Normaal - Rechttoe Rechtan (1989)

Label: CNR

1. Hee Hallo (2:47)
  2. Pech Gehad (3:20)
  3. Oost West (4:10)
  4. As I-J der Niet Bunt (3:40)
  5. Blanke Sabeldans (4:03)
  6. Drink Drink Drink (0:48)
  7. Rechttoe Rechtan (3:45)
  8. 110 op de Teller (3:45)
  9. Ik Hoef Niet Zo Neudig (2:41)
  10. De Kippen van de Buren (3:40)
  11. Vaak Verkeard (3:14)
  12. Valse Waakhond (4:10)
  13. Ik Vuul Mien Zo Zo [Live] (3:47)
  14. Hallo Ajouw (3:12)
avatar van De Ulk
Wat een vreemde tracklijst, wat is dat voor een persing. Op mijn LP staan maar 12 nummers...

avatar van De Ulk
Oh, en het is trouwens ook geen verzamelaar. Ik zie dat hier de nummers van Zo Kommen Wi-j De Winter Deur er op één of andere manier tussen staan. Wat een puinhoop, hehe.
Dit is de tracklist:

13. Ik Vuul Mien Zo Zo (Live)*
14. Hallo Ajouw*

* = Niet op elke versie van dit album aanwezig

avatar van vielip
Redelijk album dit vind ik. Ik luister 'm nog best vaak. Ik heb het altijd vreemd gevonden waarom ze Ik vuul mien zo zo er in een live versie op hebben gezet. Is ie zoveel anders dan de studio versie die op het vorige album stond??
Dit album rockt toch wel behoorlijk moet ik zeggen met nummers als Hee hallo, Pech gehad, de titeltrack en Vaak verkeard. Ook de meer feestelijke nummers kunnen me wel bekoren omdat het allemaal niet té is. Hallo ajouw wil ik speciaal nog even vermelden. Schitterend eerbetoon en afscheid aan Brekken Jan!!

avatar van Izzy Maurice
Na Da's Normaal (1988) wat ook al geen hoogvlieger was binnen het oeuvre van Normaal vind ik dit ook niet best. Brekken Jan is weg. Opvolger Fokke mag dan een technisch goede drummer zijn, de lekker drivende høksound heeft hij totaal niet. Veel te veel trommels en geen swing. De songs zijn nietszeggend en behoorlijk cliche net als de uitvoering. Toen het uitkwam vond ik het best goed maar na terugluisteren is dit een album om snel te vergeten zeker in het licht van de vele top albums die Normaal maakte.

avatar van Izzy Maurice
Ook voor deze plaat van meer dan 30 jaar geleden inmiddels een wat meer genuanceerd oordeel:

“Rechttoe Rechtan” is het eerste album met de toen nieuwe drummer Fokke de Jong en verscheen in de zomer van 1989. Zijn komst in de band en het afscheid van oorspronkelijke drummer Jan Manschot werd door Jan zelf bezongen in “Hallo Ajouw” (B-kant van single “Ik Vuul Mien Zo Zo (live)”) in het voorjaar van 1989. Op de cd-versie van dit album zijn beide tracks van deze single toegevoegd.

In het oeuvre van Normaal is het album “Rechttoe Rechtan” hooguit een middenmoter. Toch valt er ook wel wat aardigs over te vertellen. 3 van de beste songs zijn geschreven door gastmuzikant Geraint Watkins (Wales). Hij heeft vanaf 1983 10 jaar meegespeeld op bijna alle Normaal platen. Geraint’s specialiteit is accordeon ("De Boer is Troef", Gin Pot Zo Scheef”, “Grada”, “Tonia”, “Wi-j Gaat Noar de Kermis” etc.) en piano (“Alcohol Express”, “Ik Vuul Mien Zo Zo”, “Ik Viel Altied Um”. Hij maakt zelf ook leuke platen die je absoluut moet checken en heeft gespeeld met o.a. Nick Lowe, Shakin’ Stevens, Dr. Feelgood, Rory Gallagher, Status Quo en Van Morrison.

Op “Rechttoe Rechtan” zijn van zijn hand “Pech Gehad” (uptempo rocker), "Valse Waakhond" (Fats Domino meets Elvis ‘Houndog) en “Ik Hoef Niet Zo Nodig” (duidelijk geënt op het werk van Nick Lowe). Vooral die laatste 2 songs zijn de moeite waard.

Als we het dan over gastmuzikanten hebben noem ik ook saxofonist Bertus Borgers die vanaf het album "Kiek Uut" (1986) ook regelmatig is te horen op Normaal platen, waaronder ook weer deze. Jan Kolkman doet als gast mee op mondharmonica (“110 Op De Teller”). In 1994 werd hij weer officieel bandlid.

De hoogtepunten op het album “Rechttoe Rechtan” zijn de titeltrack, de genoemde Geraint Watkins nummers en de single “Ik Vuul Mien Zo Zo (live)/Hallo Ajouw”. En vooruit de gitaar rock instrumental “Blanke Sabeldans”, dat ook zomaar op een Dick Dale plaat had kunnen staan.

Minder goed zijn “Hee Hallo” (standaard rocker), “As I-J Der Niet Bunt” (min of meer een kopie van “Net as Gisteren”, 1981) en “Oost West” (een kitschy rock ballad in een stijl die Normaal duidelijk niet ligt).

avatar van Dirkrocker
Was in de veronderstelling dat ik alles van Normaal wel behandeld had hier op MM. Had deze over t hoofd gezien. Dit is een redelijk plaat van de mannen. Zeker al ga je het vergelijken met de zeer matige voorganger Das Normaal en slechte opvolger HALVU. Dit album rockt zeer zeker, zoals Vielip hierboven al aangeeft. Pech gehad, rechttoe rechtan en vaak verkeard zijn daar goede voorbeelden van. Maar ook oost west , ik hoef niet zo neudig en hallo ajouw zijn mooie nummers. Jaa waarom ze de live versie van ik vuul mien zo zo erbij hebben gezet , is mij ook en raadsel. Album opvulling hoefde het ook niet te zijn, want dan zit je nog netjes aan de 13 nummers. Dus die had er van mij wel af gemogen.