Dennie Christian - Guust Flater en de Marsupilami (1978)

West-Duitsland
Label: Telstar

1. Wij Zijn Twee Vrienden (3:48)
  2. Hoeba-Rock (2:43)
  3. De Flaterblues (5:15)
  4. Marsupilami-Wals (3:13)
  5. De Flaterpolonaise (5:32)
  6. De Flatermobiel (3:05)
  7. Marsupilami's Wiegelied (3:49)
  8. De Ontdekking van de Marsupilami (3:45)
  9. Flatermars (3:11)
  10. Flaterfoon-Polka (3:08)
  11. Dennie's Danklied (2:50)
oh wat erg

avatar van musicfriek
Komt hij uit Duitsland?

volgens mij wel

oh wat erg
"Wij zijn twee vrienden" is anders toch wel een leuk liedje

dat kun je niet menen hans

dat kun je niet menen hans

ach ja smaken verschillen gelukkig maar

ach ja smaken verschillen gelukkig maar
Monique, ook ik vind het van een bedenkelijk laag niveau . Ik denk dus dat onze smaak wel aardig in een zelfde richting gaat .

ok hans

Mojo Pin
Is Hoeba-Rock hetzelfde als Hoeba Hoeba Hop?

avatar van monique
is de rock versie van hoeb hoeba hop

Mojo Pin
Hoeba Hoeba Hoeba Rock Rock Rock dus?
En grunt hij het 'wij zijn twee vrienden, jij en ik' gedeelte?

avatar van kaztor
Hoeba-Rock??

Deze moet ik dus hebben!!

Hebben ze eerst al Rotterdam plat gebombardeerd in de 2e wereld-oorlog.
Ons land 5 jaar bezet gehouden.De wereldtitel op het WK in 1974 voor onze neus weg gekaapt.
En later schepen ze ook ons nog hier mee op!!

avatar van papsie
Waarom toch zo negatief? Gewoon verstand op nul zetten en luisteren.

avatar van LucM
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat Dennie Christian zich heeft laten inspireren door het Smurfenlied.
De strips van Guust Flater zijn hilarisch en jeugdsentiment, dit plaatje daarentegen hoeft voor mij niet (Nou moe!). Bovendien hebben Guust Flater en de Marsupilami totaal niets met elkaar te maken, samen zijn ze nooit in de strip voorgekomen.

avatar van 2MY
2MY
Ocharme Snakeskin... Hij heeft blijkbaar ooit het halve oeuvre van Dennie Christian moeten doorworstelen, en kan overal maar één sterretje aan kwijt.

"Wij zijn 2 vrienden" stond op een Top 40 compilatie met alleen maar Nederlandstalige nummers (had ik gekocht van mijn eigen centjes toen ik 12 was geloof ik) en vond ik wel leuk. Het meeste dat op die LP's (3!) stond vond ik trouwens wel leuk

edit: deze trouwens, staat blijkbaar nog niet op MuMe

avatar van bikkel2
Marsipulami, smurfen, Wuppies..................Geniaal die periode !!

avatar van hrmnbstr
0,5
LucM schreef:
Beide stellingen kloppen niet. André Franquin is zowel de bedenker van Guust Flater als van de Marsupilami. Daarnaast heeft Franquin ook enkele gags bedacht waarin Guust en de Marsupilami voorkomen.
Deze plaat zojuist als Flaterfan op de kop getikt. Een leuk hebbedingetje. Ik ben benieuwd...

avatar van hrmnbstr
0,5
Ik had niet verwacht dat ik dit een goed album zou vinden, maar het album tart werkelijk iedere verbeelding. Dat het zó slecht zou zijn, had ik niet kunnen bedenken. Zowel tekstueel als muzikaal is het van zo'n erbarmelijk niveau dat het moeilijk is om het album helemaal af te luisteren. Het past verder ook totaal niet bij de strips van Franquin; die zijn niet zo kinderachtig als ze op dit album worden afgeschilderd. Het Smurfenlied van Vader Abraham is nog beter dan deze pulp.

avatar van nlkink
Ik denk niet dat men met dit album de muziek connaisseurs van 1978 op het oog had. Verder was het best wel een goed jaar.

