Forgiveness zet de elektronische klankenregen zich voort op de gitaarklanken van Joy Division. De synthpop vindt zijn weg naar de hoogtijdagen, maar kent een krachtiger geluid van de drums en gitaren.
Wake up walk on, you are alone
The world you´re in is too heavy
But soak your skin in love and sin
Before the light comes fading
Salvation opent met de orkestrale klanken die een weg zoeken naar de verlossing. De rust in de stem van Tom blijft behouden, totdat hij het leed niet meer kan verdragen. De bombast van drums, piano en beats komen samen wanneer de vrijheid in de muziek van de strijkers wordt gevonden. Met Life Is a Fear gaat de band terug naar het tijdperk van de synths. Papillon is nooit ver weg in de droomwereld die steeds meer van het gewone leven afdrijft. De angst om te falen in het leven brengt de rust van de droom teweeg. Je belandt zachtjes op de grond wanneer de vlucht van gedachten wegebt. Op The Law zorgen de drumcomputer en de synths voor de opkomst van het elektronische tijdperk. Rachel Goswell zorgt met haar zang voor de terugkeer van de shoegaze. De wet van je bestaan wordt door jezelf gevormd en krijgt de kans om zichzelf zijn kleur te geven. De keyboards en gitaren houden het ritme in bedwang en zorgen voor de positiviteit in je leven.
I’m wide and I’m ten feet tall
Tell me my failings, take my call
Sinking my teeth into someone new
Be my angel, just look at you
Met Our Love worden sterke herinneringen aan Bronski Beat’s Smalltown Boy opgeroepen. Het nummer maakt zich gedurende het refrein los van de jaren tachtig en voert zich in diepere extase. De hoge zang van Tom zoekt de weg in de falsetto. Het krachtige gitaarwerk is totaal verdwenen en het elektronische tijdperk heeft de macht in handen genomen. De pakkende beat van All the Kings laat het nummer diep je gedachtestroom in dalen. In de donkere kant van de droom bevindt zich de eenzaamheid van een verbroken liefde. De samenkomst van klanken vormt zich op de hartslag en laat je in alle ontroering achter. Ian Curtis doemt op wanneer Smith zich vastbijt in At All Costs. De synths vormen een ondergrond van stilte die zich over het nummer heen drukt. Zijn roep naar de verlossing uit de droomwereld doet de sfeerlandschappen opnieuw tentoonspreiden. Het slotnummer en tevens langste nummer van het album Marching Orders laat je uit de droom ontwaken. De song voert je vanuit het donker naar het licht, waarin de mens zoekt naar een weg om altijd maar meer te krijgen dan de wereld aankan. De band ontwaakt ook uit de elektronische wereld en laat het piano- en drumspel toe in de rockende muziek. De beats snellen zich nog één keer vastberaden door de klanken heen om je samen met de synths weer de droomwereld in te voeren.
I used to write down my dreams
Now they’re gone when my eyes open on you
Well even though you’ve fucked up
There’s still the makings of a dreamer in you
Editors zoekt op In Dream een weg door de synthpop van de jaren tachtig en voegen daar de invloeden vanuit de elektronische muziek aan toe. De dromerige sfeerbeelden die de band wilt scheppen worden hierbij niet in elk nummer met evenveel overtuiging gebracht. Waar de muzikaliteit soms effectief toewerkt naar de momenten van ontlading, blijven andere nummers teveel aan de oppervlakte van de muziek uit het verleden. Toch weet de band in zijn meer verfijnde klanken en met de toevoeging van Rachel Goswell zich staande te houden binnen hun muzikale ontwikkeling.
3,5*
Afkomstig van
Platendraaier.