Dantalian's Chariot - Chariot Rising (1967)

Label: Wooden Hill

1. Madman Running Through the Fields (4:14)
  2. World War Three (4:14)
  3. The Island (3:57)
  4. Fourpenny Bus Ride (3:44)
  5. Four Firemen (3:31)
  6. Sun Came Bursting Through My Cloud (3:07)
  7. Recapture the Thrill (3:55)
  8. Soma (6:14)
  9. Coffee Song (2:50)
  10. High Flying Bird (3:44)
avatar van heartofsoul
Het geringe succes beu, en de wens om ook eens wat te verdienen door eigen composities op te kunnen nemen, verlegde Zoot Money de koers. Zijn rhythm and blues & soul-groep (Zoot Money’ Big Roll Band) transformeerde in een psychedelische rockgroep onder de naam Dantalian’s Chariot, en hun eerste en enige single “Madman Running Through The Fields” (1967) werd door de critici geprezen, al was het geen grote hit. Hun optredens, met een spectaculaire lichtshow, was wel een succes.
Helaas bleef het, wat platen betrof, bij dat ene singletje. De platenmaatschappij bracht de opnames voor een album helaas niet uit - dat gebeurde pas in 1996 toen Wooden Hill Records een cd uitbracht (die ik toen onmiddellijk kocht). Wel werd het album “Transition”, op naam van Zoot Money uitgebracht (met eerdere opnames).
En nu het album zelf: bijna een “lost album”, maar helaas (wat mij betreft) geen “lost classic”. Het is weliswaar sfeervol, maar de composities zijn net niet goed genoeg naar mijn smaak, en een heel album lang het stemgeluid van Zoot Money vind ik wat te veel van het goede. Het wordt gered door Andy Summers (hier nog Andy Somers) met mooie gitaarpartijen en op “Soma” sitarspel.
In 2017 verscheen het album nogmaals, nu uitgebracht door Esoteric Recordings.