avatar van Droombolus
Op m'n werk kreeg ik op de radio afwisselend Hoeba Hoeba Hop en Paradise By The Dashbord Light voor m'n mik....... en dat terwijl ik al in een LDVD-depressie zat .....

avatar van nlkink
Maar 1978 was ook het jaar dat The Surfers een fijne zomerhit scoorden met Windsurfin'. Ik was 14 jaar oud en ik had bij het Jeugd Rode Kruis mijn EHBO A en B diploma gehaald en werd in een deel van de zomervakantie aan de Witter Plas bij Assen in een groene legertent gestationeerd met een enorme rode kruis vlag ernaast.
We hadden met een team van drie à vier jongens een radiocassetterecorder bij ons en als we niet onze tapes van The Beach Boys of Normaal draaiden dan kwamen The Surfers voorbij met hun Beach Boys pastiche Windsurfin'. Leuke tijd.

avatar van Droombolus
........ en ik was net vetrokken bij een band die gepushed werd door de platenmij om een spin-off van Windsurfin' te maken, ze hadden n'm al panklaar aangeleverd gekregen vanuit de komponistenpoel: Iceskatin' heette dat monster. Ik was blij dat ik die komkommersjele ellende niet meer mee hoefde te maken.

avatar van bikkel2
Ambitieus conceptalbum van Dennie Christian.
Geboren als Bernard Althoff te Bergisch Gladbach in Duitsland.
Christian brak in 1975 door met de evergreen Rosamunde.
De hoog begaafde Christian werd al snel geroemd voor zijn accentloze Nederlands.

Dit is zonder meer een legendarisch album.
De strips van Guus Flater waren naast intelectuele strips als Rik Ringers, Asterix & Obelix en de Kuifjes, zeer populair in de 70's periode.
Voorloper in deze was natuurlijk Vader Abraham. Hij nam het voortouw met de Smurfen in 1977.
Maar Christian had de looks. Guitige kop en populair bij de dames.
Daarbij, een uitmuntend componist die precies wist wat een song nodig had.
Wij Zijn Twee Vrienden ( Hoeba Hoeba Hoeba Hop) werd de terechte hit.
Een duet tussen Christian en Flater.
Gelijk ook de meest populistische song van de plaat.
Het hek is van de dam als allerlei stijlen zich laten horen.
Polka, de wals en zelfs een polonaise.
En van De Ontdekking Van De Marsupalami, krijg ik nooit genoeg.
Zeker drie keer op repeat gegaan.

Dennie maakte helaas geen conceptuele albums meer, maar bleef actueel.
Hopeloos onderschat dit album.
Kom op mensen, serieus luisteren graag.

Als je Dennie's Danklied achterstevoren draaide, dan kwam je er achter dat het eigenlijk Dennie's Dranklied was, luister maar eens goed, dan hoor je hem duidelijk dorstig Jägermeister, Jägermeister hijgen.

Goed opgemerkt deric.
Op de Limited Edtion is in het boekwerk nog een aparte notitie gemaakt.
Christian wilde iets in de sfeer van The Beatles en zo is dat ook ontstaan.
Ten tijden van duivelse achteruit gespoelde tapes( begin 80's) is in een hoorzitting ook dit nummer besproken, maar men vond het te onschuldig uiteindelijk en de tekst was ook te lastig te ontcijferen.
Christiaan mocht als waarschuwing niet optreden tijdens de Octoberfest in 1982.
Als reden werd opgegeven dat Jagermeister( wel duidelijk hoorbaar) de jeugdigen slecht zou beinvloeden.
Hij ging niet in hoger beroep.

Hoeba Hoeba Hop is een regelrechte ode aan deze plant Hop (plant) - Wikipedia - nl.m.wikipedia.org, lekker zuipen en flink stoned worden.

avatar van bikkel2
Chaos en wangedrag is ook de rode lijn ( zie hoes ook) De onschuldigheid ver voorbij.
De hoes is gebaseerd op de Flowerpower periode.
Go with the flow en je leven laten bepalen door verdovende middelen.
Guus Flater was die persoon. Het ging niet voor niets altijd mis.