Mano Negra - Puta's Fever (1989)

Frankrijk
Wereld / Punk
Label: Virgin

1. Mano Negra (0:57)
  2. Rock'n' Roll Band (2:33)
  3. King Kong Five (1:56)
  4. Soledad (2:34)
  5. Sidi H' Bibi (2:36)
  6. The Rebel Spell (2:01)
  7. Peligro (2:52)
  8. Pas Assez de Toi (2:19)
  9. Magic Dice (1:23)
  10. Mad House (2:40)
  11. Guayaquil City (3:01)
  12. Voodoo (3:00)
  13. Patchanka (3:05)
  14. La Rancon du Succès (1:57)
  15. The Devil's Call (1:42)
  16. Roger Cageot (2:27)
  17. El Sur (1:00)
  18. Patchuko Hop (2:28)
avatar van platedraaier
Franse chansons, ska, punk, arabische klanken en rock`n`roll worden op deze cd moeiteloos aan- en door elkaar gespeeld. Patchanka noemen ze het zelf. Eén groot feest deze plaat. Met natuurlijk het hitje King Kong Five.
Eigenlijk kent deze cd geen dieptepunt.
De band bestond uit een zamenraapsel van allerlei culturen. Zanger manu Chao is later solo gegaan, maar haalt nergens het bruisende en energieke feest-niveau van deze plaat.

avatar van tnf
tnf
Ik ben dit schijfje momenteel aan het uittesten, samen met hun 'best of'-cd. Of het blijvertjes zijn weet ik nog niet 100 % zeker. Maar zo op het eerste gehoor klinkt het goed. Vrolijk, gezellig, eigen stijl.

Deze cd heeft trouwens een van de mooiste hoezen die ik ooit ben tegen gekomen. Groter komt dat nog beter uit dan op dat plaatje hierboven. Het valt me trouwens bij het héle Mano Negra/Manu Chau-ouvre op dat het artwork er zo goed uit ziet.

Mano negro schijnt alleen live nog beter te zijn. Dit album barst al van de energie, en springt van muziekstijl naar muziekstijl. Voor mij destijds een openbaring, hoe ska, punk, arabisch en ook nog moderne rock 'n roll te samen konden gaan.
De groep zelf is bekend van de King kong five, maar dat is zeker niet het beste nummer van het album.

avatar van luc011190
Ik heb deze plaat pas 1 keer gehoord, want hij ligt even in de auto. Maar ik ben gelijk losgebarst met 4*. Wat een fantastische muziek! Helemaal mijn ding. Ook onvergelijkbaar met de solo-cd's van Manu Chao, die kende ik al heel goed, maar die zijn veel minder energiek als deze band. Vergelijken met Mano Negra en Chao solo maar een simpele straatmuzikant

luc011190 schreef:
Vergelijken met Mano Negra en Chao solo maar een simpele straatmuzikant

Ben ik gelukkig niet de enige die dat vind.

avatar van Lukas
Had hier wel hoge verwachtingen van, maar die zijn wat mij betreft toch een beetje beschaamd. Manu Chao solo ligt mij persoonlijk veel beter (vooral op Esperanza). Dit is soms leuk en vrolijk, maar volgens mij vooral richtingloos en net niet pakkend genoeg. Ik leg dan liever Esperanza of Mlah van Les Négresses Vertes op.

avatar van Oldfart
De één noemt het richtingloos, de ander gevarieerd en afwisselend.
Echt muziek van een wereldstad, waar verschillende culturen je beinvloeden; en dan komt er muziek van als dit.
Topplaat van één van de beste livebands ooit.

avatar van FunkStar
Het lekkere korte nummertje van krap 2 minuten, King Kong Five is na 18 jaar nog steeds erg lekker! Staat op repeat....

avatar van I-do-not-exist
De nummers zijn nogal van wisselende kwaliteit. Jammer genoeg blijven de meeste nummers niet echt hangen. Al met al wat tegenvallend......
Uitschieters vind ik King Kong Five, Sidi H'Bibi en Guayaquil City.

avatar van joxxah
vreemd..
in de tracklist hierboven worden Mala Vida en Indios de Barcelona genoemd. Deze staan echter op het vorige album (patchanka), en niet op deze. Voorts mis ik het geweldige nummer "Soledad"

avatar van RogerV
Lekkere muziek dit. Een mooie mix van veel soorten muziek al hangt er een grote verbindende wietgeur omheen.

avatar van freakey
Ben me door Out of Time (dvd) aan het worstelen, zo'n 7 uur lang Mano Negra, fantastische dvd overigens. Die oude cd's dus ook maar weer eens opgezet, het blijft een fantastische potpourri van verschillende stijlen.....

avatar van rtm
rtm
DE plaat die mij 1989 doorsleepte (samen met Mental floss for the Globe - UDS)

avatar van ArthurDZ
Hier en daar een leuk liedje, maar meestal is het allemaal net een beetje te druk. Om zenuwachtig van te worden!

avatar van EttaJamesBrown
Een feest voor de oren. Herinneringen aan de kleine zaal in Oosterpoort. Het leven kan soms zo mooi zijn. En muziek? Die maakt het mogelijk. De rest is 1 grote hoerenzooi